کد خبر: ۲۷۲۴۶۴
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
0
پژو دو سرِ باخت!پول‌نیوز - پژو برای بازگشت دوباره به ایران هم غرامت پرداخت کرده و هم مجبور به سرمایه‌گذاری شده بود. این شرکت با اعلام تعلیق فعالیت‌ها در ایران بازنده دو سر باخت شرایط جدید است.

بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام خودروساز فرانسوی رایزنی خود را برای بازگشت به ایران آغاز کرد. با این حال راه بازگشت این شرکت هموار نبود زیرا به پژو گفته شد که به دلیل لغو یک طرفه همکاری و ترک ایران در سال ۱۳۹۱، باید به طرف ایرانی غرامت پرداخت کند.

بازار ایران اما آن‌قدر برای خارجی‌ها جذاب بود که طرف فرانسوی با پرداخت غرامت ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورویی موافقت کرد. البته این تنها شرط حضور مجدد پژو در ایران نبود بلکه این شرکت برای آغاز دور جدید همکاری‌ها ملزم به سرمایه‌گذاری در ایران شد و به این ترتیب شرکت مشترک "ایکاپ" با سهم ۵۰ درصدی پژو و ایران‌خودرو تشکیل و آغاز به کار کرد.

در این شرایط اما ظاهرا ترس فرانسوی‌ها از آمریکا در حدی است که پژو علی‌رغم پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی و سرمایه‌گذاری در ایران، پس از خروج آمریکا از برجام اقدام به تعلیق فعالیت‌ها در ایران کرده و البته از رایزنی با آمریکا برای کسب مجوز فعالیت در ایران خبر داده است.

در این وضعیت کارشناسان معتقدند که برخلاف شرایط سال ۱۳۹۱ که پژو بدون هیچ هزینه و توضیحی ایران را ترک کرد، در این دوره بازنده نهایی این خروج طرف فرانسوی است زیرا پژو امکان بازپس‌گیری غرامت پرداخت شده و همچنین خروج سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران را ندارد.

شاید به همین دلیل است که گروه پژو سیتروئن در بیانیه رسمی خود نه از "لغو" فعالیت‌ها بلکه "تعلیق" فعالیت خود در ایران سخن گفته و البته خاطرنشان کرده که با همکاری دولت فرانسه در حال رایزنی با دولت آمریکا برای کسب مجوز فعالیت در ایران است.

در این رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار می‌کند: پژو به دلیل فشارهای احتمالی که فکر می‌کند ممکن است از طرف‌ آمریکا وارد شود مجبور به خودزنی و تعلیق فعالیت‌های خود در ایران شد.

امیرحسن کاکایی ادامه می‌دهد: با این حال برخلاف سال ۱۳۹۱، بازنده این خروج طرف فرانسوی است زیرا طبیعتا این شرکت نمی‌تواند غرامتی که برای بازگشت مجدد به ایران پرداخت کرده را از طرف ایرانی مطالبه کند.

وی اضافه می‌کند: همچنین پژو در دور جدید حضور خود در ایران اقدام به انتقال تکنولوژی و همچنین سرمایه‌گذاری کرده است و باز هم طبیعی است که این شرکت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران را تبدیل به پول نقد کرده و از کشور خارج کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه خروج پژو و سیتروئن، صنعت خودروی ایران را متاثر نخواهد کرد، تصریح می‌کند: تیراژ تولید پژو ۲۰۰۸ و همچنین سیتروئن C۳ در حدی پایین است که ادامه تولید و یا توقف تولید آنها عملا تاثیر خاصی بر صنعت خودرو نخواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه خروج پژو سیتروئن به ضرر خود فرانسوی‌ها است اما این اتفاق حامل درس بزرگی نیز برای خودروسازان ایرانی است که از تقویت توان داخلی غافل نشده و اولویت را بر به سرانجام رساندن پروژه طراحی و تولید پلت‌فرم ملی قرار دهند.

کاکایی خاطرنشان می‌کند: حتی اگر پژو سیتروئن در رایزنی‌های خود با آمریکا مجوز فعالیت در ایران را هم کسب کند باز هم خودروسازان ایرانی باید تمرکز اصلی‌شان بر توسعه برندهای داخلی باشد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: پژو ، پول نیوز ، برجام
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: