پولنیوز - ٦ هزار و ١٩٢ درخواست کاربران در طول سال ١٣٩٧ در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ثبت رسیده که به ٥هزار و٦٨٨ درخواست آن از سوی دستگاهها و سازمان ها پاسخ داده شده است، بطور کلی میانگین پاسخگویی به درخواست های مردمی ٨٤ درصد و مدت زمان پاسخگویی ٣٤ روز بوده است.
شهروند چنانچه از نحوه پاسخگویی دستگاه به درخواستش رضایت نداشته باشد می تواند در سامانه شکایت خود را ثبت کند.
بر همین اساس، در سالجاری، ٦٠٣ شکایت از نحوه پاسخگویی دستگاهها به درخواستهای مردمی ، ثبت شده که به ٣٢٥ شکایت پس از بررسی مجدد، پاسخ داده شده است.
بررسی و ارزیابی درخواست هایی که منتج به شکایت شده نشان می دهد؛ ١١٩ درخواست با کارکرد سامانه و قانون انتشار نامرتبط بوده ، مخاطب بدون اطلاع از این موضوع درخواست خود را ثبت کرده و چون پاسخ متناسب با آن را دریافت نکرده از دستگاه موردنظر شکایت کرده است.
این ارزیابی همچنین نشان می دهد بیشترین درخواست هایی که مردم از دستگاهها داشته اند و به شکایات و نارضایتی آنها منجر شده مربوط به درخواست اطلاعات در زمینه نامه ها و مکاتبات اداری، مصوبات ، ضوابط و قوانین ، آمار و اطلاعات و اطلاعات قراردادها بوده است.
بعبارت دیگر، برخی دستگاهها در ارائه نامه ها و مکاتبات اداری، مصوبات و قوانین ، آمار و اطلاعات و اطلاعات قراردادها به مردم ضعیف عمل کرده اند.
شمار دستگاههای اجرایی بخش های دولتی و خصوصی پیوسته به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ٥٧٤ دستگاه رسید.
مردم می توانند با مراجعه به foia.iran.gov.ir درخواست های خود را نسبت به ٥٧٤ دستگاه عضو ثبت کنند.
گزارش وضعیت شکایات مردمی از دستگاههای متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به تفکیک در جدول ذیل آمده است: