سر خط خبر ها
کد خبر: ۳۰۱۷۵۷
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
0
شهر یزد از زیباترین شهرهای ایران بوده که با سابقه ۲ سال شهرت جهانی، از آثار ملی ایران بوده که در یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.
پول‌نیوز -یکی از موزه‌های زیبای شهر یزد، موزه آیینه و روشنایی است که علاوه بر اشیا موزه، خود بنا نیز بسیار زیبا و دیدنی است.در استان یزد افزون بر ۲۰ باب موزه فعال وجود داردکه نیمی از آن زیر نظر دستگاه‌های دولتی و بقیه توسط بخش غیر دولتی و به صورت مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود.

موزه آیینه و روشنایی یزد؛ نمادی از روشنی ماندگار (+عکس)

موزه آیینه و روشنایی یزد؛ نمادی از روشنی ماندگار (+عکس)

موزه آیینه و روشنایی یزد؛ نمادی از روشنی ماندگار (+عکس)

شهر یزد از زیباترین شهرهای ایران بوده که با سابقه ۲ سال شهرت جهانی، از آثار ملی ایران بوده که در یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

علاوه بر ساختار کلی شهر، جاهای دیدنی یزد بسیار زیاد بوده و  همه ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشد.

ایام نوروز هم فرصت بسیار خوبی است که از این شهر تاریخی زیبا بازدید داشته و سفر راحت و برنامه‌ریزی شده‌ای را با تور به این شهر رقم بزنید .

معرفی موزه قصر آیینه یزد

 یکی از زیباترین آثار تاریخی و جادبه گردشگری یزد موزه قصر آیینه یزد بوده که هم خود بنا و هم مجموعه آثار موزهای این بنا از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران بوده است.

مجموعه‌ ساختمان‌ موزه‌ قصر آیینه‌ با زیربنای‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در باغی‌ مصفا به‌ وسعت‌ ۸۱۷۴ متر مربع در خیابان‌ كاشانی‌ یزدی‌، واقع شده است.

ساختمان این موزه کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق‌های گچ‌بری و آینه کاری شده رو به استخر، راهروهای تو در تو و حوضخانه، از جاذبه‌های چشم نواز این بنا هستند که در زمان پهلوی اول بنا شده است.

تاریخچه شکل گیری این بنا

 عمارت این مجموعه در سال ۱۳۲۰ برای  استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف زاده ساخته شد. او بازرگان و مالک عمده و وكیل مجلس، فرزند حاج على صراف یزدى، در ۱۲۷۸ شمسی در یزد تولد یافت. تحصیلاتش را در زمان خود به پایان رسانید و در صرافخانه پدرش مشغول كار شد. تدریجا طریقه‌ى صرافى و تجارت را فراگرفت و خود مستقلا به كار تجارت پرداخت. او خیلى زود در بازار یزد شهرت زیادی پیدا كرد، چرا که انصاف او از سایر صراف‌ها بیشتر بود و در مواقع ورشكستگى بدهكاران، جانب انصاف را رعایت مى‌‏كرد.

همین امر باعث شد در بین مردم شهرت زیادی پیدا کند . افزایش ثروت و درستى و مساعدت به مردم او را در یزد در زمره‌‏ى مردان طراز اول قرار داد.

بنای موزه پس از انقلاب با فتوای محمد صدوقی مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و سپس در سال ۱۳۷۷ تبدیل به موزه شد.

سبک معماری ترکیبی سنتی و اروپایی شامل: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. تزئینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری است . حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها به وسیله لولای جدا شونده بصورت ساده و رنگی در کنار هم قراردارند.

در این‌ موزه‌ مجموعه‌ خطی‌، اسلحه‌، سکه‌، کتب‌، تمبر، قفل‌ ، دهنه‌ اسب‌ (متعلق‌ به‌ هزاره‌ دوم‌ قبل‌ از میلاد) و نمونه‌هایی‌ از برنزهای‌ لرستان‌ و اشیای‌ دیگر به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ است.

 از سال ۱۳۷۷ تاکنون انواع آینه، ابزار وسایل روشنایی شامل گونه‌های مختلف پیه سوز و چراغ‌های قدیمی، انواع کبریت، قلمدان و طپانچه در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند موزه شامل اشیاء زیر است:

۱) اشیاء روشنایی پی سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی

۲) شمع سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی

۳) نفت سوزها

۴) گاز سوزها

۵) برق سوزها

۶) مجموعه آیینه‌ها «تعداد اشیاء : ۱۲۴ مورد» قدیمی‌ترین شی موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.

این موزه زیبا در حال حاضر با خبری  که اخیرا اعلام شد توسط بنیاد مستضعفان پلمپ شده و اجازه بازدید ندارد .




منبع:کجارو

برچسب ها: گردشگری ، یزد ، موزه ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: