May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
سر خط خبر ها

پول‌نیوز -ارگ شیخ بهایی یکی از آثار تاریخی نجف‌آباد است که روزگاری تنها یک پناهگاه برای کبوتران بوده، اما امروزه به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی این شهر تبدیل شده است.


کبوترخانه‌ها و کبوترهای آن‌ها روزگاری یکی از نمادهای اصلی نجف‌آباد بوده است و وقتی مسافران این شهر، کبوتران در حال پرواز را می‌دیدند، می‌فهمیدند که در حال نزدیک شدن به این شهر هستند؛ اما امروزه این آثار تاریخی دیگر رنگ و بوی گذشته خود را ندارند و در حال تخریب شدن هستند.

ارگ تاریخ شیخ بهایی، بزرگ ترین مجموعه تفریحی نجف آباد (+عکس)


برج‌های دوقلوی صفا که به آق غلامعلی نیز شهرت دارند و نمونه‌ای از کبوترخانه‌های متعدد این شهر هستند، به قدری تخریب شده‌اند که امکان بازدید از آن‌ها برای عموم مردم وجود ندارد؛ البته خوشبختانه در مورد ارگ شیخ بهایی با شش کبوترخانه بی‌نظیر این چنین نیست. در ادامه شما را بیشتر با این بنای باعظمت آشنا می‌کنیم.

این ارگ با تلاش دوستدارن میراث فرهنگی از خطر نابود شدن در امان مانده است و اکنون هر فردی با دیدن شکوه و معماری بی‌نظیر این ارگ، بدون تردید مجذوب آن می‌شود. ارگ شیخ بهایی در سال ۱۳۸۲ به همت شهرداری نجف‌آباد، پس از دو سال تلاش و صرف هزینه زیاد جهت بازسازی و مرمت این بنا، جان تازه‌ای گرفت و به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی این شهر تبدیل شد.

 

ارگ تاریخ شیخ بهایی، بزرگ ترین مجموعه تفریحی نجف آباد (+عکس)



مکان
این ارگ که به هفت برج خارون نیز شهرت دارد، در جنوب شرقی نجف‌آباد محله جوی خارون، بلوار بهارستان واقع شده است.

ویژگی‌ها
این ارگ در حصار یک باغ به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع واقع شده است و دارای هفت برج است که شش عدد از آن‌ها کبوترخانه هستند. ارتفاع هر یک از این برج‌ها که نظیر آن‌ها تنها در تبریز یافت می‌شود، در حدود ۱۴ متر است و با دیوارهای کاهگلی به ارتفاع ۴ متر به یکدیگر متصل شده‌اند.

تقسیم‌بندی این برج‌ها در اضلاع دیوار و زوایای آن‌ها و همچنین در قسمت ورودی ارگ منظره زیبایی را به وجود آورده است. ورودی ارگ از طریق هشتی، اتاق‌هایی در بالا و پایین بنا و همچنین زیر زمین آن، به داخل ارگ راه پیدا می‌کند.

ارگ تاریخ شیخ بهایی، بزرگ ترین مجموعه تفریحی نجف آباد (+عکس)


بازسازی
خوشبختانه شهرداری نجف‌آباد این ارگ را در سال ۱۳۸۲ با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان بازسازی کرد و از آن به‌عنوان یک مجموعه تفریحی بسیار بزرگ بهره‌برداری کرد. ارگ شیخ بهایی در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی غرب استان اصفهان است و اضافه شدن قسمت‌های همچون چایخانه فضای سبز و آب‌نما به آن، روح تازه‌ای به این مجموعه تاریخی باشکوه بخشیده است. این ارگ پس از بازسازی، در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.


ارگ تاریخ شیخ بهایی، بزرگ ترین مجموعه تفریحی نجف آباد (+عکس)


کاربرد این ارگ در قدیم
کبوترخانه ها که بیشتر آن‌ها در زمان صفویه ساخته شده‌اند، عمدتا برای جمع‌آوری کود و و پناه دادن به کبوتران و پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و ارگ شیخ بهایی نیز با شش کبوتر خانه از این قاعده مستثنی نیست.


ارگ تاریخ شیخ بهایی، بزرگ ترین مجموعه تفریحی نجف آباد (+عکس)

 



منبع:کجارو

برچسب ها: گردشگری ، نجف آباد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: