May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۵۳۷۰
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
0
برخوردار بودن از مهارت های قدرتمند تصمیم گیری همواره به عنوان بخش مهمی از توانایی های زندگی امروزی به حساب می آیند. تصمیم گیری موثر به طور محسوسی می تواند مهارت های برنامه ریزی در زندگی شخصی را تقویت کند و همچنین به استفاده بهتر از زمان منتج شود.

پول نیوز؛ رکسانادانیالی- برخوردار بودن از مهارت های قدرتمند تصمیم گیری همواره به عنوان بخش مهمی از توانایی های زندگی امروزی به حساب می آیند. تصمیم گیری موثر به طور محسوسی می تواند مهارت های برنامه ریزی در زندگی شخصی را تقویت کند و همچنین به استفاده بهتر از زمان منجر شود. اما مهارت تصمیم گیری چه ارتباطی به استفاده بهینه از زمان دارد؟ همان طور که می دانید و بسیار آشکار است، تصمیم گیری مناسب منجر به نتیجه ی مثبت می شود و نتایج مثبت نیز شما را از صرف وقت اضافه برای تصمیم گیری های مجدد مصون می دارد. اگر چه ممکن است تقویت این مهارت ها در گام های نخست دشوار جلوه کند اما به مرور زمان و تمرین بیشتر، جزئی از زندگی روزمره شما می شود که در نهایت فردی توانا در این زمینه خواهید شد.

مهارت تصمیم گیری؛ یادداشتی برای مدیران جوان!

گام های معمولی که برای پرورش مهارت های تصمیم گیری طی می شوند شامل موارد زیر خواهند بود:

+ نکات متفاوت موضوع مورد نظر خود را شفاف سازی کنید.

+ درباره ی انتخاب های مختلف پیش رو تفکر کنید.

+ مزایا و معایب روش انتخاب شده را بررسی کنید.

+ تصمیم بگیرید.

+ نتایج به بار آمده را بررسی کنید و میزان کارآمدی آن ها را تخمین بزنید.

البته بیشتر تصمیم گیری های روزمره و ساده زندگی ما نیاز به انجام این مراحل ندارند، اما فراگیری مهارت های پیشرفته در زمینه تصمیم گیری قطعا روزی به کار خواهد آمد چرا که زندگی فراز و نشیب های بسیاری را شامل می شود و در مسیر خود تصمیم گیری های بزرگ را نیز می طلبد. تصمیم گیری های اصولی و موثر ضمن حفظ زمان، توانایی های مدیریتی شخص را ارتقا می دهند و این ارتقا توانایی ها در زوایای مختلف زندگی فردی و اجتماعی، خود را بروز می دهد. هیچ مدیریت زمانی بدون برخورداری از مهارت تصمیم گیری میسر نمی شود.

در ادامه به ذکر چند روش خواهیم پرداخت که مسیر تصمیم گیری هر یک از افراد جامعه را مشخص می کند، از این رو می تواند اطلاعات مفیدی از عملکرد های شما را در اختیارتان قرار دهند. مواردی که اشاره می شوند را مطالعه کنید، از این طریق می توانید نوع عملکرد خود را دریابید.

1. عملکرد؛ پا فشاری

در این عملکرد بیشتر تلاش فرد برای تصمیم گیری به تایید نظر شخصی خود معطوف می شود و دیگر حقایقی که با نظر فرد در تعارض باشند، کنار گذاشته می شوند. در نتیجه این نوع تصمیم گیری اغلب نتایج کاملی را در پیش ندارد چرا که بخشی از حقایق به دلیل تعصبات شخصی حذف می شوند.

2. عملکرد؛ پرشی

این نوع عملکرد نیز بیشتر بدون تفکر قبلی صورت می گیرد و چون هدف اصلی دست یابی به نتیجه به صورت آنی است، پیامد های مناسبی ندارد.

3. عملکرد؛ جعبه ای

در این نوع، تصمیم گیری محدود به حیطه ای می شود که اغلب احساسات آن را رهبری می کنند. نتیجه گیری ها واقع بینانه نبوده و درصد کمی از موفقیت پیش بینی می شود.

4. عملکرد؛ بر اساس انتظار های اطرافیان

در این مورد، تصمیم گیری ها بر اساس انتظارات اطرافیان و برای خشنودی آن ها صورت می گیرند نه بر اساس آن چه که درست است. اگرچه ممکن است در کوتاه مدت سبب بروز نتایج مثبت نیز شوند اما اغلب عملکرد هایی مخرب هستند که توانایی فرد برای انتخاب مسیر درست را سلب می کنند.

5. عملکرد؛ راحت طلبی

از جمله بدترین عملکرد هایی که می توان برای تصمیم گیری اتخاذ کرد همین مورد خواهد بود. در این روش تصمیمی گرفته می شود که حداقل دشواری را ایجاد کند و برای فرد از هر نظر آسان تر باشد. این دسته نیز نتایج خوبی را به وجود نمی آورند چرا که هیچ گنجی بدون رنج میسر نخواهد شد.

6. عملکرد؛ انتخاب های متعدد

بیشتر مواقع وجود تعداد زیادی گزینه سبب می شود که فرد در نهایت قادر به تصمیم گیری نباشد چرا که میان این انبوه انتخاب ها سردرگم شده و نمی تواند مسیر درست را انتخاب کند. تنها گزینه هایی را نگه دارید که از اولیت بیشتر برخوردار باشند.

7. عملکرد؛ ترس

شاید افراد زیادی را دیده باشید که به دلیل ترس، از گرفتن یک سری تصمیمات مهم امتناع می کنند و یا برای فرار از موقعیت تصمیمی نادرست می گیرند. تنها راه کمکی برای این دسته از افراد، انجام تصمیم گیری های متعدد است. در واقع باید به نوعی ترس خود را دور بریزند و فرصت سازندگی ایجاد کنند.

مهارت تصمیم گیری؛ یادداشتی برای مدیران جوان!

هر یک از شما می توانید با قرار دهی خود در یکی از این گروه ها، با نوع عملکرد خویش بیشتر آشنا شوید، نکات مثبت و منفی آن را دریافته و برای اصلاح وضعیت خود تلاش کنید. از زوایای متفاوت به مهارت های تصمیم گیری خود نگاه کنید، آن ها را به چالش کشیده و دیدی واقع بینانه به دست آورید.

خطرناک ترین روش تصمیم گیری همان طور که پیش تر اشاره شد، روش پنجم یعنی انتخاب راحت ترین تصمیم است. حتی اگر راه پیش رو بسیار هم دشوار باشد، این موضوع نباید بهانه ای برای تصمیم گیری های عجولانه و راحت طلبانه باشد! در بیشتر مواقع همه ی ما به گونه ای ناخود آگاه، تصمیم درست را می دانیم اما به دلایل مختلف از انجام آن خودداری می کنیم. به خودتان و تجربه های خود اعتماد کنید، تصمیمی را بگیرید که از هر نظر منطقی و مناسب شرایط باشد. تنها به این صورت است که می توانید نسبت به صحت نتایج پیش رو اطمینان حاصل کنید. تعصب های شخصی را هیچ گاه در موضع گیری های خود دخالت ندهید؛ با دید باز عمل کنید!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: