نايب رييس اتحاديه مشاوران املاك در گفت‌وگو با پول نيوز:
کد خبر: ۳۱۵۵۴۸
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
0
اين روزها كه بازار عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست داده و ديگر قيمت‌سازي جواب نمي‌دهد، به گفته عقبايي قیمت اجاره بها در بازار مسکن در حال کاهش است.

پول نيوز - بازار اجاره‌بها از هيچ منطقي تبعيت نمي‌كند. هر صاحب‌خانه‌اي هر طور كه صلاح ببيند قيمت‌گذاري مي‌كندو هر خانه‌اي نرخ خودش را دارد. در يك سالي كه گذشت، بازار اجاره و خريد مسكن يكي از آشفته‌ترين بازارها بود و مستاجران نقاط مختلف شهر كه حريف نرخ‌هاي جديد نشده‌اند به محله‌هاي ارزان‌تر كوچ كردند و حتي برخي از شهرهاي بزرگ به حاشيه‌نشيني روي آوردند.

حسام عقبايي نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک  به پول نيوز مي‌گويد: در كشور ما هيچ نهادي براي توليد مسكن استيجاري اقدام نمي‌كند، مهم‌ترين عاملي كه تعيين كننده نرخ اجاره بها در كشور ماست، قيمت زمين است. در سالي كه گذشت مستاجران رنگ آرامش به خود نديدند و مالكان با اعلام قيمت‌هاي بالا تلاش در ايجاد يك موج افزايشي قيمت در بازار را داشتند كه سايت‌ها هم به آن دامن زدند. برخي در سالي كه گذشت تا توانستند قيمت سازي كردند.  من فكر مي‌كنم با همه اين‌ها،‌ در سال‌گذشته قيمت‌هاي تحقق يافته واقعي حكايت از افزايش 20 تا 25 درصدي قيمت‌ها در بازار اجاره بهاست.

تا توانستند قيمت‌سازي كردند

 

قيمت‌سازي بيداد مي‌كند

يكي از مشكلاتي كه نه فقط بازار مسكن با آن مواجه بوده؛ قيمت سازي است. در سايت ديوار،‌خانه‌اي نوساز 100 متري در اقدسيه، 600 ميليون تومان پيش، ماهانه يك ميليون تومان گذاشته شده و اين در حالي است كه خانه‌اي با مشخصات مشابه در سايت سابا با نرخ 55 ميليون تومان (پيش‌پرداخت) و 5  ميليون و 500 هزار تومان (اجاره ماهيانه) واگذار شده است.

حسام عقبايي نايب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در اين باره توضيح مي‌دهد: روند كوچ مستاجران از كلان‌شهرها به شهرهاي حاشيه‌اي و جنوب تهران دوباره آغاز شده است و نبود مسكن استيجاري در كشور يكي از مهم‌ترين علت‌هاي اين مهاجرت‌هاست. در كشورهاي توسعه يافته‌ نهادهايي شكل گرفته‌اند كه كار اصلي آن‌ها توليد مسكن استيجاري است كه در اين بستر و به واسطه فضاي رقابتي كه همواره وجود دارد، قيمت‌ها تحت كنترل قرار مي‌گيرد.

صنعت اجاره نداريم

صنعت اجاره‌ و فرهنگ اجاره نشيني در ايران وجود ندارد و همين فقدان، موجب مي‌شود شاخص‌هاي ديگري در تايين نرخ اجاره بها موثر باشند. عقبايي درباره اين شاخص‌ها مي‌گويد: يكي از اين‌ شاخص‌ها قيمت خريد خانه و زمين و آپارتمان است. شاخص ديگر هم ارتباط بين عرضه و تقاضا، سليقه مالك و نرخ تورم هم شاخص‌هاي ديگر هستند.

عقبايي مي‌گويد: يكي ديگر از منطق‌هايي كه بازار اجاره از آن تبعيت مي‌كند، تراكم جمعيت در يك منطقه مورد بررسي است. محله‌هاي پرطرفدارتري كه اسم در كرده‌اند ناخودآگاه بيشتر درگير افزايش قيمت مي‌شوند.

 روند كاهش قيمت آغاز شده است

 روند افزايشي قيمت اما بالاخره متوقف شده است. اين روزها كه بازار عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست داده و ديگر قيمت‌سازي جواب نمي‌دهد، به گفته عقبايي قیمت اجاره بها در بازار مسکن در حال کاهش است و این روند در روزهای آتی تشدید می‌شود. به گفته او در شهریور ماه سال جاري قيمت‌ها در بازار اجاره کاهشی محسوس را نسبت به تير، مرداد و حتي بهار را تجربه کرده است و به نظر مي‌رسد اين روند ادامه داشته باشد.

برچسب ها: قیمت مسکن ، اجاره بها
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: