April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
پس از سرقت یا گم شدن کارت‌های بانکی چه کنیم؟پول‌نیوز - فکرش را بکنید که در این شلوغی خیابان‌ها و بازارها بالاخره توانسته اید آن‌چه را می‌خواهید پیدا کنید با خوشحالی برای خرید آن اقدام می‌کنید اما درست زمانی که می‌خواهید پول را به فروشنده بپردازید متوجه می‌شوید که خبری از کارت اعتباری تان نیست اولین کاری که می‌کنید چیست؟ اگر این اتفاق در زمانی بیفتد که بانک‌ها و یا موسسات مالی تعطیل باشند،تکلیف شما چیست؟ ما در این نوشتار تلاش داریم تا شما را با مراحلی که بعد از مفقود شدن و یا سرقت کارت اعتباری باید انجام دهید آشنا کنیم.

در این مواقع چه باید کرد؟
این سوال مهمی است که همه افراد دارای کارت بانکی باید جواب آن را بدانند. ممکن است بگویید: خوب معلوم است دیگر، به بانک مراجعه و مفقودی یا سرقت کارت بانک را اعلام می‌کنیم. این در حالی است که در هنگام سرقت یا گم شدن کارت بانکی در هر زمانی به علت جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی باید به سرعت برای از دسترس خارج کردن حساب اقدام کرد.
در ادامه 5 روش غیرفعال کردن ملل کارت را به عنوان نمونه می‌آوریم که تقریبا همه بانک‌ها ساز و کار مشابه اما مختص به خود را دارند.

روش اول- بدیهی است که این روش زمانی کاربردی است که بانک‌ها در ساعات اداری خود باز هستند. در این موارد با کارت شناسایی خود به نزدیک‌ترین شعبه ملل مراجعه کنید.
روش دوم- با واحد مشتریان ملل از طریق شماره: 02188210007 تماس بگیرید.
روش سوم- از سامانه همراه بانک موسسه اعتباری ملل استفاده کنید.
روش چهارم- به اینترنت بانک ملل به آدرس https://ebmelal.ir/melal/welcome مراجعه کنید.
روش پنجم- به دستگاه‌های خودپرداز نقد و غیرنقد مراجعه کنید و سپس وارد گزینه خدمات بدون کارت ملل شوید.
با نزدیک شدن به پایان سال و فرارسیدن خریدهای پایان سال، نیاز است که بدانید چگونه از موجودی کارت‌های خود محافظت کنید.

چگونه امنیت کارت‌های بانکی را حفظ کنیم؟
1- فریب پیامک‌هایی با عنوان «شما برنده خوش شانس هستید» را نخورید.
ممکن است برای شما هم پیامک‌هایی با مضمون» شما برنده خوش شانس ما هستید» ارسال شده باشد و همچنین موقعی که درسایت‌ها مشغول گشت زنی هستید، صفحاتی برای شما باز شود که مژده برنده شدن تان را در قرعه کشی می‌دهد، آن‌ها در گام‌های بعدی و با به کارگیری ترفندهایی برای واریز مبلغ جایزه به حساب تان از شما رمز اول و دوم را می‌خواهند و بدین صورت است که به خالی کردن حساب اشخاص می‌پردازند.

برای آن که کسی به حساب تان پول واریز کند، تنها دادن شماره حساب یا شماره کارت ۱۶ رقمی کافی است و نیازی به ثبت رمز دوم نیست.

2- از دیگران کمک نخواهید!
اگر سن و سالی از شما گذشته و قادر به کارکردن با عابر بانک نیستید، باید بیشتر مراقب باشید. چرا که معمولا سالمندان عابر بانک خود را به افراد غریبه می‌سپارند تا برای آن‌ها پول بگیرند. یک راه کلاهبرداری از این افراد این است که بعد از انجام عملیات بانکی، سریعا کارت او را با کارت دیگری (که آن هم سرقتی است) تعویض می‌کنند و به او تحویل می‌دهند. آن‌ها که حالا رمز کارت را می‌دانند، براحتی به دزدی می‌پردازند.

3- زباله‌های بانکی خود را در محل رها نکنید
سارقان از طریق زباله‌های بانکی نیز می‌توانند به اطلاعات حساب شما دست پیدا کنند.

4- کارت بانکی خود را واگذار نکنید
بعضی از معتادان با اطلاع از غیرقانونی بودن فروش کارت‌های بانکی خود به دیگران، اقدام به افتتاح حساب و سپس فروش کارت بانکی خود به قیمتی ناچیز می‌کنند تا خرج اعتیادشان را در بیاورند. خریداران این‌گونه کارت‌ها کلاهبردارانی هستند که با خرید کارت‌های دیگران هویت خود را برای پلیس و بانک‌ها مخفی می‌کنند و به شیادی می‌پردازند. آن‌ها همچنین ممکن است افراد ساده دل کم سواد و نامطلع را در ازای مبلغی پول فریب دهند و کارت بانکی شان را بخرند. در هر صورت پلیس صاحب حساب را نیز مجرم می‌شناسد و شریک در کار خلاف می‌داند.

5- خودتان رمز را وارد کنید
از فروشنده، متصدی و. .. بخواهید خودتان شخصا رمز را وارد کنید و از اعلام کردن رمز خود در مکان‌های عمومی خودداری کنید. همچنین به صورت دوره‌ای رمز را عوض کنید و از انتخاب رمزهای ساده و قابل حدس مثل سال تولد پرهیز کنید.

6- درباره اسکیمرها بدانید و هوشیار باشید
اسکیمر قطعه‌ای بسیار کوچک است که سارقان آن را بر روی دستگاه‌های خودپرداز نصب می‌کنند تا به کپی برداری اطلاعات بانکی موجود در نوار مغناطیسی مشکی رنگ کارت‌ها بپردازد. آن‌ها با نصب دوربین بسیار کوچکی، وارد کردن رمز توسط مشتری را ضبط می‌کنند. سپس یک کپی از کارت تهیه می‌کنند و به سرقت می‌پردازند. اسکیمر را روی کارت‌خوان‌های فروشگاهی نیز می‌توان نصب کرد. بنابراین در هنگام خرید از فروشگاه‌ها توصیه می‌شود وارد کردن رمز توسط خود مشتری باشد زیرا حتی در صورت استفاده از اسکیمر بدون دانستن رمز قادر به برداشت از موجودی حساب نخواهند بود.



منبع:خراسان
برچسب ها: کارت بانکی ، قرعه کشی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: