May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۱۲۹۴
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
0
اوپلیستسیخه، به معنای «قلعه فرمانروا»، یکی از شهرهای سنگی باستانی است که در شرق گرجستان، در ۱۰ کیلومتری شهر گوری استان شیدا کارتلی، قرار دارد.
پول‌نیوز -اوپلیستسیخه، نام شهری سنگی و باستانی است که در گرجستان قرار دارد. این جاذبه‌ی پرطرفدار با این نام عجیب و تاریخ پرفرازونشیب، جزو میراث جهانی یونسکو است.

اوپلیستسیخه، به معنای «قلعه فرمانروا»، یکی از شهرهای سنگی باستانی است که در شرق گرجستان، در ۱۰ کیلومتری شهر گوری استان شیدا کارتلی، قرار دارد.

این شهر روی صخره‌ای بلند، در غرب رودخانه متکواری ساخته شده است و دارای سازه‌های مختلفی است که قدمتشان به عصر آهن و اواخر قرون وسطی برمی‌گردد. اوپلیستسیخه به خاطر ترکیب منحصربه‌فرد سبک‌های سنگ‌تراشی آناتولی و ایران، و همزیستی معماری مسیحی و کافرکیشی بسیار مورد توجه است.

۱. باستان‌شناسان اوپلیستسیخه را یکی از شهرهای بسیار قدیمی معرفی کرده‌اند.

۲. این شهر از لحاظ استراتژیک، در قلب پادشاهی کارتلی قرار داشت و مهم‌ترین مرکز سیاسی و مذهبی کشور به شمار می‌رفت.

۳. نویسندگان قرون وسطی‌ای گرجستان، از قدمت و اهمیت اوپلیستسیخه می‌نویسند و اویلس نوه کارتلس را موسس آن معرفی می‌کنند.

۴. کارتلی در قرن چهارم به طور کامل به مسیحیت گروید و همین باعث شد تا از اهمیت اوپلیستسیخه کاسته شود و جایگاهش را به مرکز جدید مسیحیت، یعنی متسختا و بعد تفلیس بدهد.

۵. اوپلیستسیخه در قرن‌های هشتم و نهم، پس از غلبه مسلمانان به تفلیس، دوباره اهمیت خود را به عنوان قلعه نظامی به دست آورد.

۶. حمله مغول‌ها در قرن ۱۴ تاثیر بسیاری بر شهر داشت، تا جایی که ساکنان به کلی شهر را ترک کردند و تنها هنگام حمله بیگانگان به این مکان پناه می‌آوردند.

۷. مجموعه‌ی اوپلیستسیخه را می‌توان به سه بخش جنوبی، مرکزی و شمالی تقسیم کرد که حدود ۸ هکتار را دربرمی‌گیرند.

۸. بخش میانی از همه وسیع‌تر، و نسبت به قسمت‌های دیگر دارای سازه‌های سنگ‌تراشه‌ بسیار است. این بخش از طریق یک راه باریک سنگی و یک تونل به بخش جنوبی متصل می‌شود.

۹. با اینکه سقف‌های تونل‌مانند برخی سازه‌های بزرگ با تراشیدن سنگ تزئین شده‌اند، اما بیشتر غارها عاری از هرگونه تزئین هستند.

۱۰. برخی سازه‌های بزرگ دارای تورفتگی‌هایی هستند که احتمالا برای مراسم از آن‌ها استفاده می‌کردند.

۱۱. در راس این مجموعه یک بازیلیکا (کلیسای مهم) متعلق به قرن‌های نه و ده وجود دارد که از سنگ و آجر ساخته شده است.

۱۲. در حفاری‌های باستان‌شناسی اشیای بسیاری یافت شد که هر یک متعلق به دوره‌های مختلف بودند. این اشیا شامل طلا، نقره، برنز و نمونه‌هایی از سرامیک و مجسمه بودند. بسیاری از این اشیا در موزه ملی گرجستان نگهداری می‌شوند.

۱۳. بخش‌هایی از این مجموعه در زلزله سال ۱۹۲۰ تخریب شد.

۱۴. شهر سنگی و باستانی اوپلیستسیخه، در سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.




منبع:کجارو

برچسب ها: گرجستان ، گردشگری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: