May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۶۳۹۵۳
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
0
چین: جنگ تجاری با آمریکا نمی‌خواهیمپول‌نیوز - یک دیپلمات بلندپایه چینی در واکنش به طرح رییس جمهور آمریکا برای وضع تعرفه سنگین برای واردات فولاد و آلومینیوم، گفت: چین جنگ تجاری با واشنگتن نمی‌خواهد اما از منافع خود دفاع خواهد کرد.

دونالد ترامپ یک روز پس از این‌که اعلام کرد قصد دارد تعرفه ۲۵ درصدی را برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی را برای واردات محصولات آلومینیومی وضع کند، روز جمعه لحن مدافعانه‌ای پیش گرفت و گفت: جنگ‌های تجاری خوب بوده و بردن آنها راحت است.

تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان از زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید، افزایش یافته است و اگرچه چین سهم کوچکی از واردات فولاد آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد، اما گسترش صنعت عظیم این کشور به اشباع جهانی بازار فولاد و افت قیمت‌ها کمک کرده است.

ژانگ یسویی، معاون وزیر خارجه چین، در کنفرانسی در آستانه جلسه سالانه کنگره این کشور گفت: مذاکرات و گشایش دو جانبه بازارها بهترین راه برای حل اختلافات تجاری است.

ژانگ که سخنگوی پارلمان و سفیر سابق چین در آمریکا بوده است، گفت: چین مایل نیست یک جنگ تجاری با آمریکا داشته باشد، اما مطمئنا ما دست روی دست نخواهیم گذاشت و ببینیم منافعمان آسیب می‌بیند.

وی در ادامه افزود: اگر سیاست‌ها بر مبنای قضاوت‌ها یا فرضیات اشتباه اتخاذ شوند، به روابط دوجانبه آسیب زده و تبعاتی را برای هر کدام از کشورها به دنبال خواهند داشت.

ترامپ معتقد است این تعرفه‌ها از مشاغل آمریکایی حمایت خواهند کرد اما بسیاری از اقتصاددانان اظهار می‌کنند تاثیر افزایش قیمت برای کاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع خودروسازی و نفت مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت‌هایی که واردات ایجاد می‌کند، نابود خواهند کرد.

با این همه یک اتفاق نظر در واشنگتن و حمایت در جامعه تجاری آمریکا برای مقابله دولت با سیاست‌های صنعتی تهاجمی چین و محدودیت‌های بازار برای شرکت‌های خارجی وجود دارد.

ترامپ مدت‌ها به دنبال راهی برای روابط تجاری متوازن‌تر با چین بوده و تحریم‌های تجاری احتمالی علیه پکن تحت تحقیقات "بخش ۳۰۱ " از شیوه‌های مالکیت معنوی چین و فشار بر شرکت‌های خارجی برای انتقال فناوری مدنظر گرفته است.

دولت وی اعلام کرده آمریکا به اشتباه از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ حمایت کرده و موفق نشده پکن را وادار کند اقتصاد خود را بگشاید.

براساس گزارش رویترز، منابع دیپلماتیک و تجاری آمریکا می‌گویند آمریکا فاقد مکانیسم رسمی برای مذاکرات درباره اختلافات بازرگانی با چین است، زیرا وعده پکن برای کاهش محدودیت‌های بازار راضی نیست.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: