May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۳۸۵۷
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
0
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گفت: برخی از کشورها به دلیل عدم توانمندی در تولید نفت جدا از این یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه مورد توافق در سال ۲۰۱۶ حدود یک میلیون بشکه دیگر نیز تولید نکرده اند.
توافقات سال 2016 اعضای اوپک اجرایی می شودپول‌نیوز - اسدالله قره خانی با اشاره به توافقات روز گذشته اعضای اوپک، گفت: نشست اخیر اوپک به چند دلیل از حساسیت خاصی برخوردار بود، نخست به دلیل دخالت بلاوجه، غیرقانونی و سیاسی رییس جمهور آمریکا در سازمان اوپک است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: آمریکا به دنبال این بوده که پس از تحریم کشورمان و کاهش عرضه نفت ایران مانع افزایش قیمت بنزین و عرضه نفت شود، چراکه این مسائل در آمریکا مشکل ساز می شود، لذا ترامپ فشارهایی به اعضای اوپک وارد کرده که سایر اعضا سهم خود را افزایش داده و خلاء ایران را پر کنند.

ثبات قیمتی نفت با مدیریت عرضه و تقاضا ایجاد می شود


وی با بیان اینکه ثبات قیمتی نفت با مدیریت عرضه و تقاضا ایجاد می شود، ادامه داد: ایران نیز در این راستا تقاضایی داشته مبنی بر اینکه اوپک در برابر دخالت های آمریکا ایستادگی کند و از یک عضو خود که جز پایه گذاران این سازمان بوده حمایت کرده و به هیچ عنوان تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موفقیت دیپلماسی ایران در نشست اخیر اوپک، یادآور شد: علیرغم اینکه گمانه زنی هایی  مبنی بر اینکه  عربستان و روسیه اعلام  آمادگی کرده اند که یک میلیون بشکه نفت جایگزین کنند؛ اما دیپلماسی ایران فعال شده و جلسات فشرده ای برگزار شد.

توافقات سال 2016  اعضای اوپک اجرایی می شود

وی با بیان اینکه وزیر نفت ایران و عربستان جلسات فشرده ای تشکیل دادند، افزود: زنگنه نشست هیئت نظارت در حاشیه اوپک را ترک کرده و نهایتا با تمام دیپلماسی ها تصمیم گرفته شد که توافقات سال 2016  اعضای اوپک اجرایی می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تصمیم سال 2016 اعضای اوپک، ادامه داد: در این سال اعضای اوپک تصمیم گرفتند که یک میلیون و 800 هزار بشکه از تولیدات خود را کاهش دهند که این کاهش شامل حال ایران، عراق و لیبی نمی شد و مابقی اعضا باید کاهش تولید داشته باشند چراکه مازاد بر عرضه وجود داشته است.

برخی کشورها جدا از این یک میلیون و 800 هزار بشکه حدود یک میلیون دیگر نیز تولید نکرده اند

وی اظهار داشت: از یک میلیون و 800 هزار بشکه کاهش، یک میلیون متعلق به عضو اوپک و 800 هزار بشکه متعلق به اعضای غیر اوپک است که اعضا به این تعهد تاکنون پایبند بودند؛ اما گویا کشورها نه تنها به این توافق پایبند بودند، بلکه برخی از کشورها به دلیل عدم توانمندی در تولید نفت جدا از این یک میلیون و 800 هزار بشکه حدود یک میلیون دیگر نیز تولید نکرده و به بازار عرضه نکرده اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تصمیمی که اوپک روز گذشته اخذ کرد این بود که مبنای تولید همان سال 2016 باشد، یعنی همان کاهش یک میلیون و 800 هزار بشکه ای نفت تثبیت شود، تصریح کرد:همچنین یک میلیون و 200 هزار بشکه ای که خارج از توافقات کاهش یافته نیز با افزایش تولید جبران شود؛ اما با این تفاوت که اگر کشورها در گذشته نمی توانستند تولید داشته باشند این سهمیه قابل واگذاری به کشورهای دیگر نبود.

وی درپایان خاطر نشان ساخت: در این جلسه اعلام شد که اگر یک کشوری موقتا نمی تواند تولید داشته باشد، این سهمیه را به صورت دو ماهه یا 4 ماهه می تواند به کشور دیگری واگذار کند تا موقعیت تولید  فراهم شود.
منبع: خانه ملت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: