May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
در پی اقدام به برکناری مدیران ناکارآمد دو هلدینگ صندوق بازنشستگی کشوری؛
کد خبر: ۳۰۶۸۹۵
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
0
برای رسیدن به شفافیت نیازمند انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستیم.
پول نیوز - دیروز 21 اردیبهشت ماه، خبری مبنی بر برکناری یکی از مدیران دو هلدینگ زیر مجموعه ی صندوق بازنشستگی منتشر شد. سید میعاد صالحی، مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری در پیامی توئیتری این خبر را اینچنین اعلام کرد: «طبق گزارش کمیته شفافیت صندوق بازنشستگی، دریافتی خالص سال 97 مدیران عامل دو هلدینگ ، علی‌رغم ضعیف و پرحاشیه بودن، ماهانه بیش از 30 میلیون تومان بوده است همه بدانند در دفاع از حق و سرمایه بازنشستگان و جلوگیری از ویژه‌خواری با احدی تعارف نداریم. اولین مدیرعامل متخلف برکنار شد.» 

تلاش برای تحقق شفافیت زیر شنل نامرئی!

صندوق بازنشستگی در حالی اقدام به برکناری مدیران ناکارآمد کرده است و این برکناری ها را در راستای دستیابی به شفافیت مطرح کرده است که دو سال از زمانی که بنا به سیاست های دولت تدبیر و امید دکتر محمود واعظی رئیس نهاد ریاست جمهوری و دکتر صالحی امیری وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به رونمایی از سامانه ی اینترنتی «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» کردند، می گذرد. در این بین صندوق بازنشستگی با مجموعاً 13عضو غیر فعال، هنوز به عنوان یکی از دستگاه های این سامانه محسوب می شود که از انتشار اطلاعات خود سر باز زده است و این خود سوالی را در ذهن ایجاد می کند که با این حساب شفافیت به چه معنا و چگونه در این سازمان حاصل خواهد شد؟

چرا انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مهم است؟
شفافیت و انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از ابزار های جامعه ی مدنی برای جلوگیری از فساد در تمام سطوح است. از سال 1387 که قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در راستای ایجاد شفافیت و افزایش پاسخگویی به درخواست‌ها و دسترسی مردم به اطلاعات مؤسسات عمومی تصویب شد و در سال 1396 بنا به سیاست های دولت از سامانه ای اینترنتی «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» رونمایی شد. این سامانه، ابزاری برای پاسخگویی و پلی ارتباطی بین حاکمیت و مردم معرفی شد. مفاد اجرایی این سامانه به منظور افزایش سرمایه اجتماعی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شد و در دستور کار قرار گرفت. 

در ادامه تا سال 1397 دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از پیوستن 381 دستگاه از 955 دستگاه مشمول به سامانه خبر داده بود و همچنین بیان کرده بود: خوشبختانه پیوستن دستگاه های غایب، سرعت گرفته اما تا رسیدن به رقم نهایی فاصله داریم که نیازمند عزم و اراده حضور و مشارکت جدی همگان هستیم.

چند درصد از دستگاه ها غیر شفاف هستند؟
شهرویور1397 گزارش شده بود که با پیوستن  10 سازمان دیگر به سامانه «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» تعداد دستگاه های مشمول این سامانه به 391 دستگاه رسیده است که این میزان معادل 41 درصد کل دستگاه های مشمول سامانه بود. تا سال 1398 اما از 1282 دستگاه ثبت شده در سامانه تنها 616 دستگاه فعال و پاسخگو اعلام شده اند. این آمار 20% از شهریور پارسال کمتر است و این خود جای امیدواری دارد. 

شفافیت یکی از پایه های اصلی افزایش اعتماد اجتماعی است و امید است با چشمی باز و قدم هایی استوار به این راه نور بپاشد و روزی برسد که همه ی دستگاه ها خود را موظف بدانند اطلاعات خود را بدون تردید در اختیار مردم قرار دهند  همبستگی و همدلی را به جامعه بازگردانند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: