May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
نایب رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران در گفت‌وگو با پول‌نیوز:
کد خبر: ۳۰۷۶۶۴
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
0
مافیای بازار در این شرایط تمایل دارد با دپو کردن کالا عرضه و تقاضا را بهم بزند، تقاضا بالا برود عرضه کم باشد قیمت بالا می‌رود. روندی که در بازار شکر،‌کاغذ و ... این روزها دنبال شده است.
پول‌نیوز - هر کس روایت خود را دارد. برخی می‌گویند کالاها و کانتینرهائی که در بنادر کشور دپو شده اند، طبق عرف تجاری موجود به کشور وارد شده اما فاقد مجوز ثبت سفارش هستند. یعنی صاحبان کالا بدواً اقدام به حمل این کالاها نموده‌اند تا پس از ورود کالا به کشور (قبل از اظهار به گمرک و انجام تشریفات گمرکی) نسبت به اخذ مجوزهای ورود و ثبت سفارش آن اقدام کنند. برخی می‌گویند بعضی از تجار شماره یک کشور قصد دارند با نگه داشتن کالاهای خود بازار قیمت‌گذاری را دست بگیرند.

همه چیز زیر سر ممنوعیت واردات است

برخی هم بر این باورند که ناهماهنگی‌ها بین وزارت صنعت معدن تجارت و بانک مرکزی،‌ باعث شده که روند ترخیص کالاهایی مثل کاغذ به مشکل بخورد. اما به نظر می‌رسد عاملی که همه روی آن توافق نظر دارند، دست‌های پشت پرده دلال‌ها و مافیای بازار برخی کالاهاست. مافیای بازار در این شرایط تمایل دارد با دپو کردن کالا عرضه و تقاضا را بهم بزند، تقاضا بالا برود عرضه کم باشد قیمت بالا می‌رود. روندی که در بازار شکر،‌کاغذ و ... این روزها دنبال شده است.

محمدرضا صفا، نایب رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در این باره به پول نیوز می‌گوید: وقتی کالایی در گمرک می‌ماند، هزینه انبارداری به واردکننده آن تحمیل می‌شود. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا با این وجود چندین تن کالا باید در گمرک بماند؟ آیا این در گمرک ماندن، صرفه اقتصادی دیگری برای صاحبان کالا دارد؟‌

این فعال اقتصادی می‌افزاید: در ابتدای کار خود تاجر به دنبال خروج کالای خود از گمرک باشد. اجازه خروج کالا از طریق بانک مرکزی و سیستم بانکی صادر می‌شود. البته پیش از این وارد کننده باید ثبت سفارش کرده باشد و تکلیف ارز اختصاص داده شده به آن مشخص شده باشد. بعد که پروسه از این مراحل می‌گذرد، در  مراحل بعدی وارد کننده باید مجوزهای مربوطه را باید بگیرد؛ مجوزها و مدارکی مثل مدارک استاندارد، مدارک بهداشتی، مدارک استاندارد و ...اگر بعد از همه این مراحل کالاهایی هنوز از گمرک خارج نمی‌شوند احتمالا تاجر میلی به خروج کالای خود ندارد.

نایب رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی تاکید می‌کند: آزادی عمل بخش خصوصی باید بیشتر باشد بخش خصوصی می‌تواند تقاضای رقابتی را با تجار دیگر ایجاد کند. ما فعالان بخش خصوصی،‌ ارز دولتی نمی‌خواهیم اما باید بدانید که تا مادامی که دولت بر همه چیز احاطه دارد، بازار سر و سامان نمی‌گیرد. بارها گفته‌ایم که نظارت دولت باید معطوف به ارزاق عمومی شود نه کالایی مانند کاغذ.

او با اشاره به تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های غلط اخیر می‌گوید: ممنوعیت واردات، قاچاق را افزایش می‌دهد و تعادل در عرضه و تقاضا را بهم می‌زند. در شرایط کنونی بهترین راه وارد کردن کالا با تعرفه گمرکی است. دولت می‌تواند تعرفه را بالا ببرد یا پایین بیاورد اما نباید ممنوعیت ایجاد کند چرا که این ممنوعیت به تولید داخل هم آسیب می‌زند و قیمت‌ها را در بازارهای داخلی افزایش می‌دهد. تمام فعالان اقتصادی بیش از یک سال است که می‌گویند ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کالاهای غیر اساسی مثل سم است. ارزپاشی نکنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: