پول‌نیوز -در این مقاله قصد داریم به نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

چگونه میتوان زعفران اصلی از تقلبی را تشخیص داد ؟
نحوه تشخیص

1.    رشته های زعفران شیپوری شکل هستند و اصلا مهم نیست که چگونه برداشت صورت گرفته باشد در هر صورت شکل خود را باید حفظ کند.

2. رنگ زعفران یکی از راه های تشخیص کیفیت مناسب آن است، ۴ یا ۵ رشته زعفران را در آب گرم قرار دهید زعفران با کیفیت بالا شروع به آزاد کردن رنگدانه های زرد میکند و  بعد از مدت ۳۰ دقیقه رنگ آن کم کم به نارنجی کم رنگ مایل میشود اما زعفران تقلبی فورا تبدیل به نارنجی تیره میشود و به مرور تیره تر و در آب شناور میشود، توجه داشته باشید که زعفران تقلبی را میتوان از گوشت گاو خشک شده و پرزهای نارگیل و ذرت با طعم دهنده های زعفرانی و رنگ مصنوعی مخلوط کرد و به فروش رساند.

3.  پس از قرار دادن زعفران در یک نصف فنجان آب میبایست بعد از گذشت چند روز شکل شیپوری خود را حفظ کند، اگر بعد از این مدت زعفران شروع به باز شدن کند مانند برگ چای در اینصورت این زعفران تقلبی است.

4.  نور خورشید اثر مخربی را بر روی زعفران دارد و این محصول باید قبل از ۸ صبح چیده شود تا نهایت طعم و مزه را داشته باشد، زیرا نور خورشید باعث سوختن، خشک شدن، از دست رفتن طعم و رایحه میشود. بعد از برداشت بلافاصله باید خشک شود تا از تغییر شکل جلوگیری شود. در این صنعت برای رسیدن به چگالی مناسب برای زعفران تقلبی به آن موادی همچون پارافین اضافه میکنند به همین منظور بعد از اضافه کردن آب اگر شما بر روی سطح آب مقدار حتی کمی چربی مشاهده کردید این زعفران تقلبی است.

5.  در شرکت  زعفران بهرامن معتقد هستیم که بهترین دما برای نگهداری زعفران دمای بین 17 الی 22 درجه و قسمت های تاریک منزل، به دور از نور و رطوبت می باشد.

گل زعفران

چگونه میتوان زعفران اصلی از تقلبی را تشخیص داد ؟

در رنگ آمیزی پارچه از گل زعفران  خشک شده استفاده میشود و به عنوان رنگ کوئینین شناخته میشود و همچنین به عنوان کلر قرمز طبیعی ۲۶ ، زرد ، خاکی ، خردلی و زیتونی نیز شناخته میشود. همچنین به رنگ های قرمز روشن و بنفش  از طریق تکنیک الکالاین میتوان دست یافت. هندوها از رنگ قرمز آن در اسناد رسمی خود استفاده میکردند، تمام الیاف هیدروفیلی مانند (الیاف طبیعی مانند کتون و پشم و غیره ) را میتوان رنگ کرد،  الیاف پلی امید را نیز میتوان با این گیاه رنگ کرد، همچنین الیاف پلی استر، پلی اکریلونیتریل و دیگر الیاف آب دوست را با مقداری ثابت کننده به وسیله این گیاه میتوان رنگ کرد.

از عصاره گل زعفران نیز میتوان در تهیه نوشیدنی ها و یا در آشپزی استفاده کرد.
مصری های باستان گلی را پیدا‌کردند که برای چشم خوشایند بود و در حلقه های گل در کنار مومیایی های خود قرار میدادند و در طب سنتی چینی برای کاهش درد ، افزایش گردش خون و کاهش خونریزی در دوران قائدگی و ضعف جسمانی استفاده می شده است، در هند از این گل برای خواص ملینی و افزایش تعریق  و در کودکان کاهش درد های سرخک و تب و التهابات پوستی  استفاده می شده است.

زعفران تقلبی پلاستیکی

زعفران تقلبی پلاستیکی به وسیله طعم دهنده و رنگ دهنده های مصنوعی تهیه میشوند، که در آب بعد از گذشت چند دقیقه حل نمیشود. زعفران تقلبی بسیار سریعتر از زعفران واقعی رنگ میدهد، و زعفران اصیل از  ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت رنگدهی آن  ادامه دارد اما زعفران مصنوعی رنگش قرمز تر بوده و بوی چوب سندال میدهد.

شما می توانید برای خرید زعفران با کیفیت و اصل به صفحه خرید اینترنتی زعفران بهرامن مراجعه کنید.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: