کد خبر: ۳۱۴۷۷۳
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
0
نصب دوباره ی هر آپشن، چقدر برای خودروسازان سود دارد؟

پول نیوز - امکانات ایمنی و رفاهی و آپشن خودرو های داخلی یکی یکی حذف می شوند و برخی کارشناسان معتقدند که خودروسازان داخلی این روزها برای صرفه‌جویی در هزینه تولید به حذف آپشن‌ها یا جایگزینی برخی قطعات بی‌کیفیت متوسل شده‌اند، اما برخی دیگر نیز کمبود مواد اولیه در اثر تحریم ها را زمینه ساز این تغییرات می دانند.

 

 

به گزارش دنیای اقتصاد؛ به دلیل تحریم‌های صنعت خودروسازی کشور، شاهد به کارگیری برخی قطعات بی‌کیفیت در خط تولید خودروسازان هستیم؛ قطعاتی که جان و مال مشتری را هدف قرار می‌دهد. شرکت‌های خودروساز همچنان با چالش‌های حاصل از تحریم دست به گریبانند. آنچه مشخص است افت تولید، خروج شرکای خارجی و همچنین مشکل تامین قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروساز همگی نتیجه یک سال اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان است.

 

آپشن های سودآور برای مافیای خودرو‌سازی، کدامند؟

 

حال که به یک سالگی تحریم‌ها نزدیک می‌شویم بنا به گفته برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو، ذخیره قطعات محصولات مونتاژی نیز به تدریج رو به اتمام است و شرکت‌های خودروساز مجبورند این خودروها را از آمار تولید خود حذف کنند. این درحالیست که خودروسازان در شرایط فروش فوری اخیر خود، قیمت ها را به شکل قابل توجهی افزایش داده اند و بنابراین به نظر نمی رسد که ارزان سازی گسترده با توجه به افزایش قیمت های اخیر، توجیهی داشته باشد.

 

 

تاثیر افزایش قیمت ارز بر قیمت قطعات خودرو که خودروسازان کم کم قطعات خودرو مانند زه پراید را از روی خودروهای صفر کیلومتر حذف می‌کنند و همان قطعات حذف شده را به عنوان اپشن به خریدار تحمیل می‎کنند. منظور از تحمیل شرایطی‌ست که خودروساز برای خریدار به وجود می‌آورد تا اگر خریدار آن را نپذیرفت و بخواهد خارج از کارخانه آن را نصب کند، خودرو از گارانتی خارج می‌شود.

 

 

‌با استناد به گزارش روزنامه ی جام جم، منتشر شده در مرداد ماه سال 98؛ آپشن های حذف شده ی خودرو ها به شرح زیر هستند: 

 

آپشن های سودآور برای مافیای خودرو‌سازی، کدامند؟

 

سود احتمالی نصب دوباره‌ی امکانات حذف شده در خودروهای داخلی برای خودروسازان

پول نیوز بر اساس یک محاسبه ی سر انگشتی، بر اساس آمار منتشر شده از تولید و نرخ فروش اتومبیل ها تا پایان سال مالی 97 و تا پایان اردیبهشت 98 از سوی وزارت صنعت و معدن و قیمت قطعات در ماه جاری بر اساس اطلاعات سایپا یدک و ایساکو؛ احتمال می‌دهد که سودی که از نصب دوباره ی آپشن ها نصیب خودرو سازان می شود به شرح زیر است:

 

آپشن های سودآور برای مافیای خودرو‌سازی، کدامند؟

 

جالب توجه است که این حذفیات تنها مربوط خودرو های داخلی دو غول خودرو‌سازی یعنی سایپا و ایران خودرو می شود. براساس اخبار منتشر شده، مشتریان در زمان دریافت خودرو ها از حذف شدن امکانات این خودرو ها اطلاعی ندارند و پس از امضای سند تحویل و دریافت خودرو متوجه شدند که امکانات بدیهی که سابقاً در خودرو ها وجود داشته است، جزو «آپشن» حساب شده و به بهانه ی کاهش هزینه های تولید خودرو از اتومبیل حذف شده است این در حالی است که خودرو ها نسبت به نمونه ی قبلی خود با امکاناتی که پیش از این حذف نشده بودند، افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. 

 

ادامه دارد ...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: