پول‌نیوز - زارع گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۸۰ هزار هکتار اراضی سنتی و مدرن به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.

عباس زارع مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های کلی نظام تأمین آب و غذای کافی برای سلامت رو به رشد کشور است، اظهار کرد: پتانسیل تبخیر کشور ایران، ۳ برابر دنیا و متوسط بارندگی آن یک سوم جهان است.

وی افزود:  ۶۰ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی دنیا از دیم است در حالیکه در ایران این رقم ۱۰ درصد را به خود اختصاص داده است و این امر بیانگر بالا بودن اهمیت آب و آبیاری در ایران است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در چند سال اخیر طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای بهینه سازی مصرف آب پروژه‌های مختلفی اعم از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه کشت نشاعی، تغییر فصل کشت و عملیات خاک‌ورزی را در دستور کار خود قرار داده است، اما بهترین طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است که به طور متوسط در هر هکتار ۴۴ درصد افزایش راندمان، ۳۰ درصد افزایش تولید محصول و همچنین ۳۰ درصد صرفه‌جویی مصرف سم و کود شیمیایی و ۲۵ درصد صرفه‌جویی در منابع آب‌های زیرزمینی را به همراه دارند.

به گفته وی، با توجه به اذن مقام معظم رهبری برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از منابع صندوق توسعه ملی، اعتبار به این امر تخصیص داده شده است. با توجه به شرایط خشکسالی، تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، ۳۰۰ میلیون دلار منابع از صندوق توسعه ملی به سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافت، گفت: امسال این رقم به ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است.

به گفته وی با توجه به آنکه طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، بنابراین طبق برنامه، سالانه ۲۵۰ هزار هکتار اراضی آبی باید به سامانه نوین تجهیز شود.

زارع با اشاره به اینکه پروژه سامانه‌های نوین امسال، ۴۶ درصد پیشرفت ریالی داشته است، بیان کرد: پیشرفت فیزیکی طرح، بالای ۸۰ درصد است چرا که بر اساس بودجه، ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع به این طرح اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اعتبار بودجه تنها برای اجرای ۱۴۲ هزار هکتار پروژه سامانه نوین آبیاری کافی است، گفت: این درحالی است که ۱۳۰ هزار هکتار پروژه در دست اجراست و ۱۰۰ هزار هکتار در حال بهره‌برداری است.

وی مبلغ بدهی به پیمانکاران و کشاورزان را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

زارع با اشاره به اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۸۰ هزار هکتار اراضی سنتی و مدرن به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده‌اند، گفت: بر این اساس از مجموع ۵ و نیم میلیون هکتار اراضی سنتی تاکنون یک میلیون و ۸۸۰ هزار هکتار و از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار شبکه‌های مدرن تنها ۲۰۰ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده اند.

به گفته وی سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۱۵ پروژه در سطح ۳۰۲ هزار هکتار به سامانه نوین  آبیاری مجهز شده اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: