بر اساس فهرست تعیین شده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه
کد خبر: ۲۶۴۳۱۵
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
0
امروز حتی بسیاری از مسئولین درجه اول نظام هم، در شبکه‌هایی که توسط كارگروه «تعیین مصادیق مجرمانه»، فیلتر شده‌اند، حساب کاربری داشته و فعالیت می‌کنند. باید ابتدا پرسید که آیا استفاده از فیلتر شکن صرفا برای برخی از شهروندان جرم به حساب می‌آید؟
استفاده از vpn جرم است!پول نیوز- علیرضا دقیقی*  استفاده از فیلترشکن یکی از مصادیق جرائم رایانه‌ای است. نه تنها استفاده از vpn بلکه هر نوع دور زدن فیلترینگ، جرم محسوب می‌شود. بر اساس فهرست تعیین شده از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، انتشار فيلترشکن‌ها و آموزش روش‌هاي عبور از سامانه‌هاي فيلترينگ، برابر بند ج ماده 25 قانون جرائم رايانه‌اي جرم است و با متخلفاني که در اين زمينه در فضاي مجازي فعاليت مي‌کنند به عنوان يک مجرم برخورد مي‌شود و استفاده از آن‌ها، حبس از نود و يك روز تا يك سال يا جزاي نقدي از پنج تا بيست ميليون ريال يا هر دو مجازات را به همراه خواهد داشت.

همه‌ی ما بارها و بارها از فیلترشکن‌های مختلف استفاده کرده‌ایم بدون اینکه به عواقب حقوقی آن آگاه باشیم. امروز حتی بسیاری از مسئولین درجه اول نظام هم، در شبکه‌هایی که توسط كارگروه «تعیین مصادیق مجرمانه»، فیلتر شده‌اند، حساب کاربری داشته و فعالیت می‌کنند. باید ابتدا پرسید که آیا استفاده از فیلتر شکن صرفا برای برخی از شهروندان جرم به حساب می‌آید؟

فراموش نکنید که استفاده از فیلتر شکن برای دور زدن فیلترینگ، دو نوع دارد. یک نوع آن، دور زدن فیلترینگ داخلی و نوع دیگر آن، دور زدن فیلترینگ برون مرزی است. در هر دو صورت، کاربر مرتکب جرم شده است. گفتنی است که منظور از فیلترینگ داخلی، محدودیت‌هایی است که توسط کارگروه‌های داخلی در دسترسی به سایت‌ها ایجاد شده است و منظور از فیلترینک برون مرزی، محدودیت‌هایی است که کشورهای دیگر در دسترسی به خدمات خود برای کاربران ایرانی ایجاد کرده‌اند. برای مثال در دوره‌ای اپ استور، به روی ایرانی ها بسته بود و استفاده از آن به وسیله فیلترشکن، جرم محسوب می‌‌شد.

در رابطه با مجازات نهایی دور زدن فیلترینگ، هم باید گفت مجازات این جرم هم مانند سایر جرم‌ها، دچار قاعده حداقلی و حداکثری خواهد شد. منظور این است که وقتی کسی 50 بار از فیلتر شکن استفاده کرده باشد، مجازات او، 150 سال حبس نخواهد بود و برای مجازت آن یک سقف حداکثری در نظر خواهند گرفت. برای مثال، اساس ماده 134 قانون مجازات اسلامی، کسی که سه بار شرب خمر کندو هر سه بار مجازات مربوطه را بگذارند، حد مجازات او بعد از سه بار از شلاق به اعدام تغییر پیدا خواهد کرد.


*وکیل پایه یک دادگستری
برچسب ها: vpn ، جرم ، علیرضادقیقی ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: