کد خبر: ۲۶۳۷۸۹
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
۱
پول‌نیوز -ساندرو، هاچ بک جدیدی از رنو در خیابان های ایران است که توسط پارس خودرو وارد شد و اخیراً مجوز مونتاژ داخلی آن نیز از سازنده ی فرانسوی گرفته شده است. تولید یک هاچ بک اتوماتیک چالاک و تند و تیز پیش از این نیز در برنامه ی برخی از سازندگان ایرانی قرار داشت و ایران خودرو تجربه ی موفّقی به نام پژو 206 فول اتوماتیک را پشت سر گذاشته است.

رنو نیز نمایندگان مطرحی در ایران داشته که لوکس ترین آن ها مگان محبوب بوده و پس از آن تندر نود کاربردی و رضایت بخش عرض اندام نموده است. حتّی وانت تندر نیز در ردیف واردات ایران از رنو قرار گرفت.

سابقه ی رنو در ایران البته به واسطه مدل نوستالژیک رنو 5 است. این مدل کاربردی انقلابی که پس از فتح اروپا و آفریقا به آسیا آمد، در سال هایی پا به ایران گذاشت که واقعاً به یک خودروی شهری خانوادگی کم مصرف و جمع و جور با قیمت اندک نیاز مبرمی وجود داشت. اواخر دهه ی 50 و اوایل 60 شمسی اوج حضور رنو 5 در خیابان ها بود و این خودرو در فتح ایران نیز موفق بود.

پس از آن چند نمونه ی سدان ناموفّق از رنو به ایران آمد که هیچ گاه چهره ی مقبولی نداشت و لاشه های انواع فرسوده ای از آن هنوز هم در ناوگان تاکسیرانی برخی شهرهای ایران به چشم می خورد.

رنو در ایران به موفقیت در عرضه ی کامیون های و ابزار صنعت معدن اکتفا نمود و تا اوایل دهه ی هشتاد، تجربه ی چشم گیری از موفقیت در بازار ایران کسب ننمود. پس از آن انقلاب دیگری به نام مگان در روابط ایران و رنو رقم خورد. خودروی شهری مگان که اصالتی هاچ بک داشت در برخی از بازارهای اروپایی عرضه شد و با تولید نسخه ی هاچ بک، به بازار مشتاق ایران پا گذاشت.

مگان در اواخر نیمه اول دهه ی هشتاد به ایران آمد و خریدارانی از طیف های مختلف اجتماعی برای خود دست و پا کرد. پس از آن امّا مدلی به ایران آمد که نسبت به مگان هم خط تولید قدیمی تری داشت و هم چندان لوکس نبود، امّا کارایی و کیفیت مطلوبی در ایران داشت و به سرعت به رقابت با مدل های مختلف تولید داخل پرداخت. این تجربه ی موفق رنو لوگان بود که در سال 1390 در ایران به مونتاژ و تولید انبوه رسید.

 نام آن عوض شده و به تندر نود تغییر یافت، در طول مونتاژ چند فیس لیفت را تجربه کرد و بالاخره هم با کش و قوس ها ی فراوان در ردیف ماشین های تولید داخل (توسط دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو) قرار گرفت.

اکنون پارس خودرو مدلی از رنو را عرضه کرده که در سال 2009 رونمایی شده و در سال 1394 وارد ایران شد. این مدل، ساندرو اتوماتیک هاچ بک است.

خودروی کوچکی که علی رغم ظاهر نه چندان متفاوت و پیشرفته، مقبولیت خوبی را در سه سال اخیر تجربه نموده است. جلو پنجره ی یک دست و چراغ های بزرگ جلو و عقب، از نکاتی است که ساندرو از خانواده ی رنو به ارث برده است. از روبرو تا حدودی به تندر نود فیس لیفت شده نیز شباهت دارد. فاصله ی اندک دو محور البته در پلتفرم هاچ بک به خوبی جای گرفته و طرز قرارگیری آینه ها و برش های قاب درب و پنجره نیز در مسیر تثبیت شده ی طرّاحی ها رنو قرار دارد. 

گلگیرهای جلو گرچه چرخ های کوچکی را در خود جای داده اند، امّا ابروهای برآمده دارند و همین فرم در گلگیرهای مثلثی عقب نیز تکرار شده و رینگ های 15 اینچی آلومینیومی در این حفره های کوچک جای گرفته اند. ارتفاع رنو ساندرو همانند رنو تندر نود از زمین زیاد است و پیشاپیش نوید فنربندی سفتی را می دهد. بدنه ای که به تشریح اجزای آن پرداخته ایم، از نوع فولادی بوده و 1146 کیلوگرم وزن دارد. ابعاد آن 4 متر و 20 سانتی متر، در 1 متر و 74 سانتی متر بوده و ارتفاعی 1.5 متری نیز دارد.

نوستالژی هاچ بک های رنو، چالشی برای رنو ساندرو در ایران (+عکس)

در زیر کاپوت زاویه دار جلو، موتور4 سیلندر16 سوپاپه قرار گرفته که  105 اسب بخار قدرت تولید می کند و به مدد جعبه دنده ی 6 سرعته ی اتوماتیک و دیفرانسیل جلو در 11.5 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رسد. حد نهایی سرعت رنو ساندرو نیز 170 کیلومتر ثبت شده است. موتور ساندرو در هر 100 کیلومتر رانندگی شهری، 9.4 و در هر 100 کیلومتر رانندگی جاده ای 5.5 لیتر بنزین مصرف می کند. مصرف سیکل ترکیبی برای رنو ساندرو 8.3 لیتر یاد شده است.

 این یعنی شما با پر کردن باک 50 لیتری ساندرو می توانید 400 کیلومتر مسافت را طی نمایید. این میزان مصرف سوخت برابر با تولید 158 گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر و تأییدیه ی آلایندگی یورو 4 است.  البته موسسه  اروپایی E-NCAP نیز 4 ستاره ی ایمنی خود را به رنو ساندرو بخشیده است.

نوستالژی هاچ بک های رنو، چالشی برای رنو ساندرو در ایران (+عکس)

در سطح ایمنی باید ذکر کرد که ترمزهای ساندرو اتوماتیک مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی هستند و فنّاوری ترمز ضد قفل ABS نیز در آن ها به کار رفته است. ساندرو دارای دو کیسه ی هوا است. از لحاظ رفاهی نیز سیستم تهویه ی مطبوع، سیستم صوتی با کنترل های واقع شده در زیر فرمان، با چهار بلندگو در آن به کار رفته است.

قیمت ساندرو اتوماتیک در بازار کنونی ایران 55 میلیون تومان است و از قرار معلوم قیمت منصفانه ای هم هست. چرا که اقبال عمومی به این خودرو، تقریباً زیاد بوده است. امّا نکته ای که وجود دارد در باب مقایسه ی قیمت ساندرو و قیمت تندر نود است که به راستی از لحاظ امکانات در یک سطح قرار دارند، لیکن به صرف حضور یک جعبه دنده ی اتوماتیک در ساندرو، اختلاف 10 میلیونی در میان آنها حادث شده است. فاکتوری که در بین تندر نود دنده دستی با تندر نود اتوماتیک، تنها تا 5 میلیون اختلاف قیمت ایجاد نموده است. البته قیمت محصولات پارس خودرو به نسبت کیفیت های ارائه شده، همواره منطقی و قابل قبول بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
محمد حسین
Netherlands
11:36 - 1396/12/12
جرا به مصرف کنده ی ایرانی از اول کار دروغ گفته می شود؟! ساندرو رنو نیست بلکه ساخت داچیای رومانی است! داچیای رومانی شرکتی است که برای رنو در بازار اروپا قطعه سازی می کند و با دریافت لیسانس از رنو موتور تولید کرده بر روی خودروهای ساخت خودش می گذارد و ساندرو یکی از محصولات داجیا می باشد! حتا سهام داری رنو در داچیا سبب نمی شود تا محصولات آن در اورپا با نام رنو فروخته بشود! به راستی چرا به ملت ایران همیشه دورغ گفته می شود؟!
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: