عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در گفت‌وگو با پول‌نیوز:
کد خبر: ۳۱۸۶۹۰
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
0
در گزارش های منتشر شده سه ماه اخیر بانک مرکزی در مورد مَسکن، نشان داده می شود که تعداد معاملات کم و کم‌تر و قیمت‌ مَسکن نیز روند کاهشی پیدا کرده است.

پول نیوز -  آخرین گزارش بانک مرکزی درباره آمار تعداد معاملات مربوط به شهریور ماه است. تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران در این ماه سال1398، به 2 هزار و 800 واحد مسکوني رسيده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 15.3 و 73 درصد کاهش نشان مي‌دهد.


مهدی روانشادنیا، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران درباره پیش‌بینی آینده مسکن به پول نیوز می‌گوید: برای بازار مسکن، با وجود اینکه در رکود به سر می‌برد، نمی‌توان چندان انتظار کاهش قیمت داشت اما شک نکنید تعداد معاملات افزایش پیدا خواهد کرد.


مصرف‌کننده واقعی به بازار مسکن آمده


روند کاهش تعداد معاملات ادامه پیدا نخواهد کرد


در مرداد ماه بازار مسکن یکی از کم‌ترین تعداد معاملات را در چند سال اخیر به خود دید؛ تنها 3 هزار و 300 معامله در بازار مسکن ثبت شد که کارشناسان هشدار دادند این رقم بسیار پایینی به شمار می‌رود. در شهریور ماه اما؛ میزان معاملات مسکن نسبت به مرداد ماه باز هم کاهش را تجربه کرد تا جایی که امروز تعداد معاملات به 2 هزار و 800 رسیده است.

مهدی روانشادنیا در این مورد می‌گوید: ارقام معاملات ثبت شده در مرداد یا شهریور به ما می‌گویند که اگر سه و نیم میلیون واحد مسکونی در تهران داشته باشیم، بیش از 80 سال زمان می برد تا همه این واحدها به فروش برسد.

وی ادامه می دهد: بی شک روند کاهش تعداد معاملات ادامه پیدا نخواهد کرد و بالاخره از جایی متوقف خواهد شد. بازار چاره‌ای جز پذیرش مشتری و ثبت معامله ندارد. این یک سوی تحلیل بازار مسکن است اما از سوی دیگر جامعه و مردمی قرار دارند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها، دیگر قدرت خرید سابق را ندارند و این ناتوانی جمعی در خرید، قیمت‌ها در بازار را به سمت ثبات هدایت خواهد کرد.


عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران می افزاید: با توجه به قدرت خرید مردم در این سال‌ها، در نهایت جهت کلی بازار به سمتی هدایت خواهد شد قیمت ها به ثبات برسد. 

روانشادنیا بر این باور است که دست دلالی و سوداگری از بازار کنونی مسکن کوتاه شده و گروه‌های قیمت‌ساز امروز از بازار خارج شده اند. در چنین بستری، کم کم مصرف کننده واقعی و بازار با هم به تعادل خواهند رسید.


گفتنی است، بازار مسکن در تابستان خوشی به خود ندید. تعداد معاملات آپارتمان‌‌های مسکونی شهر تهران در تیرماه سال 98، 4 هزار و 800 واحد اعلام شده بود که اگرچه تقریبا دوبرابر شهریور امسال بود اما نسبت به ماه مشابه سال قبل 64.6 درصد کاهش نشان می داد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 133.5 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.4 و 91.5 درصد افزایش را نشان می‌داد.


بازار مَسکن در تابستان  سقوط کرد 

مرداد ماه اما رکود عمیق‌تر شد تا جایی که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در این ماه از سال، به 3.3 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 31.3 و 72.6 درصد کاهش را نشان می‌داد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 130.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.4 درصد کاهش و 76.0 درصد افزایش را ثبت کرده بود.


کاهش قیمت‌ها و ادامه رکود به شهریور رسید تا پرونده بازار مسکن در عمق رکودی تابستانی بسته شود. تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران در شهريور‌ماه سال 1398، به 2 هزار و 800 واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 15.3 و 73 درصد کاهش را نشان می‌داد. در ماه مورد گزارش متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي شهر تهران 126.7 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 2.8درصد کاهش و 56.5 درصد افزايش نشان مي دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: