کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با پول‌نیوز:
کد خبر: ۳۱۷۳۲۸
۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
0
تاکنون شرکت های ورشکسته، نیمه تعطیل و شرکت های سرمایه گذاری به میزان چند برابر ارزش دارایی های خود در حال معامله بودند و حتی در مقاطعی رشد مطلوبی را تجربه کردند واین خود دلیلی بر نظارتی بیشتر بود.

پول نیوز، در ماه های اخیر تصویب قوانین جدید بازار پایه فرابورس ذهن بسیاری از فعالان بازار سرمایه، سیاست‌گذاران و مدیران سازمان بورس را به خود مشغول کرده و موجی از انتقادات را نیز در بین سهامداران بازار برانگیخته زیرا بسیاری از آن‌ها معتقدند اعمال این قوانین عاملی برای ایجاد محدودیت در این بازار محسوب می‌شود اما از سویی دیگرعده ای براین باورند که ایجاد تغییرات قوانین بازار پایه که منطبق با قوانین شرعی کشور بوده و مهر تائید شورای فقهی بورس و اوراق بهادار را نیز دارد، گام بلندی در راستای ایجاد شفافیت محسوب می شود و می تواند موجبات به حداقل رساندن حرکت‌های رانت‌جویانه و مداخله‌گرایانه را در بازار فراهم کند.

کش وقوس های اهالی بازار سرمایه در این خصوص ادامه یافت تا جایی که امروز 180 نفر از فعالان این بازار با نگاشتن نامه ای موافقت خودرا نسبت به اعمال این قوانین جدید به وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس، اعلام کردند.


گردگیری بازارپایه با اعمال قوانین جدید

در این خصوص همایون دارابی کارشناس بازارسرمایه و یکی از امضاکنندگان این نامه به خبرنگار پول نیوز گفت: بازار پایه، بازار اصلی و مهم فرابورس نیست و براساس مقررات برنامه 5 ساله توسعه شرکت هایی که شرایط پذیرش رسمی در فرابورس را ندارند وارد بازار پایه می شوند که سهامداران آن ها دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به اینکه بازارپایه بازاری غیررسمی و پرریسک است،افزود: تاکنون قوانین و مقررات حاکم بر آن به گونه ای بود که عواملی همچون دامنه نوسان، نبود حجم مبنا و عدم الزام نمادها به ارائه گزارش این بازار را به محلی برای حاکمیت شایعات و ایجاد قیمت های غیرتوجیحی (با توجه به وضعیت بنیادی شرکت ها) تبدیل کرد.

دارابی خاطرنشان کرد: تاکنون سهام شرکت های ورشکسته، نیمه تعطیل و شرکت های سرمایه گذاری ای که چند برابر ارزش دارایی های خود در حال معامله در این بازار بودند و حتی در مقاطعی کوتاه رشد مطلوبی را نیز تجربه کردند به همین خاطر باید نظارت بیشتری براین بازار اعمال می شد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: باتوجه به اینکه بازار بورس در حال رشد بوده و افراد کم تجربه زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند عدم توجه به این رشدهای قیمتی و ادامه روند قبلی موجب می‌شد که این افراد با هدف کسب سود روزانه 10 درصدی وارد نمادهایی شوند که به لحاظ بنیادی قیمت آن ها کمتر از قیمت تعیین شده باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: