کد خبر: ۳۱۷۶۹۰
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
0

پول‌نیوز - خرمالو این میوه خوشمزه و فصلی، حاوی مواد مغذی بسیار و در پی آن خواص درمانی فراوانی است. در ادامه به شما خواهیم گفت که خرمالو برای چه بیماری هایی خوب است . این خواص از مهمترین یافته های تحققیاتی در سراسر جهان جمع آوری شده است.


خواص و مزایای خرمالو

خواص خرمالو:

• خرمالو دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های B3 ،B2، B1 و C است، در ضمن این میوه مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز دارد.

• خرمالو سرشار از ویتامین‌های A ، B و C می‌باشد.

• خرمالو میوه ای با کالری بالا است (۱۰۰ گرم خرمالو ۷۰ کالری فراهم می کند) اما در چربی بسیار پایین است.

• طبع خرمالو گرم و تر است.

خرمالو برای چه بیماری هایی خوب است

کلسترول خون

خرمالو با برخی از بیماری ها، از جمله کاهش سطح کلسترول خون در ارتباط است. در یک مطالعه، موش های تانن از خرمالو برای یک دوره ۹ هفته ای تغذیه کردند. بعد از دوره مورد نظر، نتایج نشان داد که سطح کلسترول و دیگر چربی ها در آن ها کاهش یافت. یک مطالعه انسانی مشابه هم نشان داد که خرمالو در کاهش LDL، یا کلسترول بد موثر است. کاهش کلسترول LDL می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

سلامت چشم

خرمالو برای سلامت چشم بسیار مفید است. آن ها حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A، زیگزانتین، لوتئین، لیکوپن و همه از آن چه که در ترویج سلامت چشم موثر است، می باشند. این مواد مغذی به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید، که عامل اصلی در کوری است، کمک می کنند. با توجه به لوتئین و زیگزانتین موجود در این میوه می تواند برخی از علائم بیماری های چشمی را معکوس کند.


خواص ضد ویروسی

محققان می گویند خرمالو ممکن است خواص ضد ویروسی داشته باشد. یک مطالعه نشان داد تانن خرمالو در کاهش توانایی ویروس ها که با مسدود کردن و اتصال به سلول های بدن موجب بیماری می شوند، موثر است. مطالعه دیگری نشان داد که عصاره خرمالو در برابر ویروس ها روده از خود مقاومت نشان می دهد. به طور کلی همه مطالعات انسانی نشان داده است که خرمالو پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک عامل ضد ویروسی را دارد.


مصرف خرمالو در سنگ کلیه

• این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است. هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کلیه‌ها کمک می‌کند.

فواید خرمالو برای پوست و مو:

• خرمالو، به اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل، شما می توانید برای جوان سازی و شاداب سازی پوستتان، روزی نیم ساعت پوست خرمالو را روی صورتتان قرار دهید.

• بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

• افرادی که موهایشان اصطلاحا کم پشت است و یا به قدری که باید پر نیست، می توانند با خوردن خرمالو و دریافت روی (زنیک) موجود در آن، موهای سالم و پرپشتی داشته باشند.

• به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است

مصرف خرمالو در کاهش وزن:

• خرمالو میوه ای شیرین و پرکالری است که یک عدد درشت آن، حدود ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد و شما باید برای سوزاندن این مقدار انرژی، نزدیک به ۲۸ دقیقه راه بروید. پس اگر دچار اضافه وزن هستید یا رژیم دارید، حواستان به تعداد خرمالوهایی که می خورید، باشد.


بهترین زمان مصرف خرمالو:

• چون خرمالو یک میوه اسیدی است و مصرف آن باعث افزایش ترشح اسید معده می شود، بهتر است با معده پر آن را بخورید تا اینطوری غذایتان بهتر هضم شود.

• اگر اهل مصرف میوه‌های یخ زده هم هستید باید بدانید می‌شود این میوه را نیز فریز و بعدها مصرف کرد

هشدارها و مضرات:

• اگرچه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد خرمالوی نارس در روز توصیه نمی شود. ضمن اینکه خوردن همین مقدار از خرمالوی نارس و گس هم برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند، مناسب نیست؛ چون تانن موجود در آن یبوست را تشدید می کند.

• بهتر است کسانی که اختلالات روده ای دارند یا عمل جراحی روده انجام داده اند یا به بیماری سل مبتلا هستند، خرمالو نخورند یا در مصرف آن محتاط باشند.

• افراط در مصرف خرمالو موجب افزایش وزن میشود.

• افراط در مصرف خرمالو موجب انسداد روده میشود.

• کسانی که تمایل به خوردن خرمالو با پوست دارند، حتما باید پیش از این کار، آن را خوب بشویند و به تکه های کوچک تقسیم اش کنند تا بتوانند نگام خوردن، آن را خوب بجوند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.
• مصرف این میوه به صورت گس و نرسیده چندان مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای خوردن انتخاب کنید.

برچسب ها: خرمالو ، سلامت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: