April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
رشد بی سابقه آمریکا، اقتصاددانان را شگفت زده کرد!
کد خبر: ۳۰۵۸۷۳
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
0
نگاه ریزبینانه به تولید ناخالص داخلی نشان می دهد این آمار چندان هم دقیق نیست.

پول‌نیوز - اقتصاد آمریکا امسال شروع خوبی نداشت. دولت رو به تعطیلی رفت، بازار سهام وحشت زده بود و سیاست های پولی نگرانی های بانک فدرال را بیش از پیش در سال 2019 افزایش می داد. در حالی که اثرات محرک های مالیاتی در حال محو شدن هستند و حرکت در اقتصاد جهانی رو به افول است، انتظار می رفت که رشد اقتصادی آمریکا کاهش پیدا کند.

راز رشد اقتصادی بی سابقه ی آمریکا

به گزارش پول نیوز به نقل از اکونومیست؛ بنابراین آمار تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه اول 26ام آوریل منتشر شد که همه را شگفت زده کرد. بر اساس پژوهش های منتشر شده اقتصاددانان در مجله ی وال استریت انتظار می رفت رشد واقعی سالانه برای 2.5٪ در سه ماهه آخر سال باشد که در عوض طبق آمار آن ها به رقم3.2 % رسیدند. نیازی به گفتن نیست که دونالد ترامپ چقدر از این آمار خوشحال بود و توییت کرده بود که: «فراتر از انتظارات! آمریکا را دوباره به قدرت برسانیم.»


ترامپ رئیس جمهور آمریکا، از این فرصت استفاده کرد که آمار را به صورت منتقدانش بکوبد، کسانی که شک داشتند برنامه های اقتصادی او میتواند رشد سریع و پایدار ایجاد کند. چنین به نظر می‌رسید که این رقم، ترس از رکود اقتصادی را با خود به همراه داشت. بازارها پیش بینی می کنند نرخ بهره در سال جاری کاهش یابد. اما یک اقتصاد رو به رشد در چنین برش سالمی در مقابل ارزش اسمی ، بعید است که به چنین حمایتی نیاز داشته باشد.

اگر کمی در جزئیات عمیق تر شویم متوجه می شویم این آمار چندان هم دقیق نیستند. تقریبا یک درصد از این 3.2 درصد به دلیل کاهش واردات و افزایش صادرات بوده که این خودش فرار از تولید ناخالص داخلی بوده است. ۷ درصد دیگر از از سیاست های تغییر یافته جدید حاصل می‌شود که احتمالا در اواخر سال به پایان برسد. دیگر مولفه های تولید ناخالص داخلی اما بهتر بودند. 

هزینه‌های مصرف کنندگان که موتور رشد در بیشترِ سال 2018 بود تنها ۱.۲ % رشد داشته‌است و یا کم‌تر از نصف نرخ آن در ربع چهارم سال ۲۰۱۸ رشد کرده‌است. این موضوع به دلیل کاهش ۱۸ درصدی هزینه بر روی خودروها و قطعات خودرو بود. داده‌های سرمایه‌گذاری نیز به استثنای سرمایه‌گذاری در مالکیت معنوی ، کمی مبهم به نظر می‌رسیدند. 

برخی از این ضعف ها باید در سه ماهه دوم سال 2019 تغییر کنند. تعطیلی دولت احتمالا خسارات شدیدی به بار می آورد که البته فعلا به پایان رسیده است. و با اینکه فروش خرده‌فروشی در پایان سال عملکرد اقتصادی ضعیفی از خود نشان داد، به نظر می رسد حالا اوضاع بهتری دارد و آمار تولید ناخالص داخلی با پیش بینی استاندارد مطابقت دارد: آن ها برآوردهای اولیه ای هستند، که در ماه های آینده حداقل دو بار تجدید نظر خواهند شد. 

شاید مهم‌تر از رقم رشد چشم گیر، تورم ناگهانی ضعیفی است که می‌تواند نشان‌دهنده ضعف اساسی در بخش تقاضا باشد. رشد سه ماهه سالانه در قیمت ها، همانطور که توسط هزینه های مصارف شخصی اندازه گیری می شود، فقط 0.6٪ و یا 1.3٪ صرفه جویی در انرژی و فرآورده های ناپایدار را نشان می داد. این پایان غیر منتظره احتمالا به این دلیل است که اوراق قرضه دولتی، که خبر از رشد آن ها در تولید ناخالص داخلی می دادند، به شدت سقوط کرد. 

سیاستگذاران پولی قرار است هفته آینده در بانک مرکزی فدرال جلسه ای برگزار کنند و برخی از آن ها ممکن است با انتشار اخبار نتیجه بگیرند که نرخ بهره در سال 2018 را بیش از اندازه افزایش داده اند و به همین دلیل تقاضای داخلی کاهش یافته است.

تورم ضعیف مطمئنا نشان دهنده آن است که سیاست های پولی خیلی هم سست نشده است. یک نتیجه گیری سازنده تر ممکن است این باشد که صندوق بین المللی پول حق داشت چند ماه گذشته تغییر موضع دهد و در صورت لزوم ، تورم ضعیف را طوری به کار گیرد که موجب ایجاد انگیزه بیشتر شود. پیش‌بینی‌های رسمی نشان داده است که نرخ بهره در سال جاری دوباره افزایش نخواهد یافت و با تورم همچنان خاموش دلیلی هم ندارد که تغییر کند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: