کد خبر: ۲۸۲۶۱۰
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
0
7 میلیون تن بار در گمرک رسوب کرده استپول‌نیوز - رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صدور بخشنامه‌های متعدد و سردرگمی فعالان اقتصادی،‌ گفت: در حال حاضر 139 هزار کانتینر با 7 میلیون تن بار در گمرکات کشور به دلیل صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف رسوب کرده است.

مسعود خوانساری امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، گفت: از 97.1.21 تا 97.5.22 بیش از 33 بخشنامه در مورد مسائل ارزی ابلاغ شد و به تبع آن گمرک مجبور شد دستورالعمل‌های زیادی صادر کند که این باعث شده فعالان اقتصادی دچار سردرگمی شوند و عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌ها باعث شده کلاف سردرگمی برای فعالان اقتصادی به وجود بیاید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اعتراض 200 نفر از فعالان اقتصادی در هفته گذشته مقابل اتاق بازرگانی تهران،‌گفت: عمده دلیل اعتراض این فعالان بخشنامه 97.5.16 که یک مرتبه بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که کسانی که از ارز 4200 تومانی استفاده کرده‌اند باید مابه‌التفاوت بپردازند که این تصمیم، تصمیم ناجوانمردانه‌ای بود.

وی اظهار داشت: این بخشنامه در حالی ابلاغ شد که در فروردین‌ماه دولت اعلام کرد قیمت ارز 4200 تومان و تک‌نرخی است و هر کس به هر اندازه‌ای که بخواهد به آن ارز می‌دهیم، اما بخشنامه 96.5.16 که همان بخشنامه در مورد پرداخت مابه‌التفاوت ارزی بود مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این فعالان یا مواد اولیه وارد کرده‌اند و یا کالاهای تولیدی خود را پیش‌فروش کرده‌اند، بنابر این پرداخت مابه‌التفاوت برای آنها کار ساده‌ای نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت:‌ اگر چه در بخشنامه اصلاحاتی صورت گرفته، اما کماکان مشکلات باقی است.

خوانساری همچنین به اقلامی که در گمرکات مانده و ترخیص نشده اشاره کرد و گفت: 139 هزار کانتینر در بنادر ما رسوب کرده که این تعداد معادل 7 میلیون تن است و 2.5 میلیون تن آن کالای اساسی است.

وی اظهار داشت: این موضوع بر اثر ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلف صورت گرفته است و با توجه به مسائل پیش آمده روزی نیست که ما نشنویم که یک کارخانه در حال تعطیل شدن است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به سایر مشکلات اظهار داشت: سامانه نیما هم یکی دیگر از مشکلات فعالان اقتصادی است و یک فعال اقتصادی برای گشایش اعتبار باید 16 فرآیند را طی کند، بنابر این به طور عادی برای عبور از این سامانه 2 تا 3 ماه زمان لازم است تا یک گشایش اعتبار انجام شود.

وی افزود: قطعا اگر با همین روش پیش رویم، در ماه‌های آینده با قحطی و کمبود مواد اولیه روبه‌رو می‌شویم.

خوانساری گفت: بنگاه‌های تجاری و بخش خصوصی جرأت واردات ندارند، زیرا نمی‌دانند فردا چه اتفاقی خواهد افتاد و چه بخشنامه‌ای صادر خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: کارخانه‌های تولیدی عمدتاً نگران تأمین مواد اولیه هستند، بنابر این خواهش ما از دولت این است که دستگاه مسئولی را معرفی کند تا مشکلات به آنها منتقل شود. در حال حاضر 12 دستگاه به عنوان مسئول و تصمیم‌گیر وجود دارد، در حالی که حتی یک دستگاه هم پاسخگو نیست.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه هیأت دولت،‌گفت: ایشان اشارات خوبی در مورد بخش خصوصی داشتند و به هیأت دولت اعلام کردند که از نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی استفاده کنند، ایشان حرف دل ما را زدند، بنابر این در همین جا می‌خواهم از مقام معظم رهبری تشکر کنم و بگویم که صحبت‌های ایشان باید فصل‌الخطاب باشد.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: