May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۲۸۴۷
۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
0

پول‌نیوز -  ترمسوس شهری در پسیدیه بود که در ارتفاع بیش از هزار متر و در کنار جنوب غربی کوه سولوموس ( گولوک امروزی ) در رشته کوه توروس ( امروزه در استان آنتالیای ترکیه ) بنا شده بود. این شهر در بیست کیلومتری شمال غربی آنتالیا قرار دارد و بر سکویی طبیعی در بالای کوه گولوک واقع شده است. کوه گولوک ارتفاعش به هزار و ششصد و شصت و پنج متر نیز می رسد. کوه های اطراف آنتالیا به طور متوسط ارتفاعی در حدود دویست متر از سطح آبهای دریا دارد.

ترمسوس در تور لحظه آخری آنتالیا یکی از معدود شهر های باستانی ترکیهاست که به خوبی نگهداری شده است. در افسانه ها آمده است ترمسوس را یکی از اهالی پیسیدیه به نام سولیموس، بنا کرده است. اگر چه هیچ حقیقت مسلمی از ترمسوس و سولیموس در دست نیست. جالب است بدانید که اسم این شهر و نام سازنده آن در کتاب ایلیاد هومر آمده است. منطقه ای که شهر باستانی ترمسوس در آن قرار گرفته آمیزه ای بی بدیل از گونه های گیاهی و حیوانی را در خود جای داده است که در پارک ملی کوه گولوک تحت حفاظت قرار گرفته اند. شهر باستانی ترمسوس در زیر پوشش گیاهی انبوهی پنهان شده بود و در محاصره جنگل های کاج قرار گرفته بود و این امر باعث ناشناخته ماندن این شهر شده بود. ترمسوس با دارا بودن طبیعت بکر و آرام، فضایی متفاوت تر و تاثیرگذارتر از دیگر مکان های باستانی کشور ترکیه دارد.

آنتالیا جزو معدود شهرهایی می باشد که از یک سو به کوه های بلند و باشکوه متصل می گردد و از سوی دیگر به سواحل زیبا و رویایی می پیوندد. از این رو می توان شاهد آثار فراوانی هم در قسمت ساحلی و هم در دل کوه های سر بر آسمان ساییده این استان باشیم. که از آن جمله می توان به سواحل تاریخی لارا و کنیاتلتی اشاره داشت. اما یکی از این آثار تاریخی به جا مانده از گذشته های دور و دوران های مختلف تاریخی که در دل کوه های گولوک محفوظ مانده است و امروزه به عنوان یکی از محبوبترین جاذبه ها و مناطق گردشگری آنتالیا شناخته شده است شهر باستانی و تاریخی ترمسوس می باشد. مسافران علاقه مند به بازدید از این مکان تاریخی می توانند پس از طی مسیری سی و هفت کیلومتری در شمال غربی آنتالیا آثار به جا مانده از شهری قدیمی به نام ترمسوس را مشاهده نمایند. گردشگرانی که برای دیدار از این مکان آمده اند نه تنها موفق به دیدن آثار تاریخی می شوند که از طبیعت بکر و زیبای پارک ملی کوهستان گولوک هم لذت ببرند و همانطور که گفته شد شهر باستانی ترمسوس در میان جنگل های انبوه کاج قرار گرفته است. در پارک ملی گولوک که یک منطقه محافظت شده به حساب می آید می توان گونه های مختلف و کمیابی را از جانوران و گیاهان زیبا که در سایر نقاط جهان کمتر یافت می شود را به تماشا نشست و نهایت لذت را از این طبیعت سرسبز وزیبا داشت و با وجود آن آثار تاریخی همیشه این مکان در ذهن گردشگران باقی می ماند. همانطور که گفته شد ترمسوس به دلیل برخورداری از طبیعتی بکر و تماشایی توانسته به یکی از مناطق آرامش بخش و جذاب تبدیل گردد که به راحتی می توان از منظره های چشم نواز و خیره کننده جنگل ها بهره برد و هم می توان از فضای تاثیر گذار آن برای آرامش استفاده کرد.

البته این همه آن چیزی نیست که در منطقه گولوک در انتظار شما می باشد. علاوه بر در تور آنتالیا ارزان سفر با تو قیمت مناسب این طبیعت منحصر به فرد از تماشای ورزشگاهی وسیع، پارک ملی، معبدها محوطه گورستان و آمفی تئاتر چهار هزار و دویست نفره و دهکده زیبای دوسمیلاتی که به واسطه فرش های زیبا شهرت پیدا کرده است احساس خوبی را داشته باشید. و اما شهر باستانی ترمسوس که از طرف میراث فرهنگی ترکیه به ثبت یونسکو رسیده است و جزو میراث فرهنگی جهانی می باشد. زمانی که گردشگران به این شهر زیباقدم می گذارند یک میدان بزرگ با ردیف های پله مانند که از آن برای نشستن و تماشای نمایش ها استفاده می شد که متعلق به دوران هلنیستیک می باشد به نام آمفی تئاتر وجود دارد و همچنین این آمفی تئاتر می توانسته چهر هزار و دویست نفر را در خود جای دهد. در زمان حکومت رومی ها بازسازی شد اما علی رغم این بازسازی اکنون تنها  ویرانه هایی از آن باقیمانده. اثر دیگر در پشت آمفی تئاتر شهر شش معبدی است که در اندازه های مختلفی می باشد. یک معبد در جنوب غربی و چهار معبد در کنار آمفی تئاتر است درون این معبد ها سنگ تراشی ها و هنر حجاری نیز به کار گرفته شده است. در معبد جنوب غربی کتیبه ای وجود دارد که نشان می دهد این معبد به خدای جنگ رومیان آرتمیس تعلق دارد در ضلع شرقی هم معبدی به نام دوریک می باشد که بزرگترین معبد ترمسوس بوده است باز هم در کنار معبد شرقی معبدی دیگر هست که از آن تنها ویرانه ای باقی مانده است. در کنار این آثار هم خانه ها و ابنیه دیگری هم در این شهر باستانی وجود دارد که دیدار از آنها خالی از لطف نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: