گفتگوی جامعه شناسانه ی پول نیوز با یعقوب موسوی در پی جنجال های طرح زیست شبانه؛
کد خبر: ۳۱۰۷۸۷
۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
0
طرح زیست شبانه، تولید یک انرژی جدید برای شهروندان است.
نازنین افتخار، پول نیوز - هر طرحی خصوصاً در ابتدای اجرایی شدن خود، با حاشیه هایی همراه است. طرح «زیست شبانه» نیز که از بهمن ماه سال97 از سوی شورای شهر تهران مطرح شده، تا امروز محل بحث بسیاری بوده است. از این رو بر آن شدیم که از پنجره ی جامعه شناسی نیز نگاهی به این طرح بیندازیم و مصاحبه ای را با یعقوب موسوی، استاد جامعه شناسی شهری دانشگاه الزهراء؛ ترتیب بدهیم:

زیست شبانه؛ قاتل ناهنجاری های اجتماعی

آقای موسوی؛ شما به عنوان یک جامعه شناس شهری لایحه ی زیست شبانه را چگونه تفسیر می کنید؟
امروزه توسعه ی کلان شهر ها اقتضا می کند که بخشی از فعالیت ها در شب سازمان داده شوند. منظور از زندگی شبانه در شهر این نیست که لزوماً قلمروی وسیعی از شهر را درگیر فعالیت های صنفی، حرفه ای و تفریحی کنیم که در روز هم امکان انجامشان وجود دارد. بلکه منظور این است که در شهر برای حیات شبانه برنامه هایی داشته باشیم تا شهر در ساعات پایانی روز خاموش نشود و فرصت برای کسانی که به دلایلی که در روز نمی توانند و یا نیاز دارند که در شب فعالیت های خود را انجام دهند، فراهم باشد.

به نظر شما؛ چرا ضرورت مطرح شدن «زیست شبانه» چیست؟
هر طرحی نکات مثبت و منفی خودش را دارد و همه چیز به این بستگی دارد که ما چه برنامه هایی را برای کیفیت زایی و بهره وری در شب داریم. نکته ای که باید بپذیریرم این است که کلان شهر ها در همه جای دنیا به دلیل با تراکم بالا، ترافیک سنگین و آلودگی های زیست محیطی امکان بهره وری سالم از ظرفیت های شهری برای شهروندان را کاهش داده اند. در نتیجه ضرورت اجرایی شدن پیشنهاد زیست شبانه؛ می تواند استفاده از ظرفیت هایی باشد که شهر بالقوه در اختیار دارد اما در روز امکان استفاده از آن سلب شده است.

این طرح چه امکاناتی را می تواند برای شب فراهم کند؟
این طرح می تواند بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی زندگی شهروندان را سامان دهد. مثلا در پاسخ به بعضی مناقشات باید بدانیم که حیات شبانه، حیات معصیت نیست. هیچ منافاتی با معنویت ندارد بلکه اتفاقاً می تواند فرصتی طلایی برای ارتقای معنوی افراد باشد و به این معنا مراکز و برنامه هایی را هم پیش بینی کرد. همچنین این طرح می تواند برای مسافران برنامه های فرهنگی مثبت و متنوعی فراهم کند.

آیا این طرح بر کاهش ترافیک تاثیرگذار خواهد بود؟
بله، اگر بخشی از فعالیت ها را به شب انتقال دهیم قطعاً روی مسائلی که شهر در روز با آن ها دست و پنجه نرم می کند، تاثیرگذار خواهد بود. بار فعالیت ها در کنش های مختلف در کلان شهری مثل تهران بسیار سنگین شده و بالا تر از ظرفیت کالبدی آن است. همانطور که در حال حاضر بخشی از سرویس حمل و نقل به فضای زیر زمینی شهر منتقل شده و از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است، انتقال بخشی از فعالیت ها به ساعات دیگر شبانه روز می تواند نیز تاثیر حتمی بر مسائلی که گریبان گیر شهر شده است، داشته باشد.

آیا زیست شبانه، امنیت شهر را قربانی می کند؟
امنیت همیشه مسئله ی شهر است. تامین امنیت نیز دغدغه ی اصلی مسئولین شهری است و این محدود به روز یا شب نیست. تجربه ی نخستِ زیست شب، ممکن است با کاهش امنیت مواجه شود ولی در دراز مدت قابل کنترل است و نظارت بر آن نیز به مراتب ساده تر و کم هزینه تر از آن چیزی است که در روز با آن سر و کار داریم. 

زیست شبانه در صورت اجرایی شدن چه تاثیری می تواند بر شهر داشته باشد؟
 از حواشی آن که بگذریم؛ تداوم چنین طرحی در بلندمدت به نفع توسعه و رونق شهر است. همچنین به دلیل آن که شرایط فرهنگی ما که خوشبختانه امکان وجود مراکز تفریحی مفسده انگیز را نداریم طبیعتاً روشن نگه داشتن چراغ شهر در شب، افراد را به سمت استفاده از برنامه های فرهنگی سالم سوق خواهد داد. از این رو زیست شبانه به طور کلی؛ می تواند یک فضای مدیریت و هدایت شده به سوی کاهش و کنترل ناهنجاری های اجتماعی موجودی که در روز به حال خود رها شده اند، باشد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: