May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۷۲۸۴
۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
۱
صحبت پیرامون برخی از پایه ای ترین مهارت های مدیریت مالی نظیر پس انداز، با کودکان کوچکتر نیز امکان پذیر خواهد بود. موازی با افزایش سن کودک، توانایی وی برای اتخاذ تصمیمات مستقل در مورد مسائل مالی هم بالاتر خواهد رفت.

پول نیوز؛ مازیاردانیالی- بسیاری از والدین در مورد زمان مناسب آغاز آموزش های مالی به فرزندان خود دچار شک و تردید هستند. اما باید توجه داشته باشید که هیچ زمان مشخصی برای اقدام به این کار مهم وجود ندارد و در واقع بهتر است هرچه زودتر کودکتان را با مفاهیم متفاوت مالی و نحوه استفاده از آنها آشنا سازید. از طرفی همانطور که می دانید برای هر امری، زمانی بهینه تعریف می شود. در این خصوص زمان بهینه شروع آموزش وابسته به تکامل ذهنی کودک و فاکتورهای فردی خواهد بود. در مجموع کودکان پیش از ورود به مدرسه (سن 5 الی 6 سالگی) آماده فراگیری مفاهیم مالی و همچنین کارکرد آنها هستند. البته صحبت پیرامون برخی از پایه ای ترین مهارت های مدیریت مالی نظیر پس انداز، با کودکان کوچکتر نیز امکان پذیر خواهد بود. موازی با افزایش سن کودک، توانایی وی برای اتخاذ تصمیمات مستقل در مورد مسائل مالی هم بالاتر خواهد رفت و می تواند به میل خود بودجه ای که در اختیار دارد را خرج کند. در ادامه به ارائه چند مورد از اصلی ترین متدهای آموزش مالی به کودکان زیر 5 الی 6 سال خواهیم پرداخت.

آموزش هزینه و پس انداز به کودکان: از بازی ریاضی تا کارت های اعتباری!

به کار گیری بازی های آموزنده که از اصول ریاضی بهره می برند

بازی های که با بهره برداری از صفحه ای مقوایی و کارت های مختلف، ضمن ایجاد تفریح و سرگرمی اصول پایه ریاضی را نیز آموزش می دهد یکی از اصلی ترین ابزارهای کمک به والدین خواهند بود. برای مثال از جمله موثرترین بازی های آموزنده در این زمینه می توان به مونوپولی اشاره کرد. در این بازی تمامی مطالب مورد نیاز برای استفاده از پول، پس انداز و خرج کردن آن در اختیار کودک قرار داده می شود. از طرفی مهم ترین مزیت بازی های آموزنده این است که شما نیز می توانید در آن مشارکت کرده و نکات مورد نظر خود را به فرزندتان یادآوری کنید.

خرید همراه کودک

برای آموزش مالی به فرزندتان، می توانید از روال معمول خرید خانه شروع کنید. توصیه می شود حین خرید از فروشگاه های مختلف، فرزندتان را نیز همراه خود ببرید و اجازه دهید تا حدی استقلال در انتخاب و همچنین تصمیم گیری مالی را تجربه کند. بودجه ای که در اختیار دارید را مشخص کرده و از او بخواهید برای یافتن اقلام مورد نیاز با قیمت مورد نظر به شما کمک کند. کودکان بزرگتر (9 الی 10 ساله) حتی قادر به استفاده از ماشین حساب و محاسبه دخل و خرج شما حین خرید خانه خواهند بود. 

اختصاص پول تو جیبی به کودک

کودکانی که آماده رفتن به مدرسه هستند و همچنین کودکان 5 الی 6 ساله، می توانند در انجام امور ساده درون خانه ای به والدین خود کمک کنند. فرزندتان در چه فعالیت های مثبتی مشارکت می کند؟ برای هر کمکی در کارهای خانه، مقدار مشخصی پول تو جیبی اختصاص دهید. به طور کلی توصیه می شود که از همان کودکی، فرزند خود را با مفاهیم مالی آشنا کرده و چگونگی مدیریت پول تو جیبی را به وی تعلیم دهید.

آموزش مهارت پس انداز

برای آن که مهارت پس انداز را به فرزند خردسال خود آموزش دهید، استفاده از قلک و یا کیف پول های متنوع و در عین حال جذاب از نظر کودکان گزینه ای بسیار کاربردی محسوب می شود. بسیاری از متخصصین روانشناسی کودک توصیه می کنند که سه ابزار مختلف و جداگانه مانند کیف پول در اختیار فرزندتان قرار دهید؛ یکی برای پس انداز، دومی برای خرج کردن و سومی برای اختصاص به خیریه ها. سپس می توانید همراه فرزندتان در مورد مقدار پول تو جیبی هفتگی یا ماهانه و نحوه تقسیم بندی این بودجه میان سه کیف پول نام برده، به توافق نظر برسید.

آشنایی با محیط و عملکرد بانک

روش دیگر برای آموزش مالی، آشنایی کودک با محیط بانک و عملکرد کلی آن خواهد بود. یک حساب پس انداز باز کرده و دلیل کار خود را به فرزندتان توضیح دهید. از وی بخواهید که بخشی از پول تو جیبی خود را در این حساب سرمایه گذاری کند.

آموزش نحوه صحبت در مورد موارد مالی

آیا تا به حال شده است که فرزند 6 ساله شما از فردی دیگر در مورد درآمد وی سوال کند؟ همانطور که می دانید دلیل اصلی چنین پرسش هایی تنها کنجکاوی کودکان به دانستن همه چیز بوده و عموما گناهی ندارند. علاوه بر این کودکان خردسال اغلب هیچ گونه برداشت و آگاهی درستی پیرامون اعداد و ارقام نداشته و این وظیفه والدین است که در جهت آموزش اصولی به آنها گام بردارند. تنها کافیست به وی توضیح دهید که سوال کردن در مورد درآمد دیگران، به هیچ عنوان مودبانه نیست و بهتر است پیرامون مسائل مالی به نکاتی کوچک اما مهم توجه کنند.

آموزش بخشش و فروتنی به کودک

هیچ آموزشی بدون صحبت در مورد خیریه و مشارکت در کارهای خیرانه هر چند هم کوچک، به هدف اصلی خود دست نخواهد یافت. به وی تعلیم دهید که انسانیت ارزش زیادی دارد و هر تلاشی هم که در این راستا انجام شود، بدون پاداش نخواهد ماند.  

 توضیح در مورد نحوه عملکرد کارتهای اعتباری

امروزه کارتهای اعتباری یکی از اصلی ترین روش های خرید اجناس مختلف به شمار می آیند. از این رو توصیه می شود کودکان را از همان ابتدا با این اشکال نقل و انتقال مالی آشنا کنید. حتی در بسیاری موارد ممکن است کودکانی که در سن مدرسه هستند نیز اطلاع دقیقی از کارتهای اعتباری نداشته باشند. بهتر است از فرزندتان بخواهید وسیله مورد نیاز خود را با استفاده از کارت بانکی که در اختیار وی قرار داده اید، خریداری کند و مزایا و معایب استفاده از کارت را در مقایسه با وجه نقد برایتان شرح دهد.

برچسب ها: کودک ، پس انداز ، بازی ، پول ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
07:05 - 1397/08/05
پس انداز در ایران غلطه.غلط.امروز هزار تومان پس انداز کنی یکسال دیگه پولت 500 تومان ارزش داره و این یعنی دور انداختن دارایی
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: