April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۷۴۰۳
۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
0
نوسازی 2.2 میلیون مسکن روستاییپول‌نیوز - معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طی برنامه چهارم، پنجم و دو سال گذشته برنامه ششم توسعه با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شده است.

محمدرضا شاملو در افتتاح پروژه‌های عمرانی استان همدان اظهار کرد: بنیاد مسکن تاکنون برای ۳۸ هزار روستا در سطح کشور، طرح هادی تهیه کرده که با این اقدام در حال حاضر ۹۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور طرح هادی دارند.

وی خاطر نشان کرد: در ۱۸ هزار روستا عملیات اجرایی بهسازی محیط روستایی انجام شده و در سال‌های مختلف اعتبارات در راستای بهسازی روستایی مختلف بوده است. در سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این راستا مصوب شده و قطعا در ضمن سال نیز تبصره های استانی و سایر منابع که در طول سال اعلام خواهد شد به این اعتبار اضافه می‌شود.

شاملو افزود: تامین خدمات روستایی، بهسازی و تامین  تسهیلات برای ساخت مسکن و کمک به  تامین زمین تا حدی که در امکانات و اختیار بنیاد مسکن باشد از جمله اقداماتی است که بنیاد مسکن می‌تواند در روستاها انجام داده و با این اقدامات نسبت به بحث ماندگاری جمعیت روستایی کمک کند، چراکه در روستاهایی که خدمات زیربنایی مناسب برده شده ماندگاری جمعیت بیشتر و در بخش هایی نیز شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستاها هستیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تاکنون بنیاد مسکن به ۶۰۰ هزار نفر زمین برای ساخت مسکن روستایی واگذار کرده است، یاد آور شد: در بحث نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی خوشبختانه دولت اصل و فرع وام را تضمین کرده که این امر یک کار بزرگی بوده و با این تسهیلات در برنامه چهارم و پنجم و دو سال گذشته برنامه ششم توسعه بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی افراد را به سیستم بانکی معرفی کرده‌ایم که با استفاده از همین تسهیلات این میزان واحد مقاوم‌سازی و نوسازی شده‌اند و در حال حاضر از این تعداد مساکن مقاوم‌سازی و نوسازی شده بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد ،افراد در آن ساکن هستند.

شاملو اضافه کرد: یکی از اهداف خوبی که در برنامه پنج ساله ششم توسعه مورد تصویب قرار گرفت ماده ۹۹ قانون برنامه بود که در آن پیش‌بینی شده طی این برنامه برای ۳۰۰ روستای دارای بافت باارزش یا روستای گردشگری با همکاری میراث فرهنگی و بنیاد مسکن طرح های ویژه تهیه و به اجرا در آید که در تعدادی از روستاها مقدمات کار و شناسایی روستاها انجام گرفته و امیدواریم با تامین منابع اعتباری مورد نیاز تا پایان برنامه ششم به  هدف مورد نظر  دست یابیم.

شاملو اظهار کرد: ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌کنیم حداقل اعتبار مورد نیاز در این راستا باشد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور در پایان گفت:برای روستاهای اسدآباد از ابتدای سال دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات برای بخش های مختلف بنیاد مسکن اختصاص داده شده و امروز در این سفر نیز مقرر شد یک میلیارد تومان قیر برای روستاهایی که با مشارکت مردم و دهیاری‌ها زیرسازی معابر و شبکه دفع آب های سطحی به اجرا رسیده برای آسفالت معابر اختصاص دهیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گفت: پس از بهسازی روستاها توجه ما معطوف به جداره سازی در روستاها است البته نه کارهای پر هزینه و نمای سنگی که متأسفانه در روستاها باب شده و سطح نازلی از ساخت و ساز را ارائه می‌دهد، بلکه با توجه به معماری بومی و اصیل روستا که با مشارکت مردم می توانیم آن را ایجاد و فعال کنیم.

شاملو در آئین افتتاح بهسازی روستای کوهانی از توابع نهاوند، اظهار کرد: هر کس می‌تواند به سهم خود در زیباسازی روستا موثر باشد، شما می‌توانید مقابل خانه‌ها و پیاده‌روهای خود را صاف کرده، در فصل درختکاری درخت بکارید و اگر با کمبود آب مواجه هستید آب وضوی خود را پای درختی که کاشته اید بریزید.

وی تأکید کرد: باید به فرزندان خود بیاموزیم که به فضای سبز، گل‌ها و گیاه توجه کنند، ضمن اینکه تلاش ما در ادامه بهسازی ها این است که پیاده رو سازی، بوستان بازی، پارک روستایی و در نهایت جداره سازی و بدنه سازی را در روستاها دنبال کنیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در ادامه اظهار کرد: مصوبه جداره‌سازی در برنامه ششم آمده تا در واقع بافت‌های فرسوده روستایی سر و سامان یابند، البته نه کارهای پر هزینه و نمای سنگی که متأسفانه در روستاها باب شده و سطح نازلی از ساخت و ساز را ارائه می‌دهد، بلکه با توجه به معماری بومی و اصیل روستا که با مشارکت مردم می توانیم آن را ایجاد و فعال کنیم.

شاملو با بیان اینکه گردشگری روستایی مسأله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: معرفی روستاهای مستعد در این زمینه توسط بخشداری کمک می‌کند تا بافت های با ارزش روستا حفظ شود و روستا مورد توجه قرار گیرد، کما اینکه ماده ۹۹ قانون برنامه نیز این ظرفیت را ایجاد کرده که باید از آن استفاده کرد.

وی در بخش دیگری گفت: اگر چه میانگین شاخص برخورداری شهرستان نهاوند از میانگین استانی پایین تر است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که در بیش از ۲۰ هزار روستای کشور تاکنون هیچ کاری انجام نشده است و از آنجایی که بهسازی روستاها پس از انقلاب شروع شده این روند طبیعی بوده اما باید تلاش ها را نیز جدی تر کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن از اتمام فاز اول بهسازی ۱۲ هزار روستا خبر داد و افزود: با وجود محدودیت اعتبارات با کمک های ملی، استانی و مشارکت مردم موفق شدیم در سال گذشته در بیش از ۴۵۰۰ روستا فعالیت اجرایی داشته باشیم که ۳۵۰۰ مورد مربوط به پروژه های نیمه تمام سال‌های قبل و هزار روستا نیز افتتاح پروژه بوده است.

شاملو بیان کرد: خوشبختانه در کشور در بخش قیر بیش از ۶۰ میلیون مترمربع آسفالت در طول سه سال انجام شده که واقعا نهضت آسفالت را رقم زده و ۷۵۰۰ کیلومتر آسفالت شبکه معابر در بیش از ۷۰۰۰ روستا نیز اگرچه پراکنده اما می توان گفت با این مقدار گویا سه بار قطر ایران آسفالت شده است.

وی با اشاره به توسعه روستایی و کارهای گسترده‌ای که در این بخش آغاز شده است، تأکید کرد: یکی از کارهایی که به تازگی در بنیاد مسکن آغاز کرده‌ایم، مطالعات منظومه‌های روستایی به صورت پایلوت در چند استان است که در استان همدان تنها نقطه‌ای که مطالعات منظومه روستایی در آن آغاز شده بخش گیان است.

وی اضافه کرد: شناخت وضع موجود منطقه انجام شده و امیدواریم اوایل نیمه سال آینده شاهد اتمام این طرح بوده، گام موثری در راستای توسعه پایدار برداریم و الگویی برای سایر مناطق استان فراهم کنیم.

شاملو تاکید کرد: حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلییون تومان قیر و اعتبار ریالی به شهرستان نهاوند اختصاص داده شده که یک میلیارد تومان نیز سهم قیر شهرستان را اضافه می کنیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: