May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۱۹۷۵
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
0
هم اکنون در شرکت های موفق، تمانمی کارکنان در تصمیماتی که برای بهبهود کیفیت کار گرفته می شوند، نقش دارند. در این شرکت ها یک اصل مهم رعایت می شود: سود مالی صرفا به نتایج عملکرد گروهی مربوط می شود نه به نتایج عملکرد فردی.
پول نیوز؛ سمیه علی اصغری-  مدتی است در ادبیات تجارت و کسب و کار مفهومی به نام نوآوری در سازماندهی محیط کار مطرح شده و در مباحث مدیریتی با جدیت دنبال می شود. از این رو مشاهده می شود نوآوری در سازماندهی محیط کار به چالشی رقابتی در میان شرکت های بزرگ مبدل شده است، به ویژه در کشورهای اروپایی که علاقه مندان دانش مدیریت اقدام به راه اندازی شبکه نوآوری محیط کار کرده و آخرین دستاوردها و بروزرسانی ها را به اشتراک می گذارند.

اما این نوآوری ها چه ماهیتی دارند و چگونه تبدیل به رویکردی ارزشمند در محیط کار می شوند؟ در ارائه پاسخ برای این پرسش باید گفت نوآوری در سازماندهی محیط کار شامل تمامی جنبه های ظریفی می شود که در نهایت اثر شگفت انگیزی در پیشرفت کسب و کار دارند. اینجا رابطه عمیقی میان خلاقیت و این مفهوم جدید وجود دارد و به عبارتی خلاقیت در راس امور قرار گرفته و پس از آن مواردی چون جذب سرمایه اهمیت خواهد داشت. از این رو می توان نوآوری در سازماندهی محیط کار را شامل تمامی راهکارهای ابتکاری و خلاقانه برای سازماندهی کار، مدیریت، محیط شرکت و ... دانست.

محیط کارو و نوآوری در سازماندهی

دستیابی به شکل مطلوب نوآوری از مسیرهای توصیه شده، دنبال می شود که مهمترین آن اصل مشارکت در کار است.


نظم و برنامه ریزی

قطعا برای شروع نیازمند توسل به یک برنامه ریزی منظم و دقیق خواهیم بود. برنامه ریزی مدنظر ما چیزی فراتر از مشخص کردن ساعات فعالیت شرکت یا میزان حقوق کارمندان هر بخش است. تدوین یک برنامه ریزی تخصصی متناسب با نوع فعالیت تجاری شرکت شما از طریق نیروهای متخصص و با استفاده از جدیدترین نرم افزارهای مرتبط روز دنیا ممکن خواهد بود.

واقع بینی

تقریبا تمامی انسان ها در بخش هایی از زندگی خود گرفتار افراط و تفریط می شوند اما لازم است بدانیم در جریان کسب و کار گاهی این گرفتاری راه بازگشت و جبران را روی شما خواهد بست زیرا شرایط بازار توجهی به رفتارهای شما ندارد و از قوانین خاص خود پیروی می کند. از این رو توصیه می شود در ترسیم چشم اندازها همواره از گرفتاری در خوش بینی کاذب دوری کرده و ارزیابی های خود را روی حداقل ها استوار کنیم.

اصل مشارکت

مهمترین رویکرد مدیریتی در راستای نوآوری در سازماندهی محیط کار توجه به اصل مشارکت است. کارکنان شرکت های موفق هر هفته برای جلسه دور هم جمع شده و به تبادل نظر می پردازند. هدف از این کار مخص کردن کاستی های تولید یا خدمات است که متعاقب آن به تحلیل و ارائه راهکاری هایی برای حل مشکلات موجود منتج می شود. در نظر داشته باشید تا پیش از توجه به این اصل؛ در نهایت مدیر یا اعضا هیئت مدیره (مثلا 3 نفر) در رابطه با کیفیت محصولات یا خدمات نظر داده و آنرا کنترل می کنند اما در روش پیشنهادی تمامی اعضا شرکت مثلا 150 نفر روی کیفیت نظارت دارند و این جز نوآوری های محیط کار در زمینه مدیریت محسوب می شود.

هم اکنون در شرکت های موفق، تمانمی کارکنان در تصمیماتی که برای بهبهود کیفیت کار گرفته می شوند، نقش دارند و این وضعیت ارتباطی به رده شغلی آن افراد ندارد. در این شرکت ها یک اصل مهم رعایت می شود:  سود مالی صرفا به نتایج عملکرد گروهی مربوط می شود نه به نتایج عملکرد فردی.

در این قسمت دانش مدیریت مجموعه در بکار گیری روش های تعاملی و اشتراکی میان کارمندان و حفظ تعادل در امور مربوط به شرکت اهمیت خود را به نمایش می گذارد. شاید بتوان گفت یک مدیر خلاق می تواند کارمندانی خلاق را دور خود جمع کرده و در نهایت مجموعه ای خلاق را ایجاد کند.

«شبکه اروپاییِ نوآوریِ محیط کار» را کمیسیون اروپا ایجاد کرده است. این کمیسیون 1500 متخصص را گردهم آورده و باعث می شود که شیوه کار و تأثیر چنین نوآوری هایی، توسط یک بانک اطلاعاتی شامل آگهی، کنفرانس و رویدادهای دیگر بهتر شناخته شود. عضویت در این شبکه رایگان است. همه می توانند عضو شوند، باید به شکل آنلاین ثبت نام کنید، آنگاه به رویدادهای شبکه و منابع آن دسترسی خواهید داشت. وب سایت شبکه در این لینک قابل دسترسی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: