May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کتابخانه ی پول نیوز؛
کد خبر: ۳۱۳۵۹۴
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
0
هزینه ی تغییر دادن سیاست های اشتباه قابل تخمین است اما پافشاری بر آن ها و عدم تغییرشان بیش از چیزی که فکر کنید هزینه بر و غیر قابل تخمین است!

پول نیوز - یک مدیر با ده‌ها پروژۀ عقب‌افتاده، یک کارگر ساده با کوهی از بدهی و یک خانم خانه‌دار که درگیر رژیم‌گرفتن است چه شباهتی با هم دارند؟ این افراد همه دچار کمیابی‌اند. یکی زمان کافی ندارد، یکی بی‌پول است و دیگری نیز کالری‌هایش را محدود کرده است.

 

 

کمیابی به شکلی اعجاب‌آور ذهن همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مولاینیتن و شفیر، متکی به آخرین یافته‌های علوم رفتاری و اقتصاد، تبیین می‌کنند که چطور ابعاد مختلف زندگی ما تحت تأثیر ذهنیت کمیابی است؛ همچنین آن‌ها توضیح می‌دهند که چطور سازمان‌ها و تک تک افراد می‌توانند کمیابی را مهار کنند تا به موفقیت و رضایت بیشتری دست یابند.

 

فقر احمق می کند!

 

همان‌طور که تِیلر برندۀ نوبل اقتصاد 2017 می‌گوید، این کتاب از نظر علمی بی‌بدیل و از نظر روایی بسیار خواندنی و سرگرم‌کننده است.

 

 


چیست:
کتاب نمایانگر یافته‌هایی از حوزه‌های اقتصاد و روان‌شناسی در طول سال‌های متمادی و همچنین یافته‌های مطالعات تجربی خودِ این دو نفر است. آن‌ها بر اساس تحلیل داده‌هایشان به‌دنبال این بودند که نشان دهند همان‌طور که غذا ذهن داوطلبان گرسنه در مینیسوتا را در کنترل گرفت، کمیابی به هر شکلی و برای هر کس اتفاق بیفتد، ظرفیت ذهنی فرد را می‌رباید. این داستان، همه چیز را شامل می‌شود؛ از گرسنگی‌کشیدن و تنهایی گرفته تا کمبود زمان و فقر.

 


کمیابی می‌تواند هر کسی را تحت کنترل خود درآورد. ویژگی‌هایی که بخشی از شخصیت افراد تلقی می‌شوند، مثل رفتارهای فکرنشده، عملکرد نامناسب در مدرسه و تصمیمات نادرست مالی، شاید درحقیقت محصول احساس تأثیرگذار کمیابی باشند و زمانی که این احساس مداوم باشد، ذهن را در اختیار گرفته و این شرایط را به آن می‌قبولاند؛ مثل کسانی که در باتلاق فقر گرفتار شده‌اند.

 


آن طور که مولاینیتن می‌گوید، پاسخ الزاماً تغییر در سیاست‌ها نیست؛ بلکه در تغییر نگرش سیاست‌گذاران است.

 


کیست:
سندهیل مولاينيتن استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد و برنده «بورسیه نابغه» بنیاد مک آرتور است و در حوزه های اقتصاد توسعه، اقتصاد رفتاری و مالیه شرکتی فعالیت می کند. او در کمبریج ماساچوست زندگی می‌کند. مولاینیتن روان‌شناس نیست؛ اما همیشه شیفته‌ی نحوه‌ی کارکرد ذهن بوده است. به‌عنوان یک اقتصاددان رفتاری، او همیشه به‌دنبال این بوده است که ببیند وضعیت ذهنی افراد و محیط اجتماعی و فیزیکی آن‌ها چطور کنش‌های اقتصادی‌شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

 

الدار شفیر استاد روان شناسی دانشگاه تاد و استاد روابط عمومی در دانشگاه پرینستون است. او در حوزه های علوم شناختی، قضاوت و تصمیم گیری، و اقتصاد رفتاری پژوهش می کند. شفیر در پرینستون نیوجرزی زندگی می کند.

 

 

خوانندگان:
این کتاب طیف گسترده ای از افراد را به عنوان مخاطب در بر می گیرد. از سیاست گذارانی که به درستی می پرسند که «چه وضعیتی باعث ایجاد مشکل فقر شده است؟» تا افرادی که خود را در چرخه‌ی کمیابی می‌یابند و ناگزیر عملکردشان دچار نقصان می‌شود؛ تمرکزشان پایین می‌آید، برنامه‌های بلندمدت جایش را به خاموش کردن کوتاه‌مدت آتش مشکلات مالی می‌دهد و مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد. کسانی که این پرسش که «چطور می‌توانند از دام کمیابی بگریزند؟»، ذهنشان را مشغول کرده است و مناسب تمام کسانی است می خواهند انتخاب های بهتری داشته باشند و تنها نیازمند یک راهنما هستند.

 

 

مشخصات کتاب:
عنوان: فقر احمق می کند
موضوع: اقتصاد / عرضه و تقاضا
نویسنده: سندهیل مولاینیتن / الدار شفیر
مترجم: سید امیرحسین ابوطالبی
تعداد صفحات: 384 صفحه
ناشر: ترجمان علوم انسانی
سال چاپ: بهار 1398
نوع جلد: نرم
قطع: رقعی
تعداد چاپ: 2
قیمت: 44500تومان


 

برای دریافت نسخه pdf خلاصه کتاب به زبان فارسی، اینجا کلیک کنید و همچنین برای دریافت نسخه pdf کتاب به زبان اصلی، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: معرفی کتاب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: