May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۵۹۲۳۳
۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
0
ساختار جدید وزارت خارجه؛ گام دوم ظریف
ابراهیم شعبانلو*

وزارت امور خارجه در دوران تصدی دکتر محمدجواد ظریف با به نتیجه رساندن پرونده هسته ای و فعال سازی دیپلماسی در مجامع بین المللی گام نخست را برداشت و اکنون در گام دوم با ابلاغ  ساختار جدید هدف چابک سازی  و حضور فراگیر و موثرتر این وزارت خانه در سطح داخلی و بین المللی را دنبال می کند.

 
ساختار جدید وزارت امور خارجه و شرح وظایف معاونت‌های وزارت خارجه و سایر بخش‌های این وزارتخانه از امروز یکشنبه اول بهمن 1396 اجرایی می شود و جزییات آن از این قرار است:

معاونت دیپلماسی اقتصادی

در حمایت از تسهیل جذب گردشگر، تسهیل صادرات غیرنفتی، تسهیل بخش خصوصی و جلب همکاری ایرانیان، سازمان های پولی و مالی چندجانبه و بین المللی، همکاری های منطقه ای در حوزه انرژی و حمل و نقل، تسهیل فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان، ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی، می تواند تسریع کننده رشد اقتصاد کشور شود.

صنعت گردشگری یکی از مهمترین محورهای توسعه و جزء اولویت های دولت به شمار می رود اما با توجه به ساختار کنونی وزارت امور خارجه، ما در این حوزه نمی توانیم شاهد چابکی و حضور فراگیر و موثرتر این وزارت خانه مهم در جریان روند توسعه این صنعت و متعاقباً توسعه کلان کشور باشیم.

سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای نیز از منطقه ای به موضوعی و تخصصی تغییر یافته است.

اداره احزاب، سمن ها و انجمن های دوستی، اداره هماهنگی گسترش زبان فارسی و ایران شناسی، اداره امور همکاری های دینی، فرهنگی، هنری و ورزشی، اداره امور رسانه های داخلی، صدا و سیما و شبکه های اجتماعی و ... باعث توسعه حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه ای خواهد شد.

معاونت امور حقوقی و بین المللی

اداره امور مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، اداره امور خلع سلاح و عدم اشاعه، اداره محیط زیست، اداره دیپلماسی آب، اداره امور بین المللی زنان، خانواده و کودک، اداره امور یونسکو و همکاری های علمی و بین المللی، اداره دعاوی و حقوق بین الملل خصوصی و ... باعث تحرک بیشتر در سطح مجامع حقوقی بین الملل باشیم

معاونت امور مجلس و ایرانیان

اداره امور دولت، اداره امور مجلس،اداره دیپلماسی پارلمانی، اداره امور دانشجویی، بورس ها و مدارس خارج از کشور، اداره بانک اطلاعات ایرانیان خارج از کشور، اداره امور جذب نخبگان می تواند باعث تسهیل و هماهنگی بیشتر در امور ایرانیان و مجلس و کنسولی و ... گردد.

معاونت سیاسی

دفتر هماهنگی روابط سیاسی دوجانبه و ابتکارهای منطقه ای، دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی، دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام از معاونت های ساختار جدید وزارت امور خارجه می باشد.

مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی

دانشکده روابط بین الملل، معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز، معاونت اجرایی و اسناد مرکز

به نظر می رسد با ابلاغ ساختار جدید، شاهد تسریع در همکاری بین وزارت امور خارجه با سایر دستگاهها باشیم.

*کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: