May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای شرایط جدید صدور و استفاده از چک هاي تضمين شده را ابلاغ کرد كه بر اساس از اين پس چك‌هاي تضمين شده صرفا در وجه ذينفع صادر مي‌شود و درج مشخصات ذينفع بر روي برگ چك الزامي است.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، اين بانک در سال جاري تلاش كرده با اتخاذ تدابير و اقدامات مقتضي، نسبت به مديريت نقدينگي، ثبات بخشي به وضعيت اقتصادي كشور در حوزه‌هاي پولي، ارزي و بانكي و همچنين تعميق شفافيت و حذف زمينه‌هاي احتمالي ارتكاب جرايم در حوزه‌هاي ‌ياد شده اقدام كند.

در همين راستا از آن جايي كه حسب گزارشات و بررسي‌هاي صورت گرفته در خصوص فرآيندهاي مرتبط با صدور، انتقال و گردش چك‌هاي تضمين‌شده، مشخص شد سازوكار كنوني حاكم بر چك‌هاي مذكور، تأمين‌كننده اهداف ياد شده نمي‌باشد و اختلالاتي را در اين زمينه ايجاد  كرده؛ لذا بلافاصله مراتب اصلاح و تغيير فرآيندهاي صدور و استفاده از چك‌هاي تضمين شده در دستور كار اين بانك قرار گرفت.

بر همين اساس و با استناد به مصوبه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران محترم قوا در اين خصوص، داير بر ممنوعيت انتقال و ظهرنويسي چك‌هاي تضمين‌شده، بدينوسيله شيوه و شرايط جديد صدور و استفاده از چك‌هاي تضمين شده را با هدف جلوگيري از استفاده‌هاي نامتعارف از چك‌هاي مزبور، احراز هويت دقيق اشخاص ذينفع در گردش چك‌هاي موصوف و همچنين پيشگيري از پولشويي با استفاده از اين چك‌ها، به شرح زير اعلام مي‌دارد:

«از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، شرایط صدور و استفاده از چک‌های تضمين شده با رعايت قوانين و مقررات مربوط، در چارچوب شرايط زير امکان‌پذير خواهد بود:
۱- صدور و تحویل چک تضمین‌شده مستلزم تکمیل فرم درخواست توسط متقاضی در شعبه بانک و در حضور متصدي بانکي و درج نكات زير در فرم مزبور مي‌باشد:
الف‏- مشخصات متقاضی مشتمل بر نام و نام خانوادگی اشخاص حقیقی‏/نام اشخاص حقوقي و شماره ملي‏/شناسه ملي‏/شماره فراگير اتباع خارجي؛
ب‏- شماره سریال و مبلغ چک تضمین‌شده؛
پ‏- علت درخواست چک تضمین‌شده توسط متقاضی؛
ت‏- مشخصات گیرنده چک تضمین‌شده (ذینفع) شامل نام و نام خانوادگی اشخاص حقيقي‏/نام اشخاص حقوقي و شماره ملي‏/شناسه ملي‏/شماره فراگير اتباع خارجي.
۲- چک تضمین شده صرفاً باید در وجه گیرنده (ذینفع) که توسط متقاضي در فرم درخواست مربوطه درج گرديده، صادر شود.

۳-  مشخصات گیرنده چک تضمین‌شده (ذینفع) شامل نام و نام خانوادگی اشخاص حقيقي‏/نام اشخاص حقوقي و شماره ملي‏/شناسه ملي‏/شماره فراگير اتباع خارجي، حسب مورد بايد روي برگ چک تضمين شده درج گردد.
۴- وصول مبلغ چک تضمین شده توسط بانک، صرفاً در وجه گیرنده (ذینفع) که مشخصات وی بر روي چک تضمين‌شده درج گرديده، امكان‌پذير است.
۵-  ظهرنویسی و انتقال چک تضمین شده به دیگري، فاقد اعتبار خواهد بود.
۶- ابطال چک تضمین‌شده به درخواست متقاضی یا وکیل و نماينده قانوني وي بدون نياز به ظهرنويسي گيرنده (ذينفع) امکان‌پذير است.
۷- ثبت مشخصات کامل اشخاصی که به نمایندگی از گیرنده (ذينفع) براي وصول چک تضمين‌شده اقدام‌ مي‌نمايند، الزامي است.  
۸- دارندگان چک‌های تضمین‌شده‌ای که قبل از ابلاغ این بخشنامه صادر شده‌اند، حداکثر ظرف مدت يک ماه از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه، مي‌توانند وجه آن را نقداً دريافت يا به حساب بانكي خود واريز نمايند. ظهرنويسي اين چك‌ها براي ديگري در اين مهلت زماني اعتبار ندارد و پس از اين مهلت، دارنده چك فقط تا پايان سال جاري بايد به يكي از شعب بانك صادركننده آن مراجعه و اطلاعات مربوط به مبادله مالي منشأ دريافت چك تضمين‌شده را ارايه نمايند.

۹- اعضای هیأت مدیره و هیأت عامل بانک‌ها مسئول حسن اجراي مفاد اين مصوبه بوده و در صورت قصور و تخلف، علاوه بر اعضاي هيأت مديره و هيأت عامل بانک، با کارمند خاطي و مسؤول شعبه مربوط حسب مورد برخورد قانوني خواهد شد.

در پایان این بخشنامه تاکید شده است، با توجه به ملاحظات اشاره شده و ضرورت و اهمیت اجراي دقيق مفاد مصوبه ، مراتب با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‌‏/۹۶ مورخ ۱۶‌‏/۵‌‏/۱۳۹۶، به قيد تسريع به تمامي واحدهاي بانک ها و موسسات اعتباري ابلاغ شده و ضمن تدارک فوري تمهيدات و مقدمات لازم براي اجراي دقيق مفاد مصوبه مذکور، بر حسن اجراي آن نظارت دقيق به عمل آيد.
 
شایان ذکر است که  بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در خصوص شرایط صدور و استفاده از چک های تضمین شده، دارندگان چک‌هاي تضمين‌شده‌اي كه قبل از ابلاغ اين بخشنامه صادر شده‌اند، حداكثر ظرف مدت يك ماه از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه، مي‌توانند وجه آن را نقداً دريافت يا به حساب بانكي خود واريز نمايند.
برچسب ها: بخشنامه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: