کد خبر: ۳۱۴۱۲۷
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
0

پول‌نیوز - سمعک وسیله‌ای برای تقویت امواج صوتی است. این دستگاه می‌تواند اصوات محیط را برای کسانی که کم شنوایی دارند، تقویت کند.

سمعک (hearing aids) چیست؟ راهنمای خرید بهترین سمعک

به زبان ساده‌تر وظیفه‌ی سمعک این است که به بیماران کمک کند تا صداهانواعی اطرافشان را بهتر بشنوند. همانطوری که گفتم سمعک وسیله‌ای کاربردی برای بیماران مبتلا به کم شنوایی است، این وسیله برای افرادی که شنوایی طبیعی دارند، قابل استفاده نیست. مخترع این دستگاه ادیسون است.


سمعک (hearing aids) چیست؟ راهنمای خرید بهترین سمعک
                                                                              سمعک

 اولین سمعک‌هایی که در طول تاریخ استفاده شدند، به شکل مخروط بودند. اما هم اکنون اشکال متفاوتی از این دستگاه در سراسر جهان وجود دارد.

ساختمان سمعک:

 

به طور کلی دو نوع سمعک در دنیا وجود دارد که عبارتند از انواع  دیجیتال و آنالوگ.

هر سمعک آنالوگ از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شود. این قسمت‌ها شامل میکروفون، تقویت کننده و بلندگو است. صدا از طریق میکروفون وارد این دستگاه می‌شود. میکروفون امواج صوتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. سیگنال‌های الکتریکی تولید شده وارد تقویت‌کننده می‌شوند. وظیفه‌ی تقویت‌کننده تقویت سیگنال‌های الکتریکی است، سیگنال‌های تقویت شده به بلندگو می‌رسند. بلندگو نزدیکترین قسمت سمعک به پرده‌ی گوش است و وظیفه‌ی انتقال صدای تقویت شده به گوش انسان را دارد.


سمعک (hearing aids) چیست؟ راهنمای خرید بهترین سمعک
                                                              روش کار سمعک

سمعک‌های دیجیتال از انواع آنالوگ پیشرفته‌تر هستند، به همین دلیل امروزه بیشتر از این نوع دستگاه‌ها استفاده می‌شود. در انواع دیجیتال این دستگاه یک پردازشگر سیلیکونی وجود دارد، که صدا را پردازش می‌کند. صداهای پردازش شده تبدیل به صوت می‌شوند. صوت تولید شده وارد گوش انسان می‌شود. سمعک‌های دیجیتال بصورت هوشمند متوجه می‌شوند، که چه صدایی نیاز به تقویت دارد و چه صدایی باید تضعیف شود، تا بیمار بتواند صدای تولید شده را به بهترین شکل بشنود. این دستگاه‌ها می‌توانند نویزهای محیطی را فیلتر کنند. برنامه‌های ازپیش تعریف شده‌ای در این دستگاه‌ها  وجود دارد، که بیماران با کمک این برنامه‌ها می‌توانند، تنظیمات سمعک را در مکان‌های مختلف تغییر دهند. بیمارانی که از انواع دیجیتال این دستگاه استفاده می‌کنند، می‌توانند موقعیت منبع تولید صدا را متوجه شوند. انواع دیجیتال این دستگاه با تکنولوژی سازگارند. یعنی می‌توانند مانند یک هندزفری بی‌سیم عمل کنند. بیماران می‌توانند در هنگام استفاده از انواع دیجیتال این دستگاه، سمعک را به صورت بی‌سیم به تلفن همراه، کامپیوتر یا تلویزیون متصل کنند.

سمعک‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند، که شامل دیجیتریم، هوشمند و تربیت شونده است.

ساده‌ترین نوع دیجیتالی این دستگاه ، نوع دیجیتریم است. این دستگاه‌ها اولین سمعک‌هایی بودند که پس ازانواع آنالوگ خود وارد بازار شدند. دیجی‌تریم‌ها پردازشگر دیجیتالی دارند، اما برخلاف سایر انواع دیجیتالی این دستگاه با کامپیوتر تنظیم نمی‌شوند و باید آنرا به صورت دستی تنظیم کرد.

سمعک‌های هوشمند انواع دیگری از سمعک‌های دیجیتال هستند. تنظیمات این دستگاه‌ها در شرایط مختلف به صورت هوشمند تغییر می‌کند. این دستگاه می‌تواند، نویز را از صدا جدا کند و صداهای دریافتی را ذخیره کند. این دستگاه‌ها قابلیت اتصال به بلوتوث و سیستم‌های وایرلس را نیز دارند.

چگونه یک سمعک مناسب انتخاب کنیم؟

در هنگام انتخاب انواع سمعک اولین چیزی که در ذهن اکثر افراد نقش می‌بندد، قیمت این دستگاه است. این دستگاه یکی از دستگاه‌های گران قیمت در حوزه‌ی پزشکی است. عوامل موثر در قیمت این دستگاه شامل مدل، تکنولوژی به‌کار‌رفته در ساخت آن، گارانتی و خدمات پس از فروش است، که شرکت عرضه‌کننده‌ی آن ارائه می‌کند. شاید در ابتدا اهمیت گارانتی و خدمات پس از فروش به چشم نیاید، اما برای انجام تنظیمات اولیه و حل سایر مشکلاتی که در آینده برای دستگاه به وجود می‌آید، داشتن یک خدمات پس از فروش خوب بسیار کمک‌کننده خواهد بود.


سمعک (hearing aids) چیست؟ راهنمای خرید بهترین سمعک                                                                    انواع سمعک

یکی از موارد مهمی که در انتخاب سمعک باید به آن توجه کرد، نوع کم شنوایی بیمار است. بجز کاهش شنوایی ممکن است، مواردی مانند وزوز گوش و کاهش قدرت درک اصوات در بیمار مشاهده شود. چنین بیمارانی نیاز به دستگاه‌های پیشرفته‌تری دارند.

سمعکهای کودکان و بزرگسالان متفاوت هستند. در هنگام خرید این وسیله گران قیمت پزشکی باید به سن بیمار هم  توجه داشت.

سمعک‌ها اشکال  متفاوتی دارند. اشکال متفاوت این دستگاه شامل انواع جیبی، استخوانی، عینکی، پشت گوشی،سمعک نامرئی و داخل گوشی هستند. بیمار می‌تواند براساس نیازی که احساس می‌کند، شکل ظاهری متفاوتی را انتخاب کند.


سمعک (hearing aids) چیست؟ راهنمای خرید بهترین سمعک

سمعک عینکی

یکی دیگر از موارد مهمی که در انتخاب سمعک باید به آن توجه کرد فن‌آوری آن است. مثلا انواع آنالوگ با انواع دیجیتال کاملا متفاوت است. بیمار می‌تواند با کمک یک شنوایی‌شناس ماهر، سمعک مناسب خودش را انتخاب نماید.


بیمار می‌تواند از یک یا دو سمعک استفاده کند. بدون تردید استفاده از دو سمعک بهتر از یک سمعک است، اما اگر فقط یکی از گوش‌ها کم شنوا باشد، بهتر است فقط برای همان گوش سمعک تجویز شود.


در انتخاب سمعک مناسب بهتر است به نوع و میزان کم شنوایی، اندازه و شکل مجرای گوش، سبک زندگی و همچنین نیازهای شنیداری فرد توجه شود، تا بتوان بهترین سمعک را تجویز کرد.

برچسب ها: سمعک
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: