پول‌نیوز - حدود 10 سال از عرضه پورشه پانامرا به بازار می‌گذرد و در این مدت کوتاه این خودرو سوپر لوکس به یکی از محبوب‌ترین و بهترین خودروهای این دسته تبدیل‌شده است. پورشه در قرن جدید میلادی استراتژی بسیار خوبی را در پیش گرفت که سبب شد این خودروسازی به یکی از سودده‌ترین کمپانی‌های فعال در بازار خودرو بدل شود. پورشه پانامرا یکی از نتایج مثبت این استراتژی است. این خودرو به‌عنوان یک اتومبیل لوکس امکانات رفاهی زیادی را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد و از طرفی با داشتن موتور قدرتمند حس داشتن یک خودرو اسپرت و سریع را نیز به‌خوبی منتقل می‌کند.

بررسی تایم لاین پورشه پانامرا به مناسبت گذشت یک دهه از تولید این خودرو

بازار ایران نیز بین سال‌های 2011 تا 2013 شاهد حضور این خودرو فوق‌العاده بود که نظر بسیاری از ثروتمندان ایرانی را به خود جلب کرد و هم‌اکنون نیز یکی از محبوب‌ترین خودروهای لوکس موجود در بازار ایران است. نکات مثبت زیاد سبب شده است که خرید پورشه پانامرا یک انتخاب فوق‌العاده خوب در سرتاسر جهان باشد، هرچند قیمت پورشه پانامرا در ایران خرید این خودرو را برای بسیاری از افراد به یک رویا بدل کرده است. بااین‌حال به مناسبت دهمین سالگرد تولد این ستاره آلمانی تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به تاریخچه کوتاه اما پربار این خودرو تا با دلایل محبوبیت بالای آن بیشتر آشنا شویم.

بررسی تایم لاین پورشه پانامرا به مناسبت گذشت یک دهه از تولید این خودرو

معرفی پورشه پانامرا، تولد یک ستاره

در چنین روزهایی و در اوایل بهار سال 2009 پورشه از یک خودرو جدید و لوکس با طراحی چشم‌نواز در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی کرد. پورشه برای طراحی پانامرا از طراحی یک کانسپت نسبتاً قدیمی بنام کانسپت 989 استفاده کرده است که در اواخر دهه 80 میلادی معرفی‌شده بود. نام این نیز خودرو مسابقه‌ای به نام کررا پانامریکانا گرفته‌شده است که یک مسابقه اتومبیل‌رانی در دهه 50 است. به‌این‌ترتیب پانامرا به‌نوعی بازسازی نوستالژی‌های قدیمی است که تبدیل به یک خودرو مدرن و فوق‌العاده جذاب شده است.

پورشه برای شروع مقتدرانه این خودرو در نسل اول پانامرا از یک موتور V8 قدرتمند استفاده کرد. این موتور بر روی مدل‌های پانامرا s و 4s قرارگرفته بود و مدل توربو نیز به یک موتور توین توربو 4.8 لیتری با قدرت 500 اسب بخاری مجهز شده بود. پورشه برای این‌که سلایق بیشتری را پوشش دهد یک سال بعد از موتورهای v6 با حجم 3 و 3.6 لیتر نیز رونمایی کرد که حدود 300 اسب بخار نیرو تولید می‌کردند. در ادامه و در سال 2011 مدل‌های پانامرا s هیبرید، دیزل، توربو s و gts نیز به گزینه‌های موجود برای خرید پورشه پانامرا اضافه شدند.

موتور همه مدل‌های پورشه پانامرا نسل اول در اشتوتگارت تولید می‌شد و سپس روی بدنه‌هایی که در کارخانه‌های فولکس‌واگن در هانوفر ساخته می‌شدند قرار می‌گرفت. به‌این‌ترتیب پانامرا حاصل همکاری نزدیک پورشه با کمپانی مادر خود یعنی فولکس‌واگن است.

بررسی تایم لاین پورشه پانامرا به مناسبت گذشت یک دهه از تولید این خودرو

ورود پورشه پانامرا به ایران

در سال 2011 و بعد از گذشت دو سال از آغاز عرضه پانامرا در جهان بالاخره برای پاسخ به نیاز ثروتمندان ایرانی فروش پورشه پانامرا در ایران نیز آغاز شد. پورشه پانامرا در سه مدل 6 سیلندر (پانامرا s4S و توربو وارد ایران شد که همگی دارای موتورهای v6 بودند. استقبال بسیار گرمی از پورشه پانامرا در ایران به عمل آمد و این خودرو عملاً به یکی از لوکس‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد. امکانات سطح بالای این خودرو به همراه ظاهر جذاب و همچنین شکستن دوگانه مرسدس و بی ام و در ایران از مهم‌ترین دلایل موفقیت پورشه بود. بااین‌حال از سال 2013 با وضع قوانین جدید واردات این خودرو به ایران متوقف شد. البته خریدوفروش پورشه پانامرا دست‌دوم همچنان در ایران طرفداران زیادی دارد هرچند قیمت پورشه پانامرا در حال حاضر تأثیر منفی بر این بازار گذاشته است.

اولین فیس لیفت

در فروردین سال 2013 و کمی بعد از ممنوعیت ورود این خودرو به ایران پورشه از نسخه فیس لیفت پانامرا رونمایی کرد. تغییرات این فیس در هردو بخش ظاهری و فنی پانامرا تقریباً گسترده بود. در بخش ظاهری چراغ‌های جلو و عقب دچار دگرگونی کوچکی شدند به‌طورکلی جلو و عقب خودرو دچار تغییراتی گشت که آن را نسبت به نسخه قبلی متمایز می‌کرد. علاوه بر این در بخش فنی از موتور 3 لیتری تویین توربو برای پانامرا S استفاده گشت و همچنین یک مدل هیبرید الکتریکی جدید نیز رونمایی شد. مدل‌هایی با فاصله محور بیشتر نیز برای بازارهایی که فرمان خودروها در سمت چپ قرار دارد مورداستفاده قرار گرفت.

بررسی تایم لاین پورشه پانامرا به مناسبت گذشت یک دهه از تولید این خودرو

نسل دوم پورشه پانامرا

بعد از گذشت 8 سال از عرضه اولین نسخه از پورشه پانامرا نسل دوم این خودرو در سال 2017 و این بار در برلین رونمایی شد. نسل جدید پورشه دارای طراحی زیباتر و مدرن‌تر نسبت به نسل قبلی است. همچنین این خودرو 35 میلی‌متر در طول، 5 میلی‌متر در عرض و 5 میلی‌متر در ارتفاع نسبت به نمونه قبلی خود افزایش حجم داشته است. علاوه بر این در فضای داخل خودرو، پورشه دست به طراحی مجدد پانامرا زده است که سبب شده است که امکانات جدیدتر و باکیفیت‌تری در اختیار خریداران قرار بگیرد. امکاناتی مانند نمایشگر 12.3 اینچی لمسی، جهت‌یابی ماهواره‌ای، سیستم کنترل صوتی پیشرفته و اپل کارپلی به نسل دوم اضافه‌شده است که در کنار امکانات امنیتی کامل به خودرو جذاب‌تری نسبت به نسل قبلی بدل کرده است. در کنار این تغییرات موتورهای جدید هیبریدی 4.0 لیتری v8 نیز به پانامرا اضافه‌شده است. این موتور قدرتمند با خروجی بیش از 670 اسب بخار شتاب پانامرا را به کمتر از 3.4 ثانیه رسانده است. همه این موارد سبب شد فروش پورشه پانامرا بالاتر از حد انتظارات باشد.

منبع : ویرلن

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: