May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۶۴۷۴۴
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
0
همکاری وزارت نفت با 5 دانشگاه بزرگ کشورپول‌نیوز -با برگزاری مراسمی در وزارت نفت قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشافات میادین نفتی کشور با 5 دانشگاه منعقد شد.

قراردادهای پژوهشی اکتشافات میادین نفتی میان وزارت نفت و 5 دانشگاه کشور با حضور مهندس زنگنه وزیر نفت، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و همچنین رؤسای دانشگاه‌های کشور به امضاء رسید.

مبلغ هر کدام از این قراردادها در فاز اول 300 هزار یورو در نظر گرفته شده است. این قراردادها به مدت 10 سال منعقد شده است و دانشگاه‌ها باید در این مدت نتایج مطالعات خود را در حوزه اکتشاف میادین نفتی به شرکت نفت اعلام کنند.این قراردادها با حجم 1.5 میلیون یورو (3 میلیارد تومان) به امضا رسیده‌ است.

انتظارات وزارت نفت از وزارت علوم در راستای امضای قراردادهای تحقیقاتی در حوزه رفع چالش صنعت نفت

وزیر نفت در این مراسم با تاکید بر اینکه برای سومین بار قراردادهای پژوهشی میان وزارت نفت با دانشگاه‌ها منعقد می‌شود، افزود: اولین قرارداد همکاری ما در حوزه ازدیاد برداشت از میادین نفت بوده که با همکاری خوب وزارت علوم و پیگیری مناسب دانشگاه‌ها این قراردادها اجرایی شده است.

وی ایجاد انستیتوهای نفت در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از دیگر دستاوردهای این قرارداد نام برد و ادامه داد: انجام پروژه‌های مربوط به ازدیاد برداشت نیاز به یک کار تیمی دارد؛ از این رو طیف وسیعی از رشته‌های علوم پایه و مهندسی با یکدیگر در زمینه یک مخزن مطالعه می‌کنند و بعد از آن وارد کارهای پژوهشی می‌شوند تا نفت بیشتری از مخازن برداشت شود.

وزیر نفت قرارداد دوم را در حوزه پایین دستی نفت دانست و ادامه داد: در این قراردادها تمرکز بر تولید و خلق فرآیندها و بهبود فرآیندهایی چون تولید متانول، اوره، آمونیاک، شیرین‌سازی گاز و بخشی از تصفیه نفت بوده است که با همکاری دانشگاه‌ها اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: سابقه همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها در بخش بالادستی 20 ساله است،‌ از این رو استادان جوان به تازگی در این حوزه مشغول به فعالیت شده‌اند؛ ولی در بخش مهندسی شیمی و پایین‌دستی سابقه 70 ساله همکاری با دانشگاه‌ها را داریم.

زنگنه، سومین گام همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها را امضای قرارداد پژوهشی با 5 دانشگاه در بخش اکتشافات ذکر کرد و یادآور شد: امروز در این مراسم با 5 دانشگاه معتبر وارد همکاری های علمی شدیم که از این طریق 5 دانشگاه دیگر به مجموع دانشگاه‌های همکار علمی وزارت نفت اضافه شده است و امیدواریم با علاقه‌مندی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، این پروژه‌ها به سرعت اجرایی شوند.

وزیر نفت بهترین سرمایه‌گذاری کشور را در حوزه پژوهش و تحقیقات دانست و تاکید کرد: من موافق نیستم پول به پژوهشگاه‌های دولتی تابع وزارتخانه‌ها داده شود که دستاوردهای خاصی نداشته باشند. این طور نیست که پول بیشتر خروجی بیشتری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی خروجی پروژه‌ها افزایش می‌یابد که متقاضی پروژه‌ها نیز وجود داشته باشد تا بتواند از یافته‌های علمی در بخش‌های مختلف استفاده کند.

زنگنه در عین حال با اشاره به وضعیت توسعه فناوری در بخش‌های اکتشافات نفت، توضیح داد: بخش اکتشافات به دلیل کمبود منابع مالی و معضلات صنعت نفت نتوانسته است بسیاری از برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

وزیر نفت با اشاره به امضای 5 قرارداد جدید تحقیقاتی در حوزه اکتشافات، این روش را یک الگوی مناسب برای ارتباط صنعت و دانشگاه توصیف کرد و گفت: با امضای این قراردادها امیدواریم چالش‌های موجود در این بخش رفع شود.

جزئیات همکاری وزارت نفت با 5 دانشگاه بزرگ کشور

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز در این مراسم با بیان اینکه اکتشاف نفت منابع هیدروکربوری به عنوان اولین زنجیره ارزش در صنعت نفت نیازمند استفاده از فناوری‌های نو در جهت کاهش ریسک و هزینه اکتشاف است، افزود: با توجه به اینکه اهداف اکتشافی روز به روز سخت‌تر،‌ پیچیده‌تر،‌ عمیق‌تر و حجم آن‌ها نسبت به اکتشافات قبلی به طور قابل ملاحظه‌ای با کاهش روبرو است،‌ از این رو درک بهتر مطالعات زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی،‌ ژئوشیمیایی،‌ خصوصیات مخزنی، ریسک‌های حفاری در جهت نیل به اهداف اکتشافی امری گریزناپذیر است.

وی اضافه کرد: تمامی این‌ها مستلزم دستیابی و استفاده از فناوری‌های روز دنیاست.

بیطرف، یکی دیگر از اهداف شرکت ملی نفت در توسعه و اکتشاف مخازن را استفاده و گسترش مراکز علمی – مهارتی دانست که این مهم در اکثر شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی نفت تاثیر و نقش بسزایی در استفاده از کاربرد پژوهش‌های مرتبط با اکتشافات نفت داشته‌ است.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت خاطرنشان کرد: با توجه به کاربست اقتصاد مقاومتی و دانش پایه کردن امور عملیاتی و توسعه همکاری‌های پژوهشی و فناورانه در شرکت ملی نفت با دانشگاه‌ها و توسعه فناورانه و استفاده از شریک‌های داخلی و خارجی در انجام امور پژوهشی و فناوری، قراردادهای بلند مدت 10 ساله را با 5 دانشگاه منعقد کردیم.

بیطرف، دانشگاه‌های شهید بهشتی، شهید چمران اهواز، خوارزمی،‌ فردوسی مشهد و صنعتی شاهرود را از جمله دانشگاه‌هایی دانست که با آن‌ها قراردادهای پژوهشی منعقد شده است.

به گفته وی دانشگاه‌های شهید بهشتی و شهید چمران اهواز در حوزه فناوری‌های نوین ژئوشیمی اکتشافی، دانشگاه خوارزمی در حوزه فناوری‌های نوین مخازن کربناته شکاف‌دار، دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه فناوری‌های تصویرسازی زیرسطحی از لایه‌های زمین و مرتبط با تکنیک‌های ژئوفیزیکی و دانشگاه صنعتی شاهرود در زمینه فناوری‌های نوین ژئومکانیک در حفاری و مخازن نفت با وزارت نفت همکاری خواهند کرد.

وی هچنین خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح‌ها و راه‌اندازی مراکز علمی – مهارتی مربوط و بعد از انتقال فناوری‌های نوین و بومی‌سازی فناوری‌ها،‌ انجام و یا ساخت دستگاه‌های مربوط به این پروژه‌ها در داخل کشور امکان‌پذیر و قابل رقابت با محصول دیگر شرکت‌های خارجی خواهد بود.

بیطرف اضافه کرد: از این رو اکتشافات بعدی با کاهش هزینه و ریسک همراه خواهند بود و مراکز فناورانه تاسیس شده به طور مستقل و بدون کمک مالی از طرف شرکت ملی نفت توانایی انجام امور اکتشافی را داشته و به عنوان بنگاه‌های اقتصادی نقش مهمی در پیشبرد اهداف بلند مدت اقتصاد مقاومتی کشور ایفا خواهند کرد.

تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها در حوزه اکتشاف با منابع مالی وزارت نفت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوریهم در این مراسم  با ابراز امیدواری از اینکه سال آینده شاهد موفقیت‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف بویژه صنعت نفت باشیم، اظهار کرد: یکی از وظایف وزارت علوم حل مسائل پیشرو همه بخش‌های کشور است،‌ از این رو ما در تلاش هستیم تا با استفاده از ظرفیت‌های علمی و نیروی انسانی متخصص دانشگاه‌ها اقدام به رفع این چالش‌ها کنیم.

وی با بیان اینکه امضای این قراردادها مدل خوبی از همکاری دانشگاه و صنعت است، یادآور شد: علاوه بر حوزه نفت در حوزه‌های دیگر این رابطه آغاز شده است که بر این اساس پروژه‌هایی به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود و در همکاری دانشگاه‌ها با وزارت نفت، پروژه‌هایی در حوزه‌های مختلف به دانشگاه‌ها واگذار شده است.

غلامی با تاکید بر این که این پروژه‌ها یک پروژه کامل پژوهشی است، ادامه داد: دانشگاه‌های کشور علاوه بر حوزه‌های اکتشاف در حوزه‌های استخراج و فرآوری مخازن، پروژه‌های خوبی را در حال انجام دارند؛ از این رو با وجود مراکز تخصصی در دانشگاه‌های مختلف این زمینه فراهم شده و امیدواریم این همکاری‌ها توسعه یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید از اجرای پروژه‌های کوچک در قالب طرح‌های محدود دور شوند،‌ ادامه داد: اعضای هیات علمی و دانشجویان باید در طرح‌های بزرگ سازماندهی شوند. این امر برای دانشگاه‌ها هم زمینه بسیار مناسبی جهت استفاده از ظرفیت‌های آن‌هاست و هم باعث می‌شود از سوی دیگر از توانمندی دانشگاه‌ها در سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد دانشگاه‌های معتبر و پژوهشگاه‌های فعال در وزارت علوم، یادآور شد: با وجود اساتید و نیروهای متخصصی که در دانشگاه‌ها ایجاد شده است، این آمادگی را داریم که همکاری با سایر بخش‌ها را بر عهده بگیریم.

غلامی همچنین با اشاره به امضای 5 قرارداد میان دانشگاه‌ها با وزارت نفت این امر را یک الگوی مناسب همکاری در کشور توصیف کرد و گفت: تجهیزات مورد نیاز اجرای این قراردادها با اعتبارات وزارت نفت تامین خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: البته تجهیزات آزمایشگاهی دیگری در این حوزه در دانشگاه‌ها وجود دارد که در صورت نیاز بیشتر با همکاری وزارت نفت این تجهیزات خریداری می‌شود.


عناوین قراردادهای پژوهشی در حوزه اکتشافات که امروز به امضاء رسید، به این شرح است:

دانشگاه شهید بهشتی قرارداد «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تاکید بر مدل‌سازی هیدروکربوری حوضه رسوبی در ناحیه دزفول شمالی» به امضاء رسید.

دانشگاه فردوسی مشهد قرارداد «توسعه فناوری‌ بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشافات منابع هیدروکربوری در حوضه رسوبی کوپه داغ» منعقد شد.

دانشگاه خوارزمی قراردادی با عنوان «توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکاف‌دار در ناحیه دشت آبادان» را به امضا رساند.

دانشگاه صنعتی شاهرود قرارداد «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» را منعقد کرد.

دانشگاه شهید چمران اهواز قراردادی با عنوان «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تاکید بر ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی در ناحیه دشت آبان» را منعقد کرد.

مبلغ هر کدام از این قراردادها در فاز اول 300 هزار یورو در نظر گرفته شده است. این قراردادها به مدت 10 سال منعقد شده است و دانشگاه‌ها باید در این مدت نتایج مطالعات خود را در حوزه اکتشاف میادین نفتی به شرکت نفت اعلام کنند.

این قراردادها با حجم 1.5 میلیون یورو (3 میلیارد تومان) به امضا رسیده‌ است.



منبع: ایسنا
برچسب ها: وزارت نفت ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: