May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۴۳۶۷
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
0
شهر به عنوان پدیده ای پیچیده و چند بعدی، همزمان با بزرگ شدن و جذب ناهمگون انرژی نقاط اطراف خود، نیازمند مدیریتی پیچیده تر و هزینه بردارتر است.

پول‌نیوز -محمود مزینانی* در نگاه به ساختار و وضعیت اقتصادی شهرهای ایران صرف نظر از تفاوت های اقتصادی و جمعیتی وابسته به موقعیت های جغرافیایی که در آن برخی شهرها به شکل تاریخی اهمیت بیشتری یافته اند، در تاریخ معاصر ایران از تأثیر نفوذهای سیاسی و توان تصمیم سازی مراکز استانی در توزیع ناعادلانه و نا متناسب امکانات نمی توان غفلت کرد؛ شرایطی که طی آن هر چیز چه کم چه زیاد، در مراکز استان ها بیشتر جذب شده و برخورداری و فرصت بیشتر، پدیده ی مهاجرت به مراکز استان و ایجاد چرخه ای از نیاز و توسعه ی جدید و قدرتمند تر در مراکز استان ها را ایجاد نموده است.

این چرخه تدریجی از حالت "انتخاب" به "اجبار" تغییر مسیر داده و راه توسعه را با سه نیروی جدید پی گرفته است که عبارتند از 1) نیاز درونی به دلیل توسعه یافتگی و افزایش درخواست های فزاینده و 2) قدرتمندتر شدن در تصمیم گیری به واسطه ی تجمع بیشتر سرمایه های انسانی و مادی نسبت به سایر شهرها و 3) بهبود بیشتر شاخص های توسعه ی زیربنایی که با شاخص های توسعه ارتباط دارد.

کلان شهرهایی به نام مرکز استان و ظرفیت های فن آوری و هوشمند سازی

گرایش بی پایان برخی مراکز استانی در جذب و توسعه، رویه ای ناجوانمردانه است که در بلند مدت، ثمری بی برکت داشته و به واسطه افشاندن تخم نابرابری، کدورت ها و نفرت های منطقه ای را هم دامن خواهد زد؛ بی تردید شهر به عنوان پدیده ای پیچیده و چند بعدی، همزمان با بزرگ شدن و جذب ناهمگون انرژی نقاط اطراف خود، نیازمند مدیریتی پیچیده تر و هزینه بردارتر نیز می گردد که در هر یک از شهرهای بزرگ ایران جلوه های عدم توفیق در مدیریت شهری را می توان مشاهده کرد؛ حاشیه نشینی و کاهش سرمایه های اجتماعی، ناامنی، ترافیک نامطلوب، دشواری های زیست محیطی، مصرف انرژی و بسیاری از موضوعات مترتب بر مراکز استان ها نمودهای بارزی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.

تداوم این روند نشان دهنده ناهنجاری و کژکارکردی در مدیریت مستقل و کارشناسی کشور دارد؛ تجربه ی سترگ و گران سنگ پیش رو، برای نظام تدبیر و کارشناسی کشور، به منظور توقف اینگونه تخصیص و توسعه مراکز استان ها کافی است.

اجماع در این خصوص، با توجه به نگرش موجود در جوامع منطقه ای و تنها مجلس ایران با ساختار آن، در کنار مشکلات جاری مملکت و فشارهای منطقه ای بر نظام تصمیم گیر و سیاست گذار کشور در کنار رفتارهای شعارگونه، کار دشواری است که تنها عزم قاطع در برنامه ریزی اصولی و اجرای درست و ملی می تواند این مشکلات را مرتفع نماید .

یکی از راهکار های تسریع در رفع مشکل موجود استفاده از فن آوری و هوشمندسازی شهرهای کوچک و جوامع محلی است، که فرصت های برابر و بیشتری نسبت به سایر ابزار ایجاد می کنند و وابستگی کمتری به زیرساخت های صنعتی، جاده ای و حتی دانشگاهی دارد و نیاز به تزریق منابع و سرمایه هنگفت هم ندارد؛ مشروط بر اینکه این فعالیت ها از آسیب های اجرایی در امان بماند.

توسعه ای شهرهای کوچک و غیر مرکز استان، توسعه ای متکی بر مزیت های درونی خواهد بود. هم پایداری اقتصادی و هم انسجام فرهنگی را تضمین می کند ؛ از جمله جلوه ها و برکات توسعه متوازن شهرها و مناطق کشور می تواند موارد ذیل می توان بر شمرد :

- جلوگیری از مهاجرت ها و شکستن ساختار خانواده ها و آسیب دیدن خرده فرهنگ ها

- حفظ پوشش امنیتی در تمام مناطق کشور

- استفاده از ظرفیت های اقتصادی تمام جوامع و تکثر جلوه ها و ذخائر فرهنگی بافت فرهنگی و اقتصادی کشور

- افزایش ظرفیت اشتغال زائی به واسطه ظرفیت های شغلی بومی و منطقه ای

- حفظ سرمایه گذاری های قبلی و جلوگیری از بلا استفاده مانده زیر ساخت های موجود

- جلوگیری از ایجاد گروه های جمعیتی غیر منسجم و بدون تعلقات در شهرهای جدید

- حفظ محیط زیست

و فهرستی بلند بالا که الزامی به ذکر آن نیست؛ در دستیابی به این موضوع مسیرهای ذیل می تواند مورد توجه قرار گیرد:

- برنامه ریزی جامع کشوری مبتنی بر قابلیت های جغرافیایی و بومی و اصول آمایش سرزمینی که در آن افزایش و پایداری سرزمینی در برآورد نیازهای جامعه مد نظر قرار گیرد

- ایجاد مدیریت های استانی و جلوگیری از واگذاری امور استان به مدیران بومی مرکز استان و ایجاد توازن در مدیریت استان

- بررسی و توزیع عادلانه امکانات و توقف شیبدار چرخه ی جذب منابع و امکانات در مناطق برخوردار شده

- تقسیم بندی مناطق مختلف کشور از جهت دریافت امکانات دولتی و بودجه های عمرانی و تدوین برنامه ی جبرانی

- جلوگیری از اجرای برنامه ی جدید در صورت عدم اتمام برنامه های قبلی

- نظارت های ملی و نه استانی

- برخورد انظباطی و رسانه ای با مدیران متخلف استانی و ملی با گرایش به منطقه ای خاص

- ایجاد دانش نزد گروه های انسانی و فرهیخته ی جامعه در اهمیت موضوع برای حال و نسل های آینده
- آموزش مدیران

- جلوگیری از لابی های غیر سازنده


* تحلیلگر مدیریت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: