کد خبر: ۳۱۸۵۶۰
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
0
مرکز آمار ایران اعلام کرده نرخ بیکاری تابستان امسال نسبت به سال 97 کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پول نیوز، مرکز آمار ایران، آماری که ارائه کرده است را با تغییری در شیوه محاسبه به دست آورده است. چگونه؛ به این شکل که به جای نمونه گیری از افرادی که بالای ۱۰ سال سن دارند، اشخاص بالای ۱۵ سال را در نظر گرفته‌ اند.

با این حساب، بیکاری با 2 درصد کاهش نسبت به تابستان سال قبل، به 10.5 درصد رسیده است. البته در این آمار، عدد و ارقام چشمگیری دیگری نیز وجود دارد.

"سازمان بین‌المللی کار" یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل است که به امور مربوط به کار و کارگران می‌پردازد. براساس تعریف این سازمان کار، سن کار ۱۵ تا ۷۴ در نظر گرفته شده که البته در تعدادی از کشورها سن آغاز اشتغال بیشتر است اما؛ معمولا افرادی نظیر محصلان، بازنشستگان یا بیماران در نیروی کار گنجانده نمی‌شوند.

 

کم کردن نرخ بیکاری با دستکاری در تغییرات محاسبه!

 

مرکز آمار ایران در یک تعریف جدید، افرادی با ۱۵ سال سن که در طول هفته مرجع حداقل یک ساعت کار کرده و یا به هر دلیلی موقتا کارشان را ترک کرده اند را "شاغل" محسوب کرده است.

در تعریف جدید، افراد 15سال به بالا  برای اینکه بیکار محسوب شوند باید 3 ویژگی داشته باشند: 1 - در هفته مرجع فاقد کار باشند. 2 - در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند. 3 - در هفته مرجع و یا هفته بعد از آن برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی، آماده برای کار باشند.

 

افراد شاغل بطور عمده شامل 2 گروه مزد و حقوق بگیران و خوداشتغالان هستند.

 

براین اساس گزارش جدید این مرکز، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله بیش از ۲۶ درصد بوده است.

 

کم کردن نرخ بیکاری با دستکاری در تغییرات محاسبه!

 

بر این اساس سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل دانشگاهی از کل بیکاران در تابستان سال جاری ۴۳/۸ درصد بوده که از پارسال افزایش داشته است. این سهم در بین زنان به نسبت مردان و در نقاط شهری در مقایسه با نقاط روستایی بیشتر است.

 

مرکز آمار ایران همچنین نرخ بیکاری هر یک از استان‌ های کشور را در تابستان سال جاری منتشر کرده است.

 

در جدیدترین گزارش مرکز آمار، 2 استان سیستان و بلوچستان و یزد با بیش از ۱۵ درصد بیکار، بیشترین جمعیت بیکار کشور را به خود اختصاص داده‌اند و نیز در همین مدت زنجان با ۵/۲ درصد کمترین بیکاری را داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: