کد خبر: ۲۸۲۴۱۱
۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
0
اسنیکرز لزوما یک نام تجاری با آرکتایپ شعبده باز نیست اما با تکیه بر شعار تبلیغاتی "وقتی گرسنه هستید، خود واقعی تان نیستید"، در حال تبدیل به آرکتایپ شعبده باز است. اما چرا یک کسب و کار فعال در عرصه تولید شکلات را به آرکتایپ شعبده باز نسبت می دهیم؟

پول نیوز؛ مازیاردانیالی- تغییر، تبدیل، تجدید، دگرگونی و کارهای خارق العاده واژه هایی هستند که به منظور تفسیر آرکتایپ "شعبده باز" بسیار استفاده می شوند. فرقی ندارد که این آرکتایپ را با چه ویژگی هایی خطاب کنید، در هر صورت "شعبده باز" قادر به خلق شگفتی برای مخاطبان خود خواهد بود! با تکیه بر کنجکاوی ذاتی، شعبده باز از دانش و علوم مختلف راه حل هایی ایجاد می کند که به واسطه آنها بتوان مشکلی بزرگ را رفع کرد و یا یک چالش را به معجزه ای منحصر به فرد مبدل ساخت.

پیشهادهایی برای مطالعه:

محبوب ترین آرکتایپ های روز: قهرمان، فرد عادی و خالق


آرکتایپ؛ از تاریخچه تا روانشناسی ارکتایپال

 

هر آن چیزی که باید در مورد شعبده باز بدانید

در ابتدا با واضح ترین نشانه شروع می کنیم. آرکتایپ شعبده باز با بررسی ریشه های باستانی- تاریخی و یا افسانه های قدیمی، به سادگی قابل تشخیص خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که مفهوم جادوگر هیچ ارتباطی با این آرکتایپ نداشته و حتی به آن نزدیک نیز نیست! در اصل شعبده باز با استفاده از قوانین پایه ای که در مورد نحوه عملکرد هر سیستمی صدق می کند، به ارائه راه حل برای مسائل مختلف می پردازد. آگاهی از این قوانین در هر دو بعد علمی و ماوراء طبیعی معنا می یابد! نتیجه ای که حاصل می شود، وابسته به چگونگی استفاده از ابعاد نام برده خواهد بود.

شعبده باز عمیقا معتقد است که هر چیزی در دنیا بعدی پنهانی دارد و بشر به سادگی توانایی مشاهده آن را نخواهد داشت. از طرفی؛ اغلب اوقات در این آرکتایپ، "واقعیت" به مبارزه طلبیده می شود با این باور که اکثر محدودیت های موجود را انسان ها به خودشان تحمیل می کنند! در مجموع می توان شعبده باز را هویتی هوشمند به شمار آورد که قابلیت دسترسی به اطلاعات مخفی و همینطور مهم را دارد. حتی اگر بر بعد علمی نیز تکیه شود، توانایی آرکتایپ شعبده باز در جهت دستکاری نیروهایی مانند الکترومغناطیس، جاذبه و یا تابش پرتو، ذهنیت خارق العاده بودن را در مخاطب القا می کند زیرا این مفاهیم حتی در عصر امروزی هم اسرار آمیز هستند. در واقع هر آنچه با چشم غیر مسلح دیده نشود، عجیب و متفاوت به شمار خواهد رفت. کمی در مورد اختراعات صنعتی مهم نظیر لامپ، هواپیما و یا بلوتوث فکر کنید، قطعا ردپای آرکتایپ شعبده باز را در عرصه تکنولوژی به خوبی احساس خواهید کرد.

"شعبده باز"

- عهد: اگر بتوانید رویا پردازی کنید، به آرزو های خود دست خواهید یافت

- مرام اصلی: کسب آگاهی در مورد نحوه عملکرد جهان

- هدف: تبدیل رویا به حقیقت

- ترس: نتایج منفی که دلخواه نیستند

- استراتژی: توسعه یک بینش جدید

- هدیه: کسب نتیجه برد- برد

- انگیزه: تسلط و برتری

آرکتایپ شعبده باز در عمل!

آرکتایپ شعبده باز لحظاتی جادویی خلق می کند، احساسی که کاملا منحصر به فرد است و همینطور تغییرات پایدار. در واقع این آرکتایپ به مردم کمک می کند تا دگرگونی های بزرگی را تجربه کنند که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها خواهیم پرداخت.

- از بیماری و درد گرفته تا تصویری از سلامتی (فارماسیوتیکال، نوتراسیوتیکال، درمان های گیاهی)

- از موهای آسیب دیده گرفته تا دستیابی مجدد به زیبایی (محصولات زیبایی و آرایشی)

- از فقدان احساسات گرفته تا روشنگری کامل (ارواح روحانی، اماکن مقدس، مربیان زندگی)

- از کثیفی گرفته تا شفافیت و درخشانی (شرکت های خدماتی، خدمات ترمیم، محصولات بهداشتی)

- از هرج و مرج گرفته تا صلح کامل (اماکن تفریحی، آژانس های مسافرتی)

- از فقر مالی گرفته تا رفاه (سازمان های کاریابی)

- از ناکارآمدی گرفته تا تولید (صنایع تکنولوژیک)

باتوجه به تمامی ویژگی های نام برده، می توان آرکتایپ شعبده باز را از برندهایی انتظار داشت که طرفدار تغییر و غافل گیر کردن مشتریان هستند، همچون والت دیزنی، پولاروید، لوازم خانگی بریتانیایی دایسون و لوازم آرایشی مک. چشم انداز وسیع رو به آینده، از جمله اصلی ترین خصوصیات شعبده باز محسوب می شود؛ دقیقا همان چیزی که افراد دیگر آن را غیر ممکن می بینند. آرکتایپ شعبده باز معتقد است که با به کار گیری فرمول مناسب، موفقیت اجتناب ناپذیر خواهد بود! بدین ترتیب می توان چنین استدلال کرد که یک برند با آرکتایپ شعبده باز در بخش بازاریابی نیز از چشم انداز وسیع مذکور بهره برداری می کند. با وجود تمام مزایایی که تا به اینجای کار بررسی شد، آرکتایپ شعبده باز معایبی نیز دارد. به عنوان مثال به راحتی توسط رقبا، رسانه ها و یا افکار عمومی مورد هجوم قرار گرفته و نقد می شود. بهترین توصیه ای که می توان به برندهای پیرو آرکتایپ شعبده باز کرد، اجتناب از هرگونه مسیری است که به فریب مخاطبان منجر می شود. انحراف ذهن مخاطبان از حقیقت، حاصلی جز قطع ارتباط مناسب میان برند و مشتریان در پی نخواهد داشت.

سطوح مختلف آرکتایپ شعبده باز

علاوه بر آرکتایپ شعبده باز، هر کدام از 11 آرکتایپ دیگر را نیز می توان در سطوح مختلفی تعریف کرد. سطح پایین تر بلوغ کمتری دارند، در حالی که سطوح بالاتر درجات قابل توجهی از پیشرفتگی را نشان می دهند. حال به بررسی سطوح متفاوت آرکتایپ شعبده باز خواهیم پرداخت.

سطح 1: شامل تجربه لحظات جادویی است که هر فردی را راضی، خوشحال و مایل به تغییر خواهد کرد. این حالت اغلب به صورت کوتاه مدت و سطحی اتفاق می افتد.

سطح 2: وضعیتی است که از آن تحت عنوان "جریان" یاد می شود. در واقع احساس کاملی از غوطه وری در یک ذهنیت خاص به مخاطب القا خواهد شد. ابعاد فیزیکی، روانی و معنوی در تعادل با یکدیگر دستیابی به دیدگاهی ویژه را محقق می سازند.

سطح 3: به معنای واقعی معجزه می کند تا مخاطب بتواند با بیشترین میزان از بصریت، هدف برند مورد نظر را درک کند.

 

خانواده شعبده باز

در خانواده آرکتایپ شعبده باز، چندین شکل متفاوت وجود دارد که بر اساس غلبه یک ویژگی خاص، شاهد بروز یکی از این اَشکال هستیم. در کتب آرکتایپ های برندسازی، از این اشکال با نام "ساب آرکتایپ" یا "تحت آرکتایپ" یاد می شود. این ساب آرکتایپ ها در مورد آرکتایپ شعبده باز، لیستی متشکل از پنج حالت متفاوت را شامل خواهد شد که سر دسته آنها نیز همان شعبده باز است.

- شعبده باز: رویا پرداز، جذاب، تاثیر گذار و بسیار باهوش است. همانطور که پیش تر نیز گفته شد، آرکتایپ شعبده باز رویا را به واقعیت بدل می کند و در این راه با اجتناب از فریب کاری به نیروهای فرا طبیعی متوسل می شود.

- کیمیاگر: از ترکیب حقایق و شهود استفاده می کند تا یک چیز را تبدیل به چیز دیگری کند. در واقع اولویت اصلی کیمیاگر، خلوص و کمال است؛ "تغییر هرآنچه که لمس می کند به طلا". هیچ محدودیتی معنا نداشته و غیر ممکنی وجود ندارد.

- دانشمند: دانشمند پر شور و کنجکاو است. در واقع می خواهد بداند هر جسمی از چه چیزی ساخته شده است و ماهیت اصلی آن چیست. این ساب آرکتایپ بسیار منطقی بوده و بر اساس شواهد عمل می کند. شعار اصلی آن "باید ببینم تا باور داشته باشم" است.

- مهندس: با استفاده از یک رویکرد سازمان یافته مشخص، اقدام به حل مسائل مورد نظر خود می کند. انرژی خلاق تبدیل به عمل می شود. این ساب آرکتایپ نیز منطقی و کنجکاو است و با تکیه بر همین منطق پیشروی خواهد کرد.

- نوآور: قابلیتی بی حد و مرز برای ایده پردازی در اختیار دارد، به گونه ای می توان آن را "ماشین ایده" نام نهاد. این ساب آرکتایپ هوش و کنجکاوی زیادی دارد و از ریسک کردن به منظور دستیابی به اهداف خود واهمه ای ندارد. اراده قوی یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های ساب آرکتایپ نوآور محسوب می شود.

 

مثال هایی از آرکتایپ شعبده باز در دنیای واقعی

کمپانی فروش محصولات آرایشی Mary Kay یکی از واضح ترین مثال های آرکتایپ شعبده باز است. این شرکت از فرصت هایی که در حیطه بازاریابی وجود دارد، به منظور تبدیل رویاها به واقعیت استفاده می کند. به همین علت ویژگی های شعبده باز جتی در تبلیغات اینترنتی این کسب و کار نیز مشاهده می شود. بدین ترتیب Mary Kay برای بانوان شادی، موفقیت مالی، هدفمندی و سلامتی را به همراه خواهد داشت.

اسنیکرز لزوما یک نام تجاری با آرکتایپ شعبده باز نیست اما با تکیه بر شعار تبلیغاتی "وقتی گرسنه هستید، خود واقعی تان نیستید"، در حال تبدیل به آرکتایپ شعبده باز است.

ملاقات با شعبده باز

 اما چرا یک کسب و کار فعال در عرصه تولید شکلات را به آرکتایپ شعبده باز نسبت می دهیم؟ زیرا احساس گرسنگی می تواند به صورت مستقیم در خلق و خو و رفتار انسان تاثیر بگذارد و همانطور که می دانید "تغییر" از جمله اصلی ترین ویژگی های آرکتایپ شعبده باز است.

برند بعدی دایسون است که انقلاب بزرگی در صنعت تولید جاروبرقی به وجود آورد. بهره برداری از تکنولوژی در این کمپانی معنایی کاملا منحصر به فرد دارد، به گونه ای که می توان آن را یک شعبده باز به تمام معنا به شمار آورد.

علاوه بر برندهای نام برده، آرکتایپ شعبده باز بدون والت دیزنی ناقص خواهد بود! شعار تبلیغاتی "مکانی که همه رویاها به حقیقت می پیوندند" به راستی برازنده این آرکتایپ است.

مصرف کنندگان برندهای مختلف با آرکتایپ شعبده باز

فردی که جذب چنین برندی می شود، به سطح بالاتری از آگاهی و قوانین ذاتی باور دارد. به عنوان مثال در متافیزیک گفته می شود که بر اساس قانون جاذبه، جهان به تفکرات مثبت پاداش می دهد.

علاوه بر موارد فوق، مصرف کننده یک برند با آرکتایپ شعبده باز، در تصمیم گیری های خود وابسته به قوانین طبیعی و یا علمی خواهد بود که این قوانین نیز بخش مهمی از ماهیت خود را از دانش های بیولوژی، فیزیک و روانشناسی به ارث برده اند! این دسته از مشتریان به تغییرات شخصی تمایل زیادی دارند. از طرف دیگر مایل به ایجاد تغییر در دنیای اطراف خود نیز خواهند بود.

مهم ترین نکته در مورد برند هایی که آرکتایپ شعبده باز دارند، حفظ شفافیت و هویت واقعی برند خواهد بود. این مدل تا زمانی موفق است که از هر گونه فریب و پنهان کاری در امان باشد.

آیا برند شما شعبده باز است؟

آیا برندتان در راستای تغییر به مردم کمک می کند؟ آیا می توانید دردسر های بزرگ را تبدیل به یک معجزه اساسی کنید؟ آیا می دانید که چگونه باید نیروهای نامرئی را تحت کنترل خود درآورد؟

والت دیزنی به عنوان یکی از اصلی ترین برندهای شعبده باز می گوید: من رویا پردازی می کنم، سپس رویاهایم را در برابر باورهایم قرار می دهم و بدین ترتیب با استفاده از دیدی که به مسائل دارم، رویاهایم را محقق می سازم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: