May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۴۵۷۳
۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
0
شاید جنگ تجاری علت کندی اقتصاد چین نباشد اما قطعا آن را کندتر کرده است. داده‌های رشد منتشر شده در هفته گذشته نشان داد که چین از سال ۱۹۹۰ کم‌ترین نرخ رشد را اعلام کرده‌ است، اما این به خودی خود به اندازه سایر یافته ها نگران نیست ...
پول‌نیوز - در واشنگتن این هفته ، آمریکا و چین به دنبال برگزاری اولین مذاکرات خود پس از زمانی هستند که دو طرف بر سر یک آتش‌بس موقت برای جنگ تجاری به توافق رسیده بودند.

چرا چین زیر فشار بستن توافقنامه ی تجاری با آمریکا است؟

به گزارش پول نیوز به نقل از خبرگزاری بی.بی.سی، آن ها تا اول ماه مارس فرصت دارند تا به یک نوع سازش یا تعرفه برسند تا مذاکرات خود را از سر بگیرند.
متخصصان اقتصاد چین می گویند: بی جینگ زیر فشار رو به افزایشی برای بستن این قرارداد تجاری است.

بیایید دلیل این فشار ها را بررسی کنیم:

اقتصاد کند

شاید جنگ تجاری علت کندی اقتصاد چین نباشد اما قطعا آن را کندتر کرده است. داده‌های رشد منتشر شده در هفته گذشته نشان داد که چین از سال ۱۹۹۰ کم‌ترین نرخ رشد را اعلام کرده‌ است، اما این به خودی خود به اندازه سایر یافته ها نگران نیست، از جمله این که شاخص احساسات مصرف‌کننده و خرده‌فروشی در حال کاهش سریع هستند. شرکت‌های کوچک و متوسط در چین با خونسردی سفارشات کمتری می گیرند و موجودی های کمتری هم دارند تنها به این دلیل که حزب کمونیست اقتصاد را ضعیف کرده است اما از سوی رئیس‌جمهور این کشور، شی جین پینگ، مشروعیت دارد و آن را از دلایل حفظ قدرت چین می داند.

 از دست رفتن جذابیت کارخانه ها

همچنین شواهدی هست که نشان می دهد اگر که کارخانه های خارجی همه با هم از تجارت با چین دست نکشند دست کم در حال ایجاد تنوع در منابع، محصولات و  زنجیره تامین خود نسبت به چین هستند.

بر اساس پژوهش اخیر سازمان بین المللی کنترل کیفیت زنجیره تامین، از هر یک حسابرس زنجیره تامین در آسیای میانه 30% و بیشتر در حال انتقال منابع خود از چین به کشور های دیگر هستند. به طوری که تا کنون نزدیک 4/3 تامین کنندگان منابع این شرکت ها در کشور های جدید دیگری قرار دارند.

اگر این تمایلات افزایش پیدا کند، آنگاه وضعیت اشتغال کارخانه های چینی در معرض خطر قرار خواهد گرفت. همانطور که بر اساس پژوهش های اخیر، نرخ بیکاران در چین رو به افزایش و خطرناک بیان شده است. پایداری اجتماعی در چین به پایداری اقتصادی این کشور وابسته است و حزب کمونیست چین به خوبی می داند که اعتبارش وابسته به تحقق بخشیدن به این رویای مردمش است.

هواووی عامل مشترک

سرنوشت هواووی نیز بستگی به تعادل بین روابط تجاری و دیپلماتیک دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در حال آماده‌سازی تحقیقی در مورد Huawei است که می‌تواند از خرید چیپس های آمریکایی جلوگیری کند، حرکتی که سال گذشته شرکت چند ملیتی مخابراتی زد.تی.ئی چین را فلج کرده بود. این حرکت آمریکا باعث شد تجربه ی 100 سال تحقیر شدن چینی ها به دست غرب به خاطرشان بیاید در حالی که آن ها نمی خواهند آن مصاعب دوباره تکرار شود.

کارخانه های آمریکایی می خواهند توافق بین چین و آمریکا سر بگیرد

از طرف دیگر آمریکا هم تحت فشار است تا معامله را انجام دهد. شرکت‌های آمریکایی در چین از تاثیر تعرفه ترامپ بر تجارت خود شکایت کرده‌اند، اما می‌خواهند که این کشور معامله خوبی انجام دهد.

در نهایت هر چه زودتر راه حلی برای جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین پیدا شود، برای همه ما خوب است. زیرا هر چه این دو ابرقدرت بیشتر بر روی کالاهای یک دیگر تعرفه ببندند، محصولات نهایی برای سایر کشور ها گران‌تر خواهد بود، شرکت‌ها نیز سود کمتری گزارش خواهند کرد در نتیجه رشد جهانی نیز کند خواهد بود.
برچسب ها: چین ، توافقنامه ، آمریکا ، تجارت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: