April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۹۵۵۰
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
0
دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص دارند که دلیل اصلی این مساله کمبود نقدینگی است.
پول‌نیوز - احمد نعمت بخش افزود: با وجود اعلام روزهای گذشته ایران خودرو مبنی بر تکمیل بیش از ۱۶ هزار دستگاه خودروی دارای کسری قطعه این شرکت و تحویل به مشتریان، هنوز هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانجات خود دارند.

دبیر انجمن خودروسازان: کمبود نقدینگی، مشکل اصلی خودروسازان و قطعه سازان

وی با ابراز تعجب از گفته اخیر مدیر تعزیرات حکومتی تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان، گفت: ای کاش وی پیش از رسانه ای کردن این موضوع، با معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مشورت کرده و اطلاعاتی دقیق تر به دست می آورد، زیرا معاون امور صنایع بطور هفتگی موضوع تامین قطعات و تولید خودرو کشور را رصد کرده و ایران خودرو و سایپا نیز به صورت مدوام، کمبود قطعات را به معاونت مذکور گزارش می‌دهند.

نعمت بخش تاکید کرد: بیان چنین مطالبی در شرایط کنونی به معنای تضعیف تولید است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران یادآور شد: سال گذشته وزارت صنعت تکلیف کرد که خودروسازان تولیدات خود تا پایان دی ماه را با همان قیمت های قبل به مشتریان بفروشند، موضوعی که زیان زیادی به اندازه ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از این دو خودروساز وارد کرد.

وی برای مثال از خودروی پراید یاد کرد که سازمان حمایت قیمت تمام شده آن را ۳۹ میلیون تومان اعلام کرده بود، اما با دستور وزارت صنعت ۲۲ میلیون تومان به فروش رفت و زیان ۱۷ میلیون تومانی در هر خودروی پراید به سایپا وارد کرد، این مساله در نهایت سبب شد تا خودروسازان نتوانند طلب قطعه سازان را پرداخت کنند.

نعمت بخش اظهار داشت: امروز خودروسازان در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند، این در حالی است که قطعه سازان بارها اعلام کرده اند در صورت پرداخت مطالبات، قادر به دور زدن تحریم ها هستند.

وی از ارسال نامه این انجمن به دفتر معاون اول رئیس جمهوری خبر داد که به استناد ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه و بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، اگر دولت قیمت کالایی را از قیمت واقعی آن کمتر تکلیف کند موظف به پرداخت کمک زیان به کارخانه تولیدکننده است.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه این پول باید به خودروسازان پرداخت شود، بیان داشت: بر این اساس مقرر شد ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی به خودروسازان داده شود که تاکنون فقط چهار هزار میلیارد تومان بخش ریالی آن در اسفندماه گذشته محقق شده است.

وی با تکرار اینکه مشکل اصلی خودروسازان کمبود نقدینگی است، گفت: از دولت انتظار می رود به پرداخت تسهیلات یا کمک زیان به خودروسازان اقدام کند تا بتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند.

نعمت بخش تاکید کرد: دولت نباید با اتخاذ تصمیماتی مثل فروش خودرو به مشتریان با قیمت های قبلی، زمینه زیان خودروسازان به عنوان شرکت های سهامی عام را فراهم کند، زیرا مردم نیز در این شرکت ها سهم دارند و متضرر می شوند.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: