May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۶۶۷۶
۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
0
ایالات متحده آمریکا که نیمی از نفت خام مورد نیاز خود را از عربستان سعودی وارد می‌کند، به دلیل اختلال در تولید نفت سعودی در روزهای آینده با خطر افزایش شدید بهای بنزین روبرو خواهد بود.

پول‌نیوز - درپی حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در شرق عربستان سعودی قیمت بنزین در آمریکا به شدت بالا رفت.

 

به گزارش پول نیوز، حمله پهپادی و انفجار روز شنبه ۲۳ شهریورماه در تأسیسات نفتی "بقیق" و "خریص" عربستان سعودی که حوثی‌های یمن مسئولیت آن را به عهده گرفتند، باعث کاهش عرضه ۵ درصد نفت و افزایش ۲۰ درصدی قیمت جهانی آن شد.

 

احتمال گرانی شدید بنزین در آمریکا درپی حمله به عربستان

 

ایالات متحده آمریکا که نیمی از نفت خام مورد نیاز خود را از عربستان سعودی وارد می‌کند، به دلیل اختلال در تولید نفت سعودی در روزهای آینده با خطر افزایش شدید بهای بنزین روبرو خواهد بود. هم‌اکنون نیز بهای بنزین در برخی مناطق آمریکا بالا رفته و روز یکشنبه ۲۴ شهریور دست کم ۱۰ درصد افزایش داشته است. میانگین بهای بنزین معمولی در ایالات متحده هم‌اکنون ۲ دلار و ۵۷ سنت برای هر گالن (حدود ۳.۸ لیتر) است.

 

با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ساکنان ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا در روزهای آینده بیش از دیگر شهروندان این کشور با معضل افزایش بهای بنزین روبرو شوند. کالیفرنیا به دلیل دوری از مناطق نفت‌خیز از جمله تگزاس و نداشتن خط لوله نفت، به شدت به واردات از عربستان وابسته است.

 

عربستان سعودی روزانه بیش از ۷ میلیون بشکه نفت خام به آمریکا صادر می‌کند که از صادرات این کشور به کل آسیا بیشتر است. ۴۷ درصد از کل صادرات نفت عربستان به آمریکا نیز مستقیما به سواحل غربی این کشور می‌رود. در سال ۲۰۱۸، حدود ۳۷ درصد کل نفت وارداتی برای پالایشگاه‌های ایالت کالیفرنیا را عربستان سعودی تأمین کرده است.

 

بهای بنزین در ایالت کالیفرنیا به طور معمول زیاد است به طوری که این ایالت با قیمت ۳.۶۳ برای هر گالن بنزین، پس از هاوایی دومین ایالت با بنزین گران‌قیمت در آمریکاست.

 

احتمال گرانی شدید بنزین در آمریکا درپی حمله به عربستان

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، شامگاه یکشنبه در اولین واکنش به حمله‌های که بامداد شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام شد، گفت که آماده اقدام نظامی علیه مقصر این حمله‌ها هستیم و در انتظاریم تا عربستان سعودی اعلام کند چه کسی مسئول این حمله‌ها بوده است.

ترامپ، در صفحه توییتر خود نوشت: «دلایل فراوانی وجود دارد که می‌دانیم کار چه کسی است. بسته به تایید، آماده اقدام نظامی علیه مقصر هستیم. منتظریم عربستان سعودی اعلام کند که به باور آن‌ها چه کسی عامل این حمله بوده است و این‌ که تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد.»

دونالد ترامپ اما نامی از کشوری که آمریکا آن را مسئول و مقصر این حمله می‌داند نبرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: