کد خبر: ۳۱۵۷۳۶
۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
0
در زمینه اصلاح نظام بانکي چند مسئله بايد حل شود، اولا نحوه تقسيم زيان در نظام بانکي بايد چگونه باشد؟ بانک‌ها سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ميليارد تومان سود مي دهند كه بايد از تسهيلات‌گيرندگان دريافت شود اما ۳۰ تا ۴۰ درصد آن از اين طريق تامين و مابقي بايد از محل ديگري پرداخت شود.

پول‌نیوز - مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران گفت: اقتصاد کشور به این دلیل بانک محور شده که گران‌ترين تامين مالي از طريق بورس و ارزان‌ترين آن از طريق بانك است.


به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، مرتضی اکبري امروز در ميزگرد بانکداري بدون ربا سي امين همايش بانکداري اسلامي اظهار داشت: در بحث بانكداري بدون ربا اگر ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته قانون‌گذاري كشور را ببينيم، قانون‌گذاران بانك را به عنوان يك بنگاه اقتصادي نديده‌اند؛ بلكه از نظر آنها بانك صندوقي پُر از پول است كه هر زمان بخواهند مي‌توانند از منابع آن بهره بگيرند.

 

تامین مالی ارزان توسط نظام بانکی


مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران بیان داشت: در زمینه اصلاح نظام بانکي چند مسئله بايد حل شود، اولا نحوه تقسيم زيان در نظام بانکي بايد چگونه باشد؟ بانک‌ها سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ميليارد تومان سود مي دهند كه بايد از تسهيلات‌گيرندگان دريافت شود اما ۳۰ تا ۴۰ درصد آن از اين طريق تامين و مابقي بايد از محل ديگري پرداخت شود.


اکبری ادامه داد: مسئله دوم، از نظر سیاست‌گذاران وظیفه بانک‌ها این است که در هر شرايط از توليد حمايت کنند، سرعت گردش تسهيلات بانك ها اهميت زيادي دارد در حالي كه در عمل ۴۰ تا ۵۰ درصد تسهيلات معوق است كه براي حل اين مشكل از چه قانوني بايد استفاده شود؟


وی افزود: اقتصاد کشور به این دلیل بانک محور شده که گران‌ترین تامين مالي از طريق بورس و ارزانترين آن از طريق بانک است و اين باعث مي شود همه به سمت بازار پول بيايند و در اين شرايط نمايندگان به جاي اينكه از بازار پول حمايت كنند از تسهيلات‌گيرندگان حمايت مي‌كنند.


مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران بیان داشت: چه فرقی بين کسي که تسهيلات را بازپرداخت نمي کند با كسي كه پرداخت مي‌كند است؟ اگر بانك وجه التزام را نگيرد چه ابزاري براي بازپرداخت دارد؟ قوانين در ۳۰ سال گذشته در راستاي وام دادن بيشتر و كاهش نرخ سود بوده است. در اين شرايط هر لايحه‌اي كه در جهت حمايت از تسهيلات‌گيرندگان باشد هيچ كمكي به اصلاح نظام بانكي نمي‌كند و شرايط را بدتر مي‌كند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: