May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به ادعای رویترز یک تانکر سوخت متعلق به ایران پس از پنج ماه در بندر چین محموله ی نفتی خود را تخلیه کرده است؛
کد خبر: ۳۰۷۳۴۳
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
0
اطلاعات ردیابی کشتی ریفینیتیو ایکون، خبر از تخلیه ی محموله نفتی یک تانکر حمل سوخت می دهد و ادعا دارد این محموله متعلق به ایران بوده است.
پول نیوز - با توجه به اطلاعات ردیابی کشتی در ریفینیتیو ایکون، یک تانکر حمل سوخت نفتی ایران به دلیل نقض تحریم های ایالات متحده، محموله خود را در مخازن ذخیره سازی در نزدیکی شهر ژوشان تخلیه کرده است.

پایان سرگردانی تانکر های سوخت ایران در بنادر چین؟

به گزارش پول نیوز به نقل از رویترز؛ تخلیه حدود ۱۳۰۰۰۰ تن نفت خام ایران، از تانکر مارشالZ، نماینده پاناما که توسط پایانه انبار ذخیره نفت چین تایید شده‌است. پایان سفری که برای این محموله، از چهار ماه پیش‌آغاز شده بود. 
رویترز در روز ۲۰ مارس گزارش داد که برخی از صادرات های نفتی ایران با استفاده از نقل و انتقالات کشتی به کشتی، تحریم‌های ایالات‌متحده بر علیه صادرات نفت را دور می زنند.

دومین نماینده از پایانه شرکت انتقال نفت ژوشان جینرون، گفت که این محموله نمی تواند نفت ایران باشد، زیرا این پایانه از حداقل چهار سال گذشته هیچ محموله ی رسمی از سوی ایران دریافت نکرده است.

خبر این تخلیه ی سوخت نفتی، پس از دستور ترامپ مبنی بر لغو معافیت خرید نفت از ایران منتشر شده است. با حذف ایران از چرخه ی معاملات نفتی، آمریکا، به جبران خسارت وارده به خریداران بزرگ نفت خام این کشور از جمله چین اقدام کرد. واشنگتن به دنبال ایجاد فشار بر ایران برای رها کردن برنامه های هسته ای خود، محصولات پالایش شده مانند نفت خام، که عمدتا برای موتورهای کشتی و تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند را، از نوامبر 2018 تحریم کرد.

رویترز اعلام کرده است که حرکات کشتی مارشالZ را از ژانویه سال 2019 زیر نظر داشته است و با استفاده از داده های ردیابی کشتی ریفینیتیو ایکون حرکت لحظه به لحظه ی آن را بررسی کرده است. از تاریخ 22 مارس تا رسیدن به پایانه ی جینرون در جزیره لیوهنگ در 8 مه، کشتی با توجه به داده های ردیابی، در عمق کشتی ثابتی از آب برابر 15.9 متری نگه داشته شده است. این داده نشان می دهد که محموله قبل از رسیدن به پایانه، در حدود 30 کیلومتری جنوب ژوشان، نزدیک شانگهای، تخلیه نشده است. پایانه جینرون در وب سایت خود اعلام کرده است که این سوخت می‌تواند در آنجا ذخیره شود و به طور رسمی به کشور وارد شود. 

در 12 ماه مه، با توجه به داده های ردیابی کشتی در عمق 9 متری قرار گرفته است که این به آن معنی است که کشتی به طور کامل اقدام به تخلیه سوخت کرده است. داده ها نشان می دهد که این کشتی پس از تخلیه ی سوخت به آب های خارج از سنگاپور هدایت شده است.

از مالزی تا چین
مارشال Z در ماه ژانویه از یک تانکر بزرگ تر در سواحل امارات متحده عربی محموله را تحویل گرفت. اطلاعات ردیابی کشتی نشان می دهد که سوخت نفت به یک تانکر دوم به نام لیبیا منتقل شده و از بندر مالزی در اوایل همان ماه، حرکت خود را آغاز کرده است. اما خریداران احتمالی که نسبت به تحریم‌های اقتصادی محتاط بودند، از کالای مارشالZ آگاه بودند. در ماه مارس، مارشالZ سوخت را از لیبی گرفت و از سواحل سنگاپور و مالزی، عبور کرد. این کشتی در ماه‌های مارس و آوریل در سنگاپور و مالزی ماند و قبل از این که به هنگ‌کنگ و سرانجام به جزیره لیوهنگ برود ، داده‌های ردیابی کشتی نشان می دهد در استان ژجیانگ واقع در شرق چین حضور داشته است.

رویترز قادر به تعیین علت تخلیه محموله نبود، اما فعالان در صنعت اعلام کرده اند که احتمالا یکی از دلایل اصلی تضمین فروش آن بوده است همچنین نتوانست بفهمد چه کسی محموله‌های سوخت حمل‌شده توسط مارشالZ را خریداری کرده‌است همچنین نتوانست مالکان آن را تعیین کند. براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، این تانکر به یک خریدار نامعلوم فروخته شده بود و قصد داشت به عنوان ذخیره شناور فعالیت داشته باشد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: