May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با پول‌نیوز؛
کد خبر: ۳۱۷۴۱۵
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
0
رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران گفت: پیشنهاد می‌شود که پس از تشکیل وزارت بازرگانی، گمرک نیز زیرمجوعه این وزارتخانه شود، زیرا این امر زمینه‌ای برای یکپارچگی تصمیم سازی‌ها و هدفمند بودن آن‌ها را فراهم می‌کند.

پول نیوز- طرح تشکیل وزارت بازرگانی که مدت هاست که برسر زبان‌ها افتاده و اظهارات ضدو نقیض زیادی نیز در خصوص اجرای آن مطرح می‌شود در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با۱۱۶ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت بنابراین از این پس وزارت صنعت، معدن و تجارت بازهم باعنوان سابق وزارت صنایع و معادن و به موجب قوانین حاکم بر آن و با کلیه وظایف و اختیارات سابق، به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اما اجرای این طرح علاوه بر جداسازی نام این نهاد قطعا تغییرات دیگری را نیز برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.


در این خصوص محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران به خبرنگار پول نیوز گفت: تنظیم بازار و اجرای مقررات صادرات و واردات یکی از اهداف تجمیع وزارت صنعت و معدن با بازرگانی بود، اما تاکنون محقق نشد.


لاهوتی

وی ادامه داد: ممنوعیت و محدودیت‌های صادراتی و وارداتی بهانه تنظیم بازار یا حمایت از تولید داخلی واحد‌های تولیدی کشور را با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه کرد که با تشکیل وزارت بازرگانی در این خصوص تعیین تکلیف می‌شود.

لاهوتی با بیان اینکه به دلیل تجمیع این نهاد‌ها نوعی گستردگی ایجاد شد، افزود: به نظر می‌رسید که با کوچک شدن این وزارتخانه‌ها بخشی از مشکلات حوزه تجارت برطرف شوند، اما حجم انبوهی از مشکلات و تصمیم گیری‌ها صرفا به یک وزیر واگذار شد.

وی ادامه داد: تشکیل وزارت بازرگانی موجبات برطرف شدن انتظارات فعالان این صنعت را فراهم می‌کند.

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که پس از تشکیل وزارت بازرگانی، گمرک نیز زیرمجوعه این وزارتخانه شود، زیرا این امر زمینه‌ای برای یکپارچگی تصمیم سازی‌ها و هدفمند بودن آن‌ها را فراهم می‌کند.


لاهوتی ضمن اعلام موافقت خود با تشکیل وزارت بازرگانی افزود: منتقدان این طرح معتقدند در اکثر شرکت‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت با یکدیگر فعالیت می‌کنند، اما باتوجه به محیط کسب و کار کشور اجرای این امر در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه در بسیاری از کشور‌هایی که وزارت صنعت و معدن و بازرگانی با یکدیگر تلفیق شده اند قوانین زائد حذف شده است، افزود: اقتصاد این کشور‌ها دولتی نیست و محیط کسب و کار آن‌ها نیز از جایگاه مطلوبی در اقتصاد جهانی برخوردار بوده بنابراین باتوجه به شرایط اقتصادی کشور می‌توان گفت تشکیل وزارت بازرگانی نوعی ضرورت برای کشور محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: