May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
آیین پایانی دوازدهمین المپیاد فرش دستباف برگزار شدپول‌نیوز - پس از دو روز رقابت دانش آموزان و دانشجویان دفتر دوازدهمین دوره المپیاد فرش دستباف با شناختن برگزیدگانش در چهار گروه رقابتی بسته شد.

حمید کارگر در آیین پایانی دوازدهمین دوره المپیاد فرش دستباف کشور ضمن گراميداشت خدمات زنده ياد عباس سياحى، سخنان خود را با اين پرسش آغاز كرد كه: خروجی دانشگاه های ما و رشته فرش بعد از دو دهه چیست؟ طراح شرکتهای فرش ماشینی؟ کارمند مرکز ملی فرش؟ مدرس رشته فرش؟ مرکز ملی فرش به عنوان متولی این هنر- صنعت چقدر از این خروجی ها بهره برده است؟ و پاسخ داد: شايد اگر فارغ از جانبدارى و با نگاهى منصفانه بنگريم، كمى بيشتر از هيچ!

حميد كارگر با نكوهش تکثیر قارچ گونه رشته فرش در مراکز دانشگاهی متعدد و بدون سنجش نیاز و کشش واقعی گفت: ظهور این رشته در دانشگاه های مختلف به کنار، آوردن مقطع ارشد فرش و حالا هم زمزمه های ایجاد مقطع دکترا چقدر کارشناسانه و از سر نیاز است؟

وى ادامه داد: چقدر در رشته فرش کلاسهای پویا، کتابخانه های غنی، کارگاه های فعال و ارتباط زنده و کنشگرانه استادان و گروه ها را شاهدیم؟ محتوای پژوهش ها و پایان نامه های این رشته چقدر کارآمد هستند؟

رييس مركز ملى فرش ايران با نقد رويه مرسوم در وزارت علوم و از جمله رشته فرش گفت: دلخوش کردن به آمار تعداد مقالات و نمودارهای کذایی رشد علم که راهگشا نیست. اسیر ISI شدن و توهم توسعه و رشد علمی یافتن به استناد افزایش تعداد مقالات که حلال مشکلات نیست.
كارگر افزود: اصلاً انگیزه این پژوهش ها چیست؟ مقاله دادن و نمره گرفتن؟ فربه کردن رزومه ها؟ یا درمان دردها؟ چه کسی گفته که مقاله بیشتر یعنی علم بیشتر و رشد علمی بیشتر یعنی جامعه بهتر و پیشرفته تر؟!

وى جامعه دانشگاهى فرش را خطاب قرار داد و پرسيد: از شمار پرتعداد پایان نامه های دانشجویان فرش و مقالات پرشمارترشان چه تحولی در فرش ایجاد شده است؟ اگر کارآمد و اثربخش بودند که باید خروجی محسوسی می داشت. باید تحول و بهبودی حاصل می شد. گويى تنها شاهد تورم ناکارآمد مقالات هستیم و خروجی این مقالات مشهود نیست.

كارگر با اشاره به داوری هاى خود بر برخی مقالات یکی از مجلات علمی و پژوهشی فرش گفت: شاهدم که انگار در لفاظی های عالمانه در چارچوب چکیده و واژگان کلیدی و ظاهر خشک روش تحیقی استادیم. رگ خواب ژورنالها را می دانیم اما در اینها نه خبری از دردشناسی هست نه جستن درمان. گاه در برخی از آنها منابع دست اول به شوخی می ماند. نظریه پردازی که اصلا وجود خارجی ندارد. انبوه خوانی و مباحثه که جایی در پژوهشهایمان ندارد. اطلاعات روزنامه ای را به عنوان منبع تحقیق جا می زنیم. کپی پیست هم که یک اصل بدیهی است انگار. آن هم در مقاله ها و تحقیق هایی که بر اساس سفارش واقعی و نیاز جامعه نیستند و یا لازمه اخذ نمره اند یا شوربختانه بهانه ارتقای هیات علمی.

رييس مركز ملى فرش ايران گفت: تسلیم شده ایم به برخى عادات نکوهیده دانشگاهی. و در همین راستاست که پایان نامه ها و رساله ها قطار می شوند بی آنکه تخصص و تجربه استاد راهنما و مشاور در آنها ملاک باشد. گفتیم تولید علم یعنی تولید مقاله! و باورش کردیم!

كارگر اظهار اميدوارى كرد كه حداقل در رشته فرش از این اطاعت محض از عادات دانشگاهی فاصله بگيريم. و كمينه این پرسش را مدام از خود بپرسیم که این همه یافته پژوهشی چرا ما را گامی به جلو نمى برد؟

وى با تاكيد بر نياز رشته فرش به پوست اندازی گفت: بايد طرحى نو در انداخت و به جاى توجه به كميت، بر كيفيت در تمركز كرد و به جاى مشتاق بودن بر ايجاد دكتراى فرش، همين سرفصلهاى درسى كنونى را كارآمد كرد.

وى از دانش آموزان و دانشجويان رشته فرش خواست تا با شناسایی خلاء ها و نگاه بینارشته اى، به دنبال يافتن چاره دردهاى فرش باشند و نه صرفاً دنباله روى چارچوب هاى خشك دانشگاهى و يا سنتهاى متصلب بدنه توليد و تجارت فرش.

رييس مركز ملى فرش ايران همچنين در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره به آنچه اين روزها درباره كاهش سهم فرش از صادرات غيرنفتى در رسانه ها مطرح شده است گفت: انتخاب يك برش از واقعيات و طرح شعارگونه آن بدون تحليل همه جانبه از مشكلات كشور ماست.

در همين مثال اخير بايد در نظر داشت كه كاهش سهم فرش از صادرات غيرنفتى لزوما به معناى افت صادرات فرش نيست بلكه افزايش پرشتاب برخى اقلام همچون فراورده هاى پتروشيمى كه در زمره صادرات غيرنفتى محسوب مى شوند منتج به چنين نتيجه اى شده است.

وى ادامه داد: خوشبختانه در پايان سال ٩٥ بيش از ٣٥٩ ميليون دلار فرش دستباف از كشور صادر شد كه ٢٣ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت و در ده ماه ابتداى امسال نيز ٣٣٦ ميليون دلار صادرات فرش داشته ايم كه ٢١ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان مى دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: