در پی گمانه زنی ها برای لایحه سهمیه بندی بنزین؛
کد خبر: ۳۰۵۹۲۴
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
0
سهمیه بندی بنزین لزوماً به معنای افزایش قیمت آن نیست.
پول نیوز - در پی گمانه زنی ها برای بازگشت کارت سوخت به جایگاه ها و اما و اگر های لایحه ی سهمیه بندی بنزین در پول نیوز با دکتر رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، گفتگویی داشته ایم:

سرگردانی بنزین

آقای پدیدار؛ اگر بنزین سهمیه بندی شود؛ آیا باید در انتظار افزایش قیمت آن نیز باشیم؟

نه لزوماً، سهمیه بندی بنزین در گام اول به معنی سامان دهی مصرف است و سپس در گام دوم به قیمت گذاری می رسد.

تشریح کنید که سامان دهی مصرف  چگونه انجام خواهد شد؟

بعضی افراد که به قاچاق سوخت می پردازند باک ماشین های خود را پر می کنند و این منبع ملی خارج از مرز ها به فروش می رسانند. اما اگر بنزین سهمیه بندی شود دیگر افراد نمی توانند هر میزانی که بخواهند باک ماشین هایشان را پر کنند و به قاچاق بپردازند چون هر کس بر اساس میزان ثابتی از سهمیه اجازه ی مصرف دارد.

چرا به ناگهان بحث سهمیه بندی بنزین در شرایط فوران مشکلات اقتصادی از تورم با پیش بینی 50% گرفته تا کاسته شدن قدرت خرید مردم مطرح شده است؟

مجلس شورای اسلامی برای سامان دهی توزیع و مصرف، این موضوع را در الویت خود قرار داده است. 

می دانیم که به دلیل آمار بالای قاچاق سوخت، لایحه ی سهمیه بندی بنزین دوباره به جریان افتاده است. با احتمال دو نرخی شدن بنزین چگونه به اهداف این طرح خواهیم رسید و مانع قاچاق سوخت می شویم؟

از آنجایی که سهمیه به همه به طور ثابت ارائه خواهد شد و برای مازاد بر آن سهمیه نرخ بالاتری پرداخت خواهد شد به این ترتیب می توان مصرف را کنترل کنند و میزان مصرف پایین خواهد آمد. چون هرکس بخواهد مصرف بیشتری داشته باشد باید پول بیشتری صرف کند و لذا مصرف کنترل خواهد شد به این ترتیب دونرخی شدن بنزین مشکلی ایجاد نخواهد کرد. یعنی برای کسانی که مازاد سهمیه خود مصرف داشته باشند بنزین گران تر محاسبه می شود اما برای کسانی که به اندازه سهمیه خودشان مصرف کنند تغییری ایجاد نخواهد شد.

آیا سیاست سهمیه بندی بنزین را کارآمد می دانید؟

با ساز و کاری که قبلاً روی آن انجام شده بود، اگر در درجه اول به سامان دهی مصرف بپردازند و در فاز دوم به تصحیح قیمت برسند، در این صورت این طرح جوابگوی وضعیت خطیری که بنزین در آن قرار دارد، خواهد بود.

از آن جایی که بخش عمده اقتصاد ما وابسته به نفت است و از امروز دور جدید تحریم های نفتی آمریکا اجرایی می شود و بودجه 98 نیز بر اساس ثابت ماندن قیمت حامل های سوخت با لیتری 1000تومان محاسبه شده است، به نظر شما دولت چگونه این کسری بودجه را رفع خواهد کرد؟

دولت برای رفع کسری بودجه باید پیش بینی ها و مطالعات اقتصادی در سطح کشوری انجام دهد. این موضوع به اعمال سیاست های اقتصادی بر می گردد. اول سیاست های اقتصادی در این راستا باید مشخص بشوند سپس بگوییم که کسری منابع را از کجا تامین کنیم. تا زمانی که سیاست های اقتصادی مشخص نشده باشد نمیتوان چیزی گفت.

دولت چه پیش بینی هایی برای این شرایط کرده است؟

به عنوان نماینده بخش خصوصی چیزی به ما ابلاغ نشده است و در این مورد اطلاعی ندارم ولی می دانیم که مجلس در حال سیاست گذاری است و به زودی آن ها را اعلام خواهد کرد.

اخبار ضد و نقیضی از زمان اجرایی شدن این لایحه وجود دارد، گروهی از رسیدنش به فاز اجرایی صحبت می کنند و منابع رسمی مثل شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی اجرایی شدن آن را تکذیب کرده اند با این وضع در صورت رسیدن به فاز اجرایی  می توانید زمان تقریبی آن را بگویید؟

احتمالا این طرح بین یک تا دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: