کد خبر: ۳۱۷۹۰۶
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
0
برنامه توسعه اشتغال و کارآفرینی صنعت آب و فاضلاب ۱۹ هزار میلیارد تسهیلات ترکیبی را در بر می گیرد.

پول‌نیوز - نشست تخصصی تولید داخلی و ارتقای تاب‌آ‌وری برگزار شد در حاشیه روز دوم پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب با حضور مدیرعامل، معاونین و مدیران شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی برگزار شد.

 

به گزارش پول نیوز به نقل از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این نشست گفت: ما در آستانه یک اتفاق بسیار بزرگ در کشور هستیم و آن نیز موضوع خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی است؛ ارزیابیها نشان می دهد که امسال که تعداد زائرین نسبت به سنوات گذشته بسیار بیشتر خواهد شد چراکه موضوع ویزا توسط سران دو کشور حل شده است و همچنین، در استان کرمانشاه نیز یک مرز دیگری برای زوار در نظر گرفته شده است.


جانباز افزود: بنابراین، نیاز است که صنعت آب و فاضلاب مانند سال های گذشته که این وظیفه خطیر آبرسانی را به خوبی انجام داده، کماکان به همان خوبی و بهتر از گذشته انجام شود. این وظیفه بسیار سختی است چراکه شما با آسایش، بهداشت و سلامت مردم روبرو هستید.

 

نشست تخصصی تولید داخلی و ارتقای تاب‌آ‌وری برگزار شد


همچنین، مرتضی بخشایش مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب در این نشست در مورد برنامه توسعه اشتغال و کارآفرینی صنعت آب و فاضلاب بیان کرد: برنامه توسعه اشتغال و کارآفرینی صنعت آب و فاضلاب ۱۹ هزار میلیارد تسهیلات ترکیبی را در بر می گیرد.


بخشایش افزود: بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ این اجازه را به دولت داده است تا از محل های مختلف اعتبارات و تسهیلاتی را برای توسعه اشتغال و ایجاد زمینه های کارآفرینی را برآورد کند، این اعتبارات از محل های مختلفی مانند صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی و ردیف‌ های مختلف اختصاص داده می شود.


وی مطرح کرد: فرایند کاری که برای این موضوع در آیین نامه اجرایی تبصره ۱۸ پیش بینی شده است به این صورت است که باید هدف گذاری هایی را برای فرصتهای شغلی انجام‌ دهیم و منابع مالی و نحوه تامین آن، شیوه حمایت مالی و نحوه مشارکت بخش خصوصی، زمانبندی اجرا و توزیع استانی و اقدامات نهادسازی را باید برای هر کدام از این طرح هایی که قرار است پیشنهاد دهیم، تعریف کنیم.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه شرکت آبفای کشور گفت: در مرحله بعدی کسب تائیدیه کتبی موسسه عاملی که بتواند توانایی این پرداخت‌ها را داشته باشد، اخذ تاییدیه از صندوق توسعه ملی، تاییدیه از سازمان برنامه ریزی و بودجه لازم است و باید توجه داشت که محور این برنامه وزارت کار است.


وی افزود: ۶ طرح توجیهیِ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دفتر برنامه ریزی و بودجه با همکاری حوزه های تخصصی معاونت بهره‌برداری تهیه شده است؛ طرح اول پکیج های ارتقای کیفی است که در بخش روستایی به صورت پراکنده چاه هایی را داریم که به دلایل مختلف از مدار خارج شده است، این موارد با ارتقای سیستم های کیفی می‌توانند وارد مدار شوند و برایشان ایجاد ظرفیت کرد، این طرح به این صورت تعریف شده است که بخش خصوصی وارد شود و از این تسهیلات استفاده کند و پکیج ها را ایجاد و در واقع آب را ارائه کند.


بخشایش ادامه داد: طرح دوم، توسعه و ترویج استفاده از کاهنده های مصرف آب است؛ این طرح در واقع در برگیرنده نهادسازی و توسعه شرکت هایی است که بازاریابی کنند و کاهنده های مصرف را نصب کرده و از این منظر برای مشترکین پرمصرف خدمات لازم را انجام دهند و گردش مالی مربوط را نیز داشته باشند.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه شرکت آب و فاضلاب کشور مطرح کرد: طرح سوم، بهره برداری سامانه ها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب است که شامل فعالیت افزایش ظرفیت ارتقای کیفیت تصفیه خانه ها، بهسازی سامانه‌ها و ارتقای فرایند تصفیه است.

 

نشست تخصصی تولید داخلی و ارتقای تاب‌آ‌وری برگزار شد


بخشایش عنوان کرد: طرح چهارم، فعالیتهای کاهش آب بدون درآمد است که در برگیرنده فعالیت‌های کاهش آب بدون درآمد، تعویض کنتور خراب و شناسایی و رفع نشت می باشد و در این موضوع نیز شرکت‌های بخش خصوصی تسهیلات دریافت خواهند کرد و وارد این کار خواهند شد.


وی بیان کرد: طرح پنجم، بهره برداری از مجتمع های آبرسانی روستایی است و لازم است که ظرفیت سازی پیمانکاران بهره برداری در این بخش انجام شود و از محل این تسهیلات، ماشین آلات و تجهیزات را تهیه کنند و بهره برداری سامانه های ما را بر عهده بگیرند.


بخشایش افزود: طرح ششم، آبرسانی با تانکر است که باید این ظرفیت را توسعه دهیم و شرکت‌های بخش خصوصی و تعاونی ها با همدیگر تجمیع شوند و این تسهیلات را دریافت کنند و تانکرها را خریداری کرده و سپس به مردم روستاها خدمات دهند و هم گردش مالی خود را داشته باشند.


وی عنوان کرد: این طرح ها ویژگی هایی داشت که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفت و مهمترین آن پایین بودن سرمایه مورد نیاز برای اشتغال زایی در این طرحها، ارزش افزوده بالا، بازگشت فوری سرمایه و اثرات جانبی مثل جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و همچنین کاهش بیکاری و پایداری اشتغالی که در این بخش به وجود می آید، است.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مطرح کرد: پس از تهیه این طرح ها، آن را در وزارت کار و رفاه اجتماعی و شورای عالی اشتغال به تصویب رساندیم و هر ۶ طرح مجموعه صنعت آب و فاضلاب کشور به تصویب رسید. این طرح ها در صندوق توسعه ملی با مصوبات هیات امنای صندوق در بخش ریالی در جلساتی مورد بررسی قرار گرفت و همه این طرح ها در آنجا نیز به تصویب رسید و در مرحله بعد نیز در سازمان برنامه و بودجه و در دفتر اقتصاد مقاومتی این طرح ها مورد بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است که از مجموعه طرح‌های وزارت نیرو تا این لحظه، فقط ۶ طرح بخش آب و فاضلاب در مورد تصویب قرار گرفت که این موفقیت خوبی برای بخش آب و فاضلاب است.


بخشایش عنوان کرد: برای امضای قرارداد با بانک عامل که این تسهیلات را در آینده بتوانند پرداخت کند با بانک های مختلفی شروع به مذاکره کردیم و در نهایت با بانک توسعه تعاون به توافق کامل رسیدیم و هفته آینده قرارداد عاملیت این تسهیلات با این بانک توسط مدیرعامل محترم شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مدیرعامل محترم بانک توسعه تعاون امضا خواهد شد.


وی اظهار کرد: اشتغال زایی که از محل این طرح ها انجام خواهد شد، حدود ۲۳ هزار نفر است.


بخشایش افزود: بعد از امضای توافق با بانک توسعه تعاون برنامه ما توسط سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد و قراردادی فی مابین بانک توسعه تعاون و صندوق توسعه ملی امضا می شود؛ به این صورت که صندوق توسعه ملی نیمی از وجوه این تسهیلات را در اختیار بانک عامل قرار می دهد و نیمی دیگر را باید بانک عامل سرمایه گذاری کند در واقع ۲ تا ۹۵۰ میلیارد تومان خواهیم داشت که در مجموع هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: این کار از زمانی که آیین نامه اجرایی آن از نیمه خرداد ماه ابلاغ شده است، شروع شده است و پیش بینی می شود در ابتدای بهمن ماه این تسهیلات جاری شود و متقاضیان می توانند وجوه را دریافت و کار خود را شروع کنند.


در ادامه حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این رابطه گفت: این مبلغ اتفاق بسیار بزرگی است و حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات موجود است و قرار بر این شده که در حضور جناب آقای دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو این تفاهم‌نامه منعقد شود.


جانباز افزود: استانداران نیز نسبت به این موضوع توجیه خواهد شد و قاعدتاً در شورای اشتغال استان در مورد این موضوع بحث خواهد شد و ما نیز ارزیابی لازم را انجام خواهیم داد و باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: ما باید به عنوان دولت دغدغه کار و معیشت هموطنانمان را داشته باشیم؛ ایجاد ۲۳ هزار شغل که توسط شما ایجاد می شود آنچنان کار سختی نیست و این پروژه ها با اندکی اعتبار و هزینه، شغل زیادی ایجاد می کند و این کار از جنس کارهایی است که در مناطق محروم بسیار با ارزش می باشد.


جانباز عنوان کرد: صنعت آب و فاضلاب نشان داده است که این فرصت ها را به خوبی شناسایی کرده و از آن به درستی استفاده می کند و همانطور که اشاره شد همه مراحل کار در استانها مدیریت خواهد شد و از حداکثر این تسهیلاتی که فراهم شده است باید نهایت استفاده را ببریم و ما از هفته آینده آماده هستیم که در استان ها شاهد عملکرد مناسب و شروع به اقدامات باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: