کد خبر: ۳۱۴۱۰۱
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
۲
بسیاری از بانک های کشور با بحران مواجه هستند و اگر براساس استانداردهای روز دنیا مورد بررسی قرار بگیرند جزو بانک های ورشکسته محسوب خواهند شد...

پاک کردن صفرها  از پول ملی فقط اثر زیباشناختی داردپول‌نیوز - تورم بالا در کشور و پایین آمدن ارزش پول ملی باعث شده دولت برای حفظ آبرو و حیثیت پول کشور چند صفر از آن را حذف کند. پیشنهاد این کار را بانک مرکزی ایران داده است. به گمان دولتمردان و موافقان این لایحه، با حذف صفرهای اضافی از روی اسکناس ها و سکه ها ارزش و اعتبار از دست رفته پول ملی بازخواهد گشت.


با این حساب قرار است هر 10000 ریال زشت و بی اعتبار امروز به یک تومان با شان و شخصیت فردا تبدیل شود.


همچنین 500000 ریال به ۵۰ تومان ، 200000 ریال به ۲۰ تومان و 50000 ریال به 5 تومانِ جدید در واحد پول ملی ایران تبدیل شوند.


هر دلار با قیمت 120000 ریالی امروز تبدیل به 12 تومان و هر یور 140000 ریالی به 14 تومان تبدیل خواهد شد.


البته ناگفته نماند این تصمیم دولت زمانی امکان اجرا شدن خواهد داشت که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به این تصمیم چراغ سبز نشان داده و آن را تصویب کنند.


دلایل بانک مرکزی برای صفرزدایی


بانک مرکزی معتقد است: تورم انباشته ۴ دهه اخیر اقتصاد کشور موجب کاهش قدرت خرید واحد پول کشور شده ‌است. این واقعیت در کنار محدودیت هایی که جهت چاپ اسکناس درشت وجود داشت منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس در جریان شده که تبعاتی به همراه داشته است.


افزایش قابل توجه حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتی ناشی از آن، ‌خارج شدن سکه از چرخه مبادلات اقتصادی، افت حیثیت ظاهری پول ملی ایران در مقایسه با پول سایر کشورها، عدم استفاده از نام ریال و جایگزینی آن با واژه تومان، بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم بالا و هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس و همچنین استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز. تنها چند دلیل ارائه شده بانک مرکزی برای حذف صفرهاست.


دولت می گوید: حذف 4 صفر از پول ملی باعث می‌شود تا حیثیت ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر ارزهای بین‌المللی حفظ شود و سکه هایی که چند سالی است از چرخه مبادلات اقتصادی حذف شده‌اند و دیگر کاربردی ندارند، وارد چرخه اقتصاد کشور شوند.


عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی که طرح مذکور توسط وی به دولت پیشنهاد شده در واکنش به منتقدانی که می گویند این عمل هزینه بر است می گوید: " ما ناچاریم برای حفظ ظاهر پول ملی این اصلاحات را انجام دهیم. در حال حاضر رابطه ریال با ارز خارجی ۰.۵۰۸ است که هیچ جای دنیا رابطه به این نحو نیست ما باید رابطه ظاهری پولمان با پول کشورهای دیگر را درست کنیم."


در اینجا بلافاصله باید از همتی رییس کل بانک مرکزی سوال کرد که این اقدام غیر از اثر "زیبایی شناختی" چه کمکی به اقتصاد کشور خواهد کرد؟


آیا زمان پاک کردن دایره های توخالی بی اعتبارکننده پول ملی امروز است؟


آیا حذف صفرها می تواند اثر مثبتی بر زندگی مردم بگذارد؟


آیا قبل از اجرای این طرح نباید برخی سیاست های اقتصادی کشور اصلاح شوند؟


آنچه پیداست دلیل حال بد اقتصاد امروز از صفرهای اضافی نیست و اصلا اولویت اصلی اقتصاد نابه‌سامان امروز حذف 4 صفر از پول ملی کشور نخواهد بود.

 

2 موضوع اصلی در اقتصاد ایران است که اقتصاددانان آن را موتور ایجاد پول بدون پشتوانه و در نتیجه آن تورم می دانند.


اول این که منابع درآمدی دولت بسیار کم است و از سویی دیگر کاهش درآمدهای نفتی که در وضعیت کنونی ناشی از تحریم های سنگین و بی سابقه ایست که علیه کشور اعمال می شود. که همه این دلایل دولت را مجبور به استقراض از بانک مرکزی می کند که عملا این کار افزایش پایه پولی را به دنبال خواهد داشت و به تبع آن نقدینگی بدون پشتوانه و تورم را همراه دارد.


موضوع دوم بحران سیستم بانکی کشور است. بسیاری از بانک های کشور با بحران مواجه هستند و اگر براساس استانداردهای روز دنیا مورد بررسی قرار بگیرند جزو بانک های ورشکسته محسوب خواهند شد و طی چند سال اخیر به مانند دولت دست در جیب بانک مرکزی داشته و دارند.


نرخ تورم 40 درصدی، رکود ایجاد شده در بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ و از همه مهم تر نبود روابط عادی اقتصادی و سیاسی با دیگر کشورهای دنیا، چند مشکل از مشکلات پیش رو اقتصاد بیمار ایران است که همگی دلیلی است بر شکست طرحی که هنوز به اجرا در نیامده.

برچسب ها: پول ملی ، صفر ، بانک مرکزی ، تورم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
زینب ربیعی
Iran, Islamic Republic of
12:51 - 1398/05/17
خوب دیگه

حداقل پولمون خوشگل تر میشه.

راحت تر میشه خرید کرد و به جای 10 هزار تومان میگیم یک تومان

دست اقای روحانی درد نکنه... خوبه حالا خودشون میگن فقط برای ظاهر پول ملی این کار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
13:04 - 1398/05/17
خوب گفتی

ما میگیم گرونی بیداد میکنه

قدرت خریدمن اومده پایین اینا میگم صفر رو بر میداریم راحت تر خرید کنید...
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: