پول نیوز - در طی سدەی اخیر نیز با گسترش فناوری و تحولات شگرفی که در روند زندگی انسان در جوامع مختلف ایجاد شد، دانشگاه ها نیز مأموریتهای نوینی را برای خود به منظور کمک به توسعەی جوامع تبیین نمودند که از آن جمله میتوان به توسعەی پژوهش و پاسخ به سؤالات ذهن بشر در حیطه های مختلف اشاره کرد و لیکن تمرکز بر این مأموریت با واقعیت های موجود در هزارەی سوم چندان منطبق نبوده و این امر مهم، دانشگاه ها را بر آن داشت تا از گذار پژوهش نیز عبور کرده و برای حیات خود در هزارەی سوم، مأموریت ویژه ای را متصور شوند که آن مأموریت، کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان است.
این کتاب، توسعه تاریخی دانشگاه ها را جستجو کرده و با ترسیم تحریک کننده ای از کرانه های دانشگاه هایی که خواهند آمد پایان می یابد. در خطوط اصلی این نوشتار، توسعه تاریخی دانشگاه توصیف می گردد و این را با دانشگاه های نسل اول سده های میانی (قرون وسطای ) که با دوره گذار اول به دانشگاه های نسل دوم، یا دانش محور، در سده نوزدهم توسعه یافتند، آغاز می کند. توسعه های نوین، این تیپ دانشگاه (دانشگاه نسل دوم) را با چالشی روبرو می کنند که موجب خلق تجربه و نتیجه گیری ای می شوند که ما را به سوی دوران دوم گذار، هدایت می نماید.
در بخش دیگر این نوشتار «دانشگاهی که می آید» را مورد جستجو قرار می دهد و این کار را با الگو قرار دادن دانشگاه کمبریج، با حرکت به سوی ویژگی های دانشگاه نسل سوم، از طریق ترسیم بسیاری از روندهایی که با این مدل همگرایی می یابند، انجام می دهند.
چیست:
کتاب دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین به قلم ایرج نبی پور به تحریر در آمده است. دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاههای مدرن نسل اول، عموما آموزشی و مبتنی بر فعالیتهای تعلیمی و دانشگاههای نسل دوم، عموما پژوهشی و مبتنی بر فعالیتهای تحقیقاتی بودند. دانشگاههای نسل سوم، عموما کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند.
در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی است. در تمامی گروههای علمی، آموزش کارآفرینی همسو با طبیعت و ویژگی هر گروه علمی و در گروههای فنی-مهندسی و پزشکی، آموزش کارآفرینی و توسعه مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشته علمی، باید مورد توجه باشد.
برای شکلگیری دانشگاه نسل سوم و بهره مندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی باید مهارت آموزی دانشجویان، اعضای هیات علمی، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی در کانون راهبردها و سیاستهای نهاد دانشگاه و آموزش عالی قرار گیرد. در این مقاله، به روش مطالعه اسنادی (مرور پژوهشهای موجود در زمینه دانشگاه نسل سوم) و فراتحلیل کیفی تحقیقات انجام شده، با تبیین مفهوم و ویژگیهای دانشگاه کارآفرین، جایگاه و ضرورت مهارت آموزی و آموزش کارآفرینی در این نوع دانشگاه ارائه میشود.
بر اساس این تحقیق، شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام مند آموزش، کارآفرینی و مهارت آموزی موثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگیهای کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکان پذیر نیست.
بنابراین، یکی از وجوه و منظرهای کلیدی دانشگاه نسل سوم (کارآفرین)، توسعه مهارتهای شغلی، حرفهای و شایستگیها و توانمندسازی دانشجویان و استادان همسو با فرایند توسعه ملی و حل مسائل جامعه به روش علمی است.
کیست:
پروفسور یوهان وایسما، استاد برجسته دانشگاه صنعتی؛ دلفت و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مشاوره ای وایسما و علاقمند به پژوهش در حوزه ی سیاست نوآوری، سیاست آموزش عالی و مدیریت دانشگاه است. وی فارغ التحصیل مهندسی شیمی و مهندسی کنترل از دانشگاه های انگلستان و هلند است. وی در یک حوزه ی بین رشته ای شامل مدیریت، نوآوری و مشاوره کارآفرینی از یک سو و یک حرفه ی استادی دانشگاه از سوی دیگر فعالیت می کند. او مشاور شرکت های کوچک و بزرگ، موسسات دولتی و دانشگاه ها و نویسنده 6 کتاب و همچنین مقالات زیادی است. از میان کتاب های وی ، «به سوی دانشگاه نسل سوم» به 5 زبان ترجمه شده است.
خوانندگان:
این کتاب راهنمای خوبی است برای سیاست گذاران و هر آن کس که کنجکاو است بداند چگونه می توان بین دانشگاه و صنعت پلی ساخت و اقتصاد را به دانش متصل کرد تا کارآفرینی بر پایه ی اصول علمی رونق بگیرد.
مشخصات کتاب:
عنوان: دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین
موضوعات: همکاری دانشگاه و صنعت / خصوصی سازی آموزش عالی / آموزش عالی و امور مالی / جنبه های اقتصادی
نویسنده: يوهان جی وایسما
گردآوری و ترجمه: دکتر ایرج نبی پور
تعداد صفحات: 280 صفحه
ناشر: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
سال چاپ: 1395
تعداد چاپ: 2
قیمت: رایگان
برای دریافت نسخه pdf کتاب به زبان انگلیسی، اینجا کلیک کنید و برای دریافت نسخه pdf کتاب به زبان فارسی، اینجا کلیک کنید.