May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۷۸۹۵۳
۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
0
پول‌نیوز - رئیس جمهوری پیشین گرجستان به اشتباه محاسباتی خود در مناقشه اوستیای جنوبی (سال ۲۰۰۸) اذعان کرد و گفت: اشتباه من باور سخنان مقام‌های آمریکایی بود.

میخاییل ساآکاشویلی که به دلیل رهبری معترضان در اوکراین از این کشور نیز اخراج شده است و در هلند بسر می‌برد در مصاحبه‌ای با روزنامه روسی نووایا گازتا این مطلب را بیان کرد.

وی که به مناسبت دهمین سالروز مناقشه اوستیای جنوبی، مسائل و وضعیت این مناقشه با رسانه روسی گفت: وگو می‌کرد با تشریح وقایع آن روز‌ها اظهار داشت: مقام‌های آمریکایی بر این باور بودند که روسیه پس از پایان جنگ سرد دیگر به هیچ کشوری حمله نظامی نمی‌کند.

رئیس جمهوری پیشین گرجستان افزود: همه فکر می‌کردیم که روسیه توان حمله نظامی ندارد، اما متاسفانه در خصوص ما (گرجستان) تاریخ به گونه دیگری رقم خورد.
ساآکاشویلی ادامه داد: سه ماه پیش از محاصره اوستیای جنوبی واحد‌های تجسسی گرجستان تصاویری بدست آوردند که ۲۰۰ تانک روسیه با علائم آبخازیا را آماده دفاع از این منطقه نشان می‌داد، اما وقتی تصاویر را به آمریکایی‌ها نشان دادیم آن‌ها مدعی شدند که نباید به این تصاویر توجه کرد.

ساآکاشویلی افزود: بعد‌ها معلوم شد آمریکایی‌ها اطلاعات دقیقی نداشتند حال آنکه ماهواره‌های آنان بطور منظم از فضا منطقه را تحت کنترل داشتند.

وی با بیان اینکه آمریکا در سال ۲۰۰۸ درگیر جنگ عراق بود، اظهار داشت: بوش پسر رئیس جمهوری وقت آمریکا روابط خوبی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه داشت و هیچ وقت فکر نمی‌کرد که پوتین او را فریب دهد؛ ضمن اینکه بوش به دلیل ادامه جنگ در عراق ضعیف شده بود و نشانه‌هایی از بروز بحران اقتصادی در جهان پدیدار شده بود.

ساآکاشویلی سپس به شروط روسیه برای پایان دادن به عملیات نظامی پنج روزه در گرجستان اشاره کرد و گفت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در آن زمان در گفتگو با کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه وقت آمریکا گفته بود یا باید ساآکاشویلی گرجستان را ترک کند یا ما این کشور را با خاک یکسان می‌کنیم! به همین دلیل روسیه فرودگاه تفلیس را بمباران نکرد تا من بتوانم کشور را ترک کنم.

وی افزود: آمریکا در سطوح پایین حکومتی پیشنهاد کرد که من و خانواده ام کشور را ترک کنیم، اما من ماندم تا بتوانم گرجستان را از آن وضعیت خارج کنم چرا که نمی‌خواستم مردم کشورم را تنها بگذارم.
منبع: ایرنا
برچسب ها: گرجستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: