May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۵۸۹۳۵
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
0
6 اشتباه رایج در مصرف مُسکِن‌هاپول‌نیوز - شکستن قرص‌ها، مگر در صورت توصیه پزشک، می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای شما باشد. بسیاری از داروها دارای پوشش‌هایی هستند که از معده محافظت می‌کنند یا آزادسازی آرام‌آرام دارو را تضمین می‌سازند. بنابراین، شکستن قرص‌ها می‌تواند هم به معده آسیب برساند و هم روند هضم عادی دارو را مختل کند.

۱. مقدار توصیه‌شده را نمی‌پذیرید

یکی از نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که یک‌سوم زنان آگاهانه دوز مصرفی مسکّن‌ها را افزایش می‌دهند و تمایلی ندارند به این‌که براساس قاعده از این داروها استفاده کنند.
این نکته را هم نباید فراموش کرد که مسکّن‌ها و داروهای رایج سرماخوردگی حاوی ترکیبات مشابهی هستند و نباید این دو نوع دارو را بدون نظر پزشک به‌طور همزمان مصرف کرد. همچنین استفاده از محصولات موضعی ضدالتهابی در کنار داروهای ضدالتهابی نیز خطر مواجهه با عوارض ناشی از سوءمصرف داروها را افزایش می‌دهد.

محققان می‌گویند که دریافت بیش از حد پاراستامول، یکی از همین عوارض است که عملکرد آنزیم‌های کبد را مختل می‌کند و می‌تواند باعث صدمات دائمی و حتی مرگ شود.

۲. تاریخ انقضا را جدی نمی‌گیرید

تولیدکنندگان، آزمایش‌های خاصی را از منظرهای کیفی و پایداری برای آماده‌سازی داروها انجام می‌دهند تا بتوانند تاریخ انقضای دارو را مشخص کنند. بنابراین، بعد از منقضی شدن تاریخ دارو، عناصر فعال درون آن می‌توانند ضعیف شوند یا حتی میکروب‌هایی درون دارو به‌وجود بیایند که باعث ناراحتی گوارشی یا بثورات پوستی می‌شوند.

۳. دارو را کامل نمی‌بلعید

شکستن قرص‌ها، مگر در صورت توصیه پزشک، می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای شما باشد. بسیاری از داروها دارای پوشش‌هایی هستند که از معده محافظت می‌کنند یا آزادسازی آرام‌آرام دارو را تضمین می‌سازند. بنابراین، شکستن قرص‌ها می‌تواند هم به معده آسیب برساند و هم روند هضم عادی دارو را مختل کند.

۴. نمی‌دانید که دارو را قبل از غذا بخورید یا بعد از غذا

در حالی که مصرف پاراستامول با معده خالی می‌تواند بی‌خطر باشد، اما داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن باید همراه با غذا یا بعد از آن مصرف شوند. دلیلش هم این است که مصر این داروها با معده خالی می‌تواند پوشش معده را فرسوده کند و باعث مشکلاتی مانند التهاب، خون‌ریزی و حتی زخم معده شود.

۵. دارو را با نوشیدنی مناسب نمی‌خورید

محققان می‌گویند که هرگز هیچ دارویی، حتی مسکّن‌ها، را نیز با آب‌میوه نخورید. بعضی از افراد از آب گریپ‌فروت برای مصرف داروها استفاده می‌کنند، در حالی که این آب‌میوه حاوی عناصری است که می‌توانند نحوه تجزیه بعضی از داروها را تغییر بدهد و نتایج خطرناکی از این نظر داشته باشد. در ضمن، مصرف داروها با استفاده از نوشیدنی‌های داغ نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد چون حرارت زیاد به پوشش دارو آسیب می‌رساند.

۶. در مصرف مسکّن‌ها زیاده‌روی می‌کنید

مصرف مسکّن‌های بدون نسخه به اندازه ۲ تا ۳ بار در هفته، خطر ابتلا به سردردهای ناشی از سوءمصرف داروهای مسکّن را افزایش می‌دهد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که استفاده مداوم از داروهای مسکّن، گیرنده‌های مغز برای دریافت احساس درد را تحت فشار می‌گذارد و در نتیجه حساسیت بدن را نسبت به درد بالاتر می‌برد. بنابراین، میزان استفاده شما از داروهای مسکّن نباید به بیش از ۱۰ عدد در طول هر ماه برسد. به‌علاوه، نوشیدن مقدار زیادی آب همراه با این داروها ضرورت دارد، چون پیشگیری از کم‌آبی بدن برای مقابله با عوارض احتمالی ناشی از مصرف این داروها لازم است.



منبع:بهداشت نیوز

برچسب ها: قرص ، سلامت ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: