May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۶۹۳۴۶
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
0
 اختلاف ایران و عربستان بر سر قیمت نفت خامپول‌نیوز - ایران با رقیب سیاسی خود در اوپک یعنی عربستان که خواهان رشد بیشتر قیمت نفت است، اختلاف نظر دارد.

امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران گفته بود؛ قیمت مناسب برای هر بشکه نفت 60 تا 65 دلار است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز پیشتر گفته بود، ایران از قیمت منطقی نفت حمایت می‌کند و طرفدار گرانترشدن قیمت نفت نیست.

در حالی که قرار است امروز تصمیم دونالد ترامپ در مورد خروج یا ماندن در برجام اعلام شود، قیمت نفت به بالای 75 دلار رسیده است.

عربستان، رقیب منطقه ای ایران گفته خواهان رسیدن قیمت نفت به 80 تا 100 دلار در هر بشکه است تا بتواند سهام شرکت آرامکو را گرانتر بفروشد. ایران و عربستان همچنان در جبهه سوریه و یمن مشغول جنگ نیابتی هستند.

اوپک قرار است ماه آینده در وین تشکیل جلسه دهد. اوپک به همراه دیگر متحدانش، سال گذشته با هدف برطرف کردن مازاد عرضه، اقدام به اجرای توافق کاهش تولید کرد. این اقدامات موجب از میان رفتن مازاد عرضه در بازار شده است. اما با این وجود، عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان همچنان بر ادامه اجرای توافق کاهش تولید اصرار دارد.

زنگنه گفته؛ نوسان دائمی قیمت نفت موجب بی ثبات شدن سرمایه گذاری های آینده و امنیت عرضه نفت می شود.

وی هیچ اشاره ای به توافق هسته ای سال 2016 که موجب کاهش تحریم های ایران شد نکرده، اما هشدارد داده که وارد کردن عوامل سیاسی به بازار انرژی هم به تولید کنندگان و هم به مصرف کنندگان صدمه خواهد زد.

زنگنه افزود: ما معتقدیم که بازار نفت نباید سیاسی باشد. دخالت سیاسی فرآیند توسعه و تبادل در در بازار را مختل خواهد کرد.

تشدید تحریم های آمریکا ممکن است صادرات نفت ایران را مختل سازد. ایران دارای بزرگترین ذخایر گازی اثبات شده جهان است و صنایع گازی و پتروشیمی این کشور از زمان لغو تحریم ها در حال توسعه بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: